Podwykonawstwo jako okazja przedsiębiorcza. Konceptualizacja i propozycja modelu badawczego

Autor

  • Agnieszka Żur Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.294.4

Słowa kluczowe:

okazje przedsiębiorcze, podwykonawstwo, przedsiębiorczość

Abstrakt

Rozwój praktyk podwykonawstwa uznany jest w literaturze tematu za metodę stymulowania rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw oraz jako sposób kreowania okazji rynkowych. Podwykonawstwo tradycyjnie kojarzone jest z relacją dużych i rozwiniętych przedsiębiorstw, często międzynarodowych, z mniejszymi i słabszymi graczami rynkowymi, którzy świadczą usługi podwykonawstwa większym partnerom. Niniejszy artykuł skupia się na podwykonawstwie opartym na obustronnie korzystnej relacji mniejszych podmiotów i prezentuje sytuacje, w których partnerska relacja podwykonawstwa jest okazją przedsiębiorczą. Artykuł przedstawia poszczególne kategorie powodów, dla których małe i średnie przedsiębiorstwa mogą angażować się w partnerskie podwykonawstwo. Opracowanie poddaje analizie podwykonawstwo, odwołując się do teorii przedsiębiorczości okazji jako podstawowej jednostki badawczej tej teorii. Praca omawia determinanty identyfikacji i eksploatacji okazji przedsiębiorczych w kontekście podwykonawstwa oraz przedstawia przedsiębiorczą orientację w podwykonawstwie na przykładzie podwykonawców przetwórstwa rybnego w północno-zachodniej Polsce. Podsumowaniem rozważań jest propozycja modelu badawczego podwykonawstwa przemysłowego oraz egzemplifikacja przedstawionych związków na przykładzie lokalnego przemysłu przetwórstwa rybnego w północno-zachodniej Polsce.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Agnieszka Żur - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji

Agnieszka Żur, doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, absolwentka, a następniepracownik Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autorka publikacji z zakresu przedsiębiorczościorganizacyjnej oraz przedsiębiorczości społecznej. Wieloletnie doświadczenie w nauczaniu przedsiębiorczościi zarządzania. Certyfikowany trener oraz tutor akademicki (w systemie OxCam). Specjalistaw zakresie aktywnych metod nauczania na uczelniach wyższych. Członek Academy of Management od2010 roku. Gościnne wykłady m.in. dla Grand Valley State University (Grand Rapids, USA), WesternMichigan University (Kalamazoo, USA), Durham University i Luton University (Wielka Brytania),Sodertorn University (Sztokholm, Szwecja). Zainteresowania badawcze: przedsiębiorczość społeczna,przedsiębiorczość korporacyjna, metodyka nauczania.

Bibliografia

Alarape, A.A. (2007). Towards a Framework for the Development of Effective Subcontracting and the Network Relations Among Small, Medium and Large Industries in Nigeria. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 20(2), 101–116.

Aldrich, H. (1999). Organizations evolving, London: Sage Publications.

Buckley, P. J. & Casson, M. (1988). A theory of co-operation in international business. Management International Review, 28(4),19–38.

Casson, M. (1982). The entrepreneur. Totowa, NJ: Barnes & Noble Books.

Cope, J. (2005). Toward a dynamic learning perspective of entrepreneurship. Entrepreneurship Theory and Practice, 29(4), 373–397.

Erdelyi, P. (2010). The Matter of Entrepreneurial Learning: A Literature Review. In: International Conference on Organizational Learning, Knowledge and Capabilities (OLKC) Conference Papers, Northeastern University, Boston, MA, USA. (Official URL: http://www.cba.neu.edu/olkc2010/) Glass, A.J. and Saggi, K. (2001). Innovation and wage effects on international outsourcing. European Economic Review, 45(1), 67–86.

Grant, R.M. (1996). Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal, 17(2), 109–122.

Hayek, F.A. (1945). The Use of Knowledge in Society. American Economic Review, 35(4), 519–530.

Jones, G. & Butler, J. (1992). Managing internal corporate entrepreneurship: an agency theory perspective. Journal of Management, 18(4), 733–749.

Kirzner, I. (1973). Competition and Entrepreneurship. Chicago: University of Chicago Press.

Kirzner, I. (1997). Entrepreneurial discovery and the competitive market process: an Austrian approach. Journal of Economic Literature, 35(1), 60–85.

Kreiser, P.M. (2011). Entrepreneurial Orientation and Organizational Learning; The Impact of Network Range and Network Closure. Entrepreneurship Theory and Practice, 35(5), 1025–1050.

Mitchell, R.K., Busenitz, L., Lant, T., McDougall P.P., Morse, E.A, Smith J.B. (2002). Toward a Theory of Entrepreneurial Cognition: Rethinking the People Side of Entrepreneurship Research. Entrepreneurship Theory and Practice, 27(2), 93–104.

Petkova, A.P. (2009). A theory of entrepreneurial learning from performance errors. International Entrepreneurship Management Journal, 5(4), 345–367.

Rama, R., Ferguson, D. and Malero, A. (2003). Subcontracting Networks in industrial districts: the electric industries of Madrid. Regional Studies, 37(1), 71– 99.

Schumpeter, J. (1934). Capitalism, socialism, and democracy. New York: Harper & Row.

Shane, S. (2003). A General Theory of Entrepreneurship: The Individual Opportunity Nexus. Boston: Edward Elgar Publishing.

Shane, S. and Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, 25(1), 217–226.

Stevenson, H.H. & Jarillo+Mossi, J.C. (1986). Preserving Entrepreneurship as Companies Grow. Journal of Business Strategy, 7(1), 10–34.

Uekusa, M. (1987). Industrial Organization. Stanford: Stanford University Press.

Van Heemst, J.J.P. (1984). Subcontracting between small scale enterprises in developing countries. The Journal of Industrial Economics, 32(1), 373–376.

Venkataraman, S., Dew, N., Forster, W.R. (2012). Reflections on the 2010 AMR Decade Award: Wither the Promise? Moving Forward with Entrepreneurship as a Science of the Artificial. Academy of Management Review, 37(1), 21–33.

Zahra, S.A. & Wright, M. (2011). Entrepreneurship’s Next Act. Academy of Management Perspectives, 25(4), 67–83.

Żur, A. (2000). Podwykonawstwo w rozwoju przedsiębiorczości. Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa, 603(4), 26–29.

Opublikowane

2015-03-19

Jak cytować

Żur, A. (2015). Podwykonawstwo jako okazja przedsiębiorcza. Konceptualizacja i propozycja modelu badawczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(4), 54–67. https://doi.org/10.24917/20801653.294.4