Możliwości przemieszczania się osób mieszkających w Polsce w międzynarodowym transporcie drogowo-kolejowym
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.304.5Keywords:
naliza przestrzenna, przystanek autobusowy, stacja kolejowa, transport międzynarodowyAbstract
W artykule zaprezentowano możliwości przemieszczania się transportem drogowo-kolejowym w oparciu o funkcjonujące w 2015 roku regularne (kolejowe, autobusowe, minibusowe) połączenia w transporcie lądowym. Głównym celem opracowania jest identyfikacja źródeł i celów podróży w międzynarodowym transporcie drogowo-kolejowym w podziale na państwa Unii Europejskiej ze strefą Schengen oraz pozostałe. W badaniach zastosowano analizę przestrzenną w formie kartodiagramów i izolinii (izochrona) czasu. Analiza izochronowa została wykonana na podstawie czasu dojazdu do najbliżej stacji kolejowej lub przystanku, skąd jest możliwość bezpośredniego wyjazdu za granicę. Wyniki wyrażono w formie izochrony dojazdu do najbliższego dworca PKP i przystanku lub miejsca odjazdu międzynarodowego transportu zbiorowego. Liczbę ludności mieszkającą w obwodach ewidencyjnych (2011) zmniejszono o granice izochron dojazdu do dworca lub przystanku, a na tej podstawie wyliczono liczbę osób w izochronach. Z kolei kartodiagram prosty punktowy wskazuje wagę miejsca możliwego wyjazdu. Dane do analizy pozyskano z Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego - dla międzynarodowego transportu zbiorowego oraz z Polskich Kolei Państwowych (PKP) - w przypadku międzynarodowych połączeń kolejowych. Analiza przestrzenna (kartograficzna) wykonana została w oprogramowaniu ArcGIS, co pozwoliło uchwycić miejsca i trasy przejazdu transportem międzynarodowym, a wyniki wyrazić w formie liczbowej (liczba mieszkańców, powierzchnia izochrony). Najważniejszym wynikiem badania jest pokazanie możliwości przemieszczania się poza granice Polski za pomocą lądowego transportu międzynarodowego oraz wskazanie miejsc w kraju, które cechują się dobrą lub gorszą możliwością wyjazdu.
Downloads
Metrics
References
Boguszewski, R. (2013). Mobilność i elastyczność zawodowa Polaków. Warszawa: CBOS.
Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) (2015, 23 grudnia). Pozyskano z http:// www.gitd.gov.pl
Goliszek, S. (2014). Dostępność komunikacyjna ośrodków wojewódzkich Polski Wschodniej: jak ważny jest transport dla miast, regionów i kraju. Saarbrücken: Wydawnictwo Bezkres Wiedzy.
Goliszek, S. (2015). Przejazdy koleją po Polsce w 2011 r. – porównanie według kategorii pociągów. Przegląd Komunikacyjny, 70(1), 25–28.
Jak się Europa przed Polakiem otwierała (2015, 23 grudnia). Pozyskano z http://gazetapraca.pl/ gazetapraca/1,67527,9535543,Jak_sie_Europa_przed_Polakiem_otwierala.html
Kaczmarczyk, P., Tyrowicz, J. (2007). Współczesne migracje Polaków. Biuletyn Fundacji Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, 1(16).
Komornicki, T. (1996). Bus connections between Poland and other European countries. Transport Review, 16(2), 99–108.
Komornicki, T. (2002a). Międzyregionalne związki społeczno-ekonomiczne na poziomie międzynarodowym jako podmiot badań geograficznych. W: J. Kitowski (red.). Czynniki i bariery regionalnej współpracy transgranicznej– bilans dokonań. Rzeszów: Wydawnictwo Oświatowe Fosze, 349–362.
Komornicki, T. (2002b). Bezpośrednie powiązania transportowe polskich województw z zagranicą. Prace Komisji Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 159–180.
Komornicki, T., Pomianowski, W., Rosik P., Śleszyński, P. (2009). Co z tą infrastrukturą? Wskaźnik międzygałęziowej dostępności transportowej obszaru Polski. Infrastruktura Transportu, 5, 22–24.
Komornicki, T., Rosik, P., Śleszyński, P., Solon, J., Wiśniewski, R., Stępniak, M., Czapiewski, K., Goliszek, S. (2013). Impact of the construction of motorways and expressways on socio-economic and territorial development of Poland. Warsaw: Ministry of Infrastructure and Development.
Lijewski, T. (1986). Geografia transportu Polski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. Łacny, J. (2009). Funkcjonowanie międzynarodowego transportu drogowego ładunków w gospodarce globalnej. Radom: ITE.
Mokrzyszczak, H. (1995). Organizacja rynku pasażerskich przewozów samochodowych w krajach UE. Przegląd Komunikacyjny, 12.
Neider, J. (2012). Transport międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne. OpenStreetMaps (OSM) (2015, 23 grudnia). Pozyskano z http://www.openstreetmap.org/
PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) (2015, 23 grudnia). Pozyskano z http://www.plk-sa.pl Portal Geostatystyczny (2015, 23 grudnia). Pozyskano z https://geo.stat.gov.pl/imap
Szczepaniak, T. (1996). Transport międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Eko- nomiczne.
Taylor, Z., Ciechański, A. (2005). Niedawne przekształcenia organizacyjno-własnościowe przedsiębiorstw transportu kolejowego w Polsce – część I. Przegląd Geograficzny, 82(4), 549–571.
Taylor, Z., Ciechański, A. (2007). Przekształcenia własnościowe przedsiębiorstwa PKS w nowej sytuacji gospodarczej. Przegląd Geograficzny, 79(1), 5–44.
Taylor, Z., Ciechański, A. (2013). Organizacyjno-własnościowe przekształcenia narodowych przewoźników drogowych w Polsce, Czechach i na Słowacji – część I. Przegląd Geograficzny, 85(2), 151–172.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).