Usługi informacyjne w zakresie nowego zintegrowanego planowania jako czynnik determinujący rozwój przedsiębiorstw

Autor

  • Beata Stelmach-Fita Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej
  • Monika Pękalska Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Instytut Studiów Regionalnych i Globalnych Zakład Geografii Rozwoju i Planowania Przestrzennego
  • Paweł Bartoszczuk Szkoła Główna Handlowa, Instytut Przedsiębiorczości

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.323.14

Słowa kluczowe:

administracja publiczna, integracja danych, monitoring zmian społeczno-gospodarczych i przestrzennych, przedsiębiorcy, samorząd terytorialny

Abstrakt

Artykuł omawia potrzebę monitorowania oraz udostępniania informacji o zjawiskach społeczno-  gospodarczych i przestrzennych w Polsce na poziomie regionalnym, które obecnie są rozproszone  i publikowane w różnorodnej formie. Informacje te mają wymiar wielofunkcyjny, wpływają na decyzje podmiotów  publicznych, gospodarczych, przedsiębiorstw przemysłowych czy zwykłych obywateli. Odpowiednio  uporządkowana wiedza o regionie może stać się impulsem do tworzenia terytorialnych form organizacji  działalności gospodarczej. Głównym celem badań jest ocena wsparcia informacyjnego dla rozwoju społeczno-  gospodarczego i przestrzennego oraz ocena metod monitorowania zmian społeczno-gospodarczych  i przestrzennych, wspierających ideę zintegrowanego planowania. Autorzy prezentują w niniejszym artykule  wyniki cząstkowych badań jakościowych podjętych przez B. Stelmach-Fitę w 2010 roku i kontynuowanych  w poszerzonym zakresie od 2016 roku. Badania wspólne rozpoczęto od wywiadów z przedstawicielami urzędów  marszałkowskich (odpowiedzialnych za planowanie rozwoju) i analiz portali. Następnie przeprowadzono  badanie ankietowe skierowane do trzech jednostek 16 wymienionych urzędów. Autorzy wnioskują, że zidentyfikowane  problemy wynikają z wadliwego stanu prawnego i proponują utworzenie nowego typu planu  o cechach regulacyjno-operacyjnych dla obszaru całej gminy, wytycznych do sporządzania planu zagospodarowania  przestrzennego województw. Wykazano możliwości technologiczne i organizacyjne udostępniania  dodatkowych zbiorów danych przestrzennych, pod warunkiem dostosowania ich do wymagań regionalnych  infrastruktur informacji przestrzennej oraz przygotowania i wprowadzenia odpowiednich mechanizmów  prawnych. Istnieje potrzeba kontynuacji badań.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Beata Stelmach-Fita - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

Beata Stelmach-Fita, dr inż. architekt, adiunkt, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii,  Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej. Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki  Warszawskiej, doktor nauk technicznych w dyscyplinie architektura i urbanistyka, specjalizacja planowanie  przestrzenne. Jej zainteresowania badawcze dotyczą porządkowania geoinformacji w Polsce na temat zagospodarowania  przestrzennego oraz upowszechniania technologii GIS dla potrzeb zarządzania przestrzenią  miejską. Jest autorką projektów budynków użyteczności publicznej, mieszkalnych, miejscowych planów zagospodarowania  przestrzennego. Posiada doświadczenie w pracy w jednostkach samorządu terytorialnego  (w tym wdrażanie GIS dla potrzeb Urzędu M. St. Warszawy) oraz w administracji centralnej. Otrzymała  rekomendacje Izby Architektów RP do prac w komisjach dotyczących tematu danych przestrzennych dot.  zagospodarowania przestrzennego (w 2014 roku). Rada Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej  przyznała jej w 2013 roku wyróżnienie za rozprawę doktorską.

Monika Pękalska - Uniwersytet Warszawski Wydział Geografii i Studiów Regionalnych Instytut Studiów Regionalnych i Globalnych Zakład Geografii Rozwoju i Planowania Przestrzennego

Monika Pękalska, dr inż. architekt, adiunkt, Uniwersytet Warszawski, Wydział Geografii i Studiów Regionalnych,  Instytut Studiów Regionalnych i Globalnych, Zakład Geografii Rozwoju i Planowania Przestrzennego.  Absolwentka Politechniki Warszawskiej, na kierunku architektura, doktor nauk technicznych w dyscyplinie  architektura i urbanistyka, specjalizacja planowanie przestrzenne. Przez szereg lat pracownik pracowni  urbanistycznych, w tym M. St. Warszawy. Brała udział w sporządzaniu różnego typu analiz i studiów urbanistycznych  oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego dla Warszawy i terenów podmiejskich.  Uczestniczka stypendiów (École d’Architecture de Paris-La Villette, Institut für Stadt- und Regionalplanung  TUB Fakultat VI), grantów, konferencji i warsztatów urbanistycznych. Jej zainteresowania badawcze  koncentrują się wokół zagadnień związanych z planowaniem przestrzennym w skali lokalnej, projektowaniem  urbanistycznym, rewitalizacją oraz wykorzystaniem technologii GIS w planowaniu przestrzennym.

Paweł Bartoszczuk - Szkoła Główna Handlowa, Instytut Przedsiębiorczości

Paweł Bartoszczuk, dr inż., Szkoła Główna Handlowa, Instytut Przedsiębiorstwa. Absolwent Politechniki  Warszawskiej, na kierunku biotechnologia w ochronie środowiska, dr nauk ekonomicznych, pracownik naukowy  Instytutu Przedsiębiorstwa Szkoły Głównej Handlowej. Stypendysta rządu Japonii – Japan Society for  Promotion of Science. Wykładowca i stażysta na Northeastern Illinois University w Chicago oraz Aarhus Univeristy  w Danii. Ekspert grup roboczych i zadaniowych Eurostatu i Parlamentu Europejskiego. Kierownik  projektów badawczych finansowanych przez Komitet Badań Naukowych oraz Narodowe Centrum Nauki.  Członek komitetów organizacyjnych i naukowych międzynarodowych konferencji Enviroinfo, Water Economics  and Statistics, Risk analysis, międzynarodowych warsztatów dotyczących modelowania statystycznego  i symulacji w naukach, medycznych, ekonomicznych i społecznych w Chicago. Autor ponad 90 publikacji naukowych  krajowych i zagranicznych Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie projektów międzynarodowych  dotyczących wdrażania ramowej dyrektywy wodnej. Autor ekspertyz dla Komisji Europejskiej z zakresu  środowiska i gospodarki wodnej oraz Banku Światowego.

Bibliografia

Anusz, S. (2008). Opis dokonań planowania przestrzennego na podstawie kolejnych edycji monitoringu. W: W. Siemiński (red.). Planowanie przestrzenne w Polsce po wprowadzeniu ustroju samorządowego – diagnoza stanu, nowe propozycje. Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, 89–156.

Bereskova, K., Nijkamp, P. (2018). Smart cities: A challenge to research and policy analysis, Cities. Pozyskano z http://dx.doi.org/10.1016/j.cities

Budowa infrastruktury informacji przestrzennej w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju w etapie obejmującym lata 2014–2015 (2018, 24 maja). Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej. Pozyskano z http://www.radaiip.gov.pl/__data/assets/pdf_file/0008/29564/ Zal6_A_Program_Budowy_IIP_MIiR_zp.pdf

Budowa infrastruktury informacji przestrzennej w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w etapie obejmującym lata 2013–2014 (2018, 24 maja). Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej. Pozyskano z http://www.radaiip.gov.pl/__data/ assets/pdf_file/0003/29586/MTBiGM_zp.pdf

Chmielewski, J.M. (2008) Analiza zmian legislacyjnych dokonywanych od 1961 do 2003 roku, z punktu widzenia charakterystyki zmian ustrojowych i ich wpływ na usytuowanie (kompetencje, prawa i obowiązki) wszystkich podmiotów biorących aktywny udział w planowaniu i rzutujących na sprawność procesu planowania. W: W. Siemiński (red.). Planowanie przestrzenne w Polsce po wprowadzeniu ustroju samorządu. Diagnoza stanu i nowe propozycje. Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, 7–88.

Ciołkosz, A., Bielecka, E., Kozubek, E., Anusz, S. (2008). Monitoring zagospodarowania przestrzennego. W: K. Saganowski, M. Zagrzejewska-Fiedorowicz, P. Żuber (red.). Ekspertyzy do Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2008–2033, IV, 678–699.

Dyrektywa 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 14 marca 2007 r. (INSPIRE) ustanawiająca infrastrukturę informacji przestrzennej we Wspólnocie Europejskiej.

D2.8.III.4 Data Specification on Land Use – Draft Guidelines (2015, 12 listopada). Pozyskano z http://inspire.ec.europa.eu/documents/Data_Specifications/INSPIRE_DataSpecification_ LU_v3.0.pdf

Gutry-Korycka, M. (red.) (2005). Urban sprawl. Warsaw agglomeration, case study. Warsaw: Warsaw University Press.

Hołuj, A., Lityński, P. (2016). Następstwa ekonomiczne efektu urban sprawl. W: A. Noworól, A. Hołuj (red.). Społeczno-ekonomiczne przemiany w strefie podmiejskiej miast: studium przypadku Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego. Warszawa: CeDeWu, 133–146.

Izdebski, W. (2018). Dobre praktyki udziału gmin i powiatów w tworzeniu infrastruktury danych przestrzennych w Polsce. Warszawa: Geo-System Sp. z o.o.

Jewtuchowicz, A. (2014). Terytorium i problemy sterowania jego rozwojem. W: Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw. Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Regionu Umbrii, 27.

Kistowski, M. (2007). Kolizje i konflikty środowiskowe w planowaniu przestrzennym na obszarach cennych przyrodniczo. Czasopismo Techniczne, 7A, 249–255.

Koncepcja kierunków rozwoju przestrzennego metropolii Poznań – projekt (2015, luty). Poznań: Centrum Badań Metropolitalnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza http://planowanie.metropoliapoznan.home.pl/planowanie/dokumenty/.

Kowalewski, A., Mordasewicz, J., Osiatyński, J., Regulski, J., Stępień, J., Śleszyński, P. (2014). Ekonomiczne straty i społeczne koszty niekontrolowanej urbanizacji w Polsce – wybrane fragmenty raportu. Samorząd Terytorialny, 4(280), 5–21.

Kozłowski, S. (red.) (2006). Żywiołowe rozprzestrzenianie się miast. Narastający problem aglomeracji miejskich w Polsce. Lublin: Katedra Ochrony Środowiska Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Komitet „Człowiek i Środowisko” Polskiej Akademii Nauk.

Lackowska, M. (2009). Zarządzanie obszarami metropolitalnymi w Polsce – między dobrowolnością a imperatywem. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Malczewski, P. (2015, 12 listopada). Autorska ocena projektu standardowych modeli danych oraz profilu metadanych dla opracowań planistycznych oraz „profilu metadanych Plan4All” wraz z autorską analizą w zakresie branżowego profilu metadanych w zagospodarowaniu przestrzennym pod kątem różnic i skutków dla tworzonej infrastruktury informacji przestrzennej wynikające z doświadczeń projektowych – seminarium, 1–2 grudnia 2011 r. Pozyskano z https://www.igpim.pl/wp-content/ uploads/2013/01/Profil_metadanych_PM.pdf

Michalak, J. (2011). Opinia przywołana przez J. Przywara. Geodeta, 11.

Mikuła, Ł., Kaczmarek, T., Gadziński, J., Bul, R. (red.) (2016). Integracja planowania przestrzennego w metropolii Poznań – problemy, metody, osiągnięcia. Poznań: Biblioteka Aglomeracji Poznańskiej, 27.

Nowakowska, A., Szlachta, J. (red.) (2017). Terytorialny wymiar polityki regionalnej. Polskie doświadczenia. Warszawa: Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 268.

Parzyński, Z. (2011). Prezentacja w ramach przedmiotu normy geograficzne. Wydział Geodezji i Kartografii, Politechnika Warszawska, rok akademicki 2010/2011.

Rada Infrastruktury Informacji Przestrzennej (2017, 11 września). Pozyskano z http://www.radaiip.gov.pl/rada/posiedzenia/posiedzenie-w-dniu-11-wrzesnia-2017

Rozporządzenie z dnia 23 listopada 2010 r. Komisji (UE) nr 1089/2010 w sprawie wykonania dyrektywy 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie interoperacyjności zbiorów i usług danych przestrzennych.

Salais, R., Storper, M. (1993). Les mondes de production., Paris: L Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales.

Schrank, M., Neuschmid, J., Petti, D., Wasserburger, W. (2011, 12 listopada) Interoperability, SDI and spatial planning. Plan4all Project Interoperability for Spatial Planning. Plan4all Consortium. Pozyskano z www.plan4all.eu/extractor/fileReader.php?file=plan4all-book- -web.pdfwww.plan4all.eu/extractor/fileReader.php?file=plan4all-book-web.pdf

Sikora-Fernandez, D. (2018). Smarter cities in a post-socialist country: Example of Poland. Cities, 78. http://dx.doi.org/10.1016/j.cities.

Słupińska, M. (2014). Regionalna polityka wspierania konkurencyjności i innowacyjności przedsiębiorstw.

Studium porównawcze regionu łódzkiego i regionu Umbrii. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Regionu Umbrii, 7–11.

Stelmach-Fita, B. (2011). Udostępnienie treści planistycznych w celu zintegrowanego zarządzania przestrzenią miejską. W: K. Gruszecka-Guranowska K. (red.). Miasto zwarte. Miasto rozproszone. Materiały ogólnopolskiej konferencji doktorantów Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 4–5.11.2011. Warszawa: Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej, 45–57.

Stelmach-Fita, B. (2014). Publiczny dostęp do danych o zagospodarowaniu przestrzennym: potrzeby i ograniczenia. W: Współczesne uwarunkowania gospodarowania przestrzenią – szanse i zagrożenia dla zrównoważonego rozwoju. Seria „Monografie. Gospodarka Przestrzenna”. Warszawa: Wydział Geodezji Politechniki Warszawskiej.

Stelmach-Fita, B. (2016). Rola geoinformacji we współdziałaniu jednostek samorządu terytorialnego z przedsiębiorcami. Przedsiębiorczość–Edukacja, 12.

Stelmach-Fita, B. (2017). Europejskie źródła danych w zakresie zagospodarowania przestrzennego: potrzeby i ograniczenia. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3).

Stelmach-Fita, B., Bartoszczuk, P., Pękalska, M. (2017). Monitorowanie oraz udostępnianie informacji o zjawiskach społeczno-gospodarczych i przestrzennych w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3).

Stelmach-Fita, B., Brodowicz, D. (2017). Baza wiedzy o regionie i jej rola w rozwoju terytorium. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 268, 186–208.

STRATEG GUS (2018, 10 czerwca). Pozyskano z http://strateg.stat.gov.pl/ Śleszyński, P. (2013). Propozycja kompleksowej koncepcji wskaźników zagospodarowania i ładu przestrzennego. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju Polskiej Akademii Nauk, 252, 176–231.

Śleszyński, P. (2015). Błędy polskiej polityki przestrzennej i krajobrazowej oraz propozycje ich naprawy. Problemy Ekologii Krajobrazu, 40, 27–44.

Śleszyński, P., Bański, J., Degórski, M., Komornicki, T., Więckowski, M. (2007). Stan zaawansowania planowania przestrzennego w gminach. Prace Geograficzne, 211.

Śleszyński, P., Deręgowska, A., Mazurek, D., Stępniak, M., Sudra, P., Zielińska, B. (2017). Analiza stanu i uwarunkowań prac planistycznych w gminach w 2015 roku. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, maszynopis.

Śleszyński, P., Izdebski, W., Malinowski, Z., Kursa, M. (2018). Analiza morfometryczna planów miejscowych w Polsce. W: Commission of Technical Rural Infrastructure. Cracow: Polish Academy of Sciences. Cracow Branch, II(1), 331–347.

Śleszyński, P., Komornicki, T., Solon, J., Więckowski, M. (2012). Planowanie przestrzenne w gminach. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Sedno, Instytut Gospodarki i Zagospodarowania Przestrzennego Polskiej Akademii Nauk.

Śliwiński, A. (2008). Badanie stanu rozwoju metod i technik informatyzacji planowania przestrzennego w Polsce na tle doświadczeń niemieckich oraz propozycje wprowadzenia rozwiązań standardowych w cały proces planowania przestrzennego z wdrożeniem otwartego systemu udostępniania informacji o planach. W: W. Siemiński (red.). Planowanie przestrzenne w Polsce po wprowadzeniu ustroju samorządowego – diagnoza stanu, nowe propozycje. Warszawa: Instytut Gospodarki Przestrzennej i Mieszkalnictwa, 291–320.

Topczewska, T. (2010). Zintegrowane planowanie rozwoju i rewitalizacji miast w wybranych krajach „starej” UE i w Polsce. Człowiek i Środowisko, 34(1–2), 5–25.

Uchwała Rady Ministrów nr 14/2016 z dnia 16 lutego 2016 r. w sprawie przyjęcia „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”.

Urban Atlas. (2018, 24 maja). European Environment Agency. Pozyskano z http://www.eea.europa.eu/data-and-maps/figures/urban-atlas Ustawa z dnia 4 marca 2010 roku o infrastrukturze i informacji przestrzennej (Dz.U. z 2010 r. nr 76, poz. 489, z późn. zm.).

Wdowicka, M., Mierzejewska, L. (2012). Chaos w zagospodarowaniu przestrzennym stref podmiejskich jako efekt braku zintegrowanego systemu planowania (na przykładzie strefy podmiejskiej Poznania). Problemy Rozwoju Miast, 1, 40–52.

Źróbek-Różańska, A., Zysk, E. (2015). Real estate as a subject of spatial conflict among central and local authorities. Real Estate Management and Valuation, 23(2), 88–98. DOI: 10.1515/ remav-2015-0018

Pobrania

Opublikowane

2018-09-21

Jak cytować

Stelmach-Fita, B., Pękalska, M., & Bartoszczuk, P. (2018). Usługi informacyjne w zakresie nowego zintegrowanego planowania jako czynnik determinujący rozwój przedsiębiorstw. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(3), 216–236. https://doi.org/10.24917/20801653.323.14