Sektorowy podział gospodarki państw europejskich w wyobrażeniu ich mieszkańców

Autor

  • Tomasz Padło Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.313.16

Słowa kluczowe:

Europa, percepcja, przemysł, rolnictwo, usługi

Abstrakt

Jednym z celów badawczych będących przedmiotem artykułu była odpowiedź na pytanieo skojarzenia poszczególnych sektorów gospodarki z państwami Europy. Badania oparte na technice ankietowej,przeprowadzone w latach 2005-2016, objęły ok. 1000 respondentów z siedmiu europejskich krajów.Porównano w nich zróżnicowanie postrzegania na płaszczyznach: przestrzennej (siedem miast w siedmiupaństwach) oraz czasowej (lata 2005-2007 oraz 2016). Ustalono, że przemysł i usługi kojarzą się z największymieuropejskimi gospodarkami, natomiast rolnictwo kojarzone jest najczęściej z krajem pochodzenia respondenta.W badaniach wykazano wpływ stereotypów na postrzeganie przemysłu oraz powierzchniowegocharakteru rolnictwa na jego percepcję. W pracy ustalono, że skojarzenia z sektorami gospodarki nawiązująw dużo większym stopniu do zachodniocentrycznej percepcji Europy niż do ich znaczenia w ekonomii europejskichpaństw. Nie stwierdzono istotnych zmian w wyobrażeniu podziału sektorowego gospodarki pomiędzylatami 2005 i 2016.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Tomasz Padło - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Tomasz Padło, dr, Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej. W pracy naukowej zainteresowany postrzeganiem przestrzeni, geografią granic, również reliktowych oraz geografią społeczną Europy Środkowej. Współzałożyciel Fundacji Bezgranica zajmującej się promocją wiedzy za pomocą sztuk wizualnych.

Bibliografia

Bank Światowy (2017, 10 lutego). Pozyskano z http://data.worldbank.org/

Bandt, J.D. (1999). The concept of labour and competence requirements in a service economy. Service Industries Journal, 19(1), 1–17.

Cuc, M., Ruggiero, E. (2006). Migration and Remittances in Moldova. International Monetary Fund.

Fourastié, J. (1954). Die große Hoffnung des zwanzigsten Jahrhunderts. Köln: Bund-Verlag.

Gobster, P.H., Nassauer, J.I., Daniel, T.C., Fry, G. (2007). The shared landscape: what does aesthetics have to do with ecology? Landscape Ecology, 22(7), 959–972.

Hönekopp, E. (1997). Labour migration to Germany from Central and Eastern Europe: old and new trends (No. 23). Institut für Arbeitsmarkt-und Berufsforschung der Bundesanstalt für Arbeit. ISTAT (Istituto Nazionale di Statistica) (2017, 10 lutego). Pozyskano z http://www.istat.it

Olins, W. (2002). Branding the nation—The historical context. Journal of Brand Management, 9(4), 241–248. Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (2017, 10 lutego). Pozyskano z http://www.fao.org/

Padło, T. (2013). Postrzeganie Europy przez młodzież w wybranych krajach europejskich. Kraków: Uniwersytet Jagielloński, praca doktorska.

Padło, T. (2015). Białe plamy w sercu Europy. Kraków: Międzynarodowe Centrum Kultury.

Simon, P. (2003). France and the unknown second generation: preliminary results on social mobility. International Migration Review, 37(4), 1091–1119.

Pobrania

Opublikowane

2017-09-27

Jak cytować

Padło, T. (2017). Sektorowy podział gospodarki państw europejskich w wyobrażeniu ich mieszkańców. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3), 244–253. https://doi.org/10.24917/20801653.313.16