Sektorowy podział gospodarki państw europejskich w wyobrażeniu ich mieszkańców
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.313.16Słowa kluczowe:
Europa, percepcja, przemysł, rolnictwo, usługiAbstrakt
Jednym z celów badawczych będących przedmiotem artykułu była odpowiedź na pytanieo skojarzenia poszczególnych sektorów gospodarki z państwami Europy. Badania oparte na technice ankietowej,przeprowadzone w latach 2005-2016, objęły ok. 1000 respondentów z siedmiu europejskich krajów.Porównano w nich zróżnicowanie postrzegania na płaszczyznach: przestrzennej (siedem miast w siedmiupaństwach) oraz czasowej (lata 2005-2007 oraz 2016). Ustalono, że przemysł i usługi kojarzą się z największymieuropejskimi gospodarkami, natomiast rolnictwo kojarzone jest najczęściej z krajem pochodzenia respondenta.W badaniach wykazano wpływ stereotypów na postrzeganie przemysłu oraz powierzchniowegocharakteru rolnictwa na jego percepcję. W pracy ustalono, że skojarzenia z sektorami gospodarki nawiązująw dużo większym stopniu do zachodniocentrycznej percepcji Europy niż do ich znaczenia w ekonomii europejskichpaństw. Nie stwierdzono istotnych zmian w wyobrażeniu podziału sektorowego gospodarki pomiędzylatami 2005 i 2016.Downloads
Metrics
Bibliografia
Bank Światowy (2017, 10 lutego). Pozyskano z http://data.worldbank.org/
Bandt, J.D. (1999). The concept of labour and competence requirements in a service economy. Service Industries Journal, 19(1), 1–17.
Cuc, M., Ruggiero, E. (2006). Migration and Remittances in Moldova. International Monetary Fund.
Fourastié, J. (1954). Die große Hoffnung des zwanzigsten Jahrhunderts. Köln: Bund-Verlag.
Gobster, P.H., Nassauer, J.I., Daniel, T.C., Fry, G. (2007). The shared landscape: what does aesthetics have to do with ecology? Landscape Ecology, 22(7), 959–972.
Hönekopp, E. (1997). Labour migration to Germany from Central and Eastern Europe: old and new trends (No. 23). Institut für Arbeitsmarkt-und Berufsforschung der Bundesanstalt für Arbeit. ISTAT (Istituto Nazionale di Statistica) (2017, 10 lutego). Pozyskano z http://www.istat.it
Olins, W. (2002). Branding the nation—The historical context. Journal of Brand Management, 9(4), 241–248. Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (2017, 10 lutego). Pozyskano z http://www.fao.org/
Padło, T. (2013). Postrzeganie Europy przez młodzież w wybranych krajach europejskich. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, praca doktorska.
Padło, T. (2015). Białe plamy w sercu Europy. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.
Simon, P. (2003). France and the unknown second generation: preliminary results on social mobility. International Migration Review, 37(4), 1091–1119.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).