Przeobrażenia struktury handlowej miasta średniej wielkości na przykładzie Nysy

Autor

  • Magdalena Mayer Politechnika Wrocławska Wydział Architektury Katedra Planowania Przestrzennego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.302.10

Słowa kluczowe:

dyskont, handel detaliczny, miasto średniej wielkości, Nysa, ulica handlowa

Abstrakt

Artykuł przedstawia przeobrażenia struktury handlu detalicznego w Nysie, mieście średniej wielkości (około 45 tys. mieszkańców), o randze ośrodka powiatowego, w regionie przygranicznym województwa opolskiego. Badania można określić jako wielowymiarowe. Dotyczą aspektu ilościowego (liczba jednostek), przestrzennego (rozmieszczenie usług) oraz czasowego (analiza zmian ilościowych i jakościowych w okresie ostatniego dziesięciolecia). Wzorując się na badaniach M. Palomäkiego (1964) i T. Zipsera (1977, 1979), dokonano analizy macierzy danych, określając zmiany, jakie zachodzą w strukturze usług handlowych w jednym z miast średniej wielkości. Wyniki potwierdzają tendencje ogólnokrajowe: przeobrażenia sieci targowiskowej, słabnącą rolę ulic handlowych (w tym rynku) oraz rosnący potencjał rynku wielkopowierzchniowych obiektów handlowych1 typu dyskonty. Struktura handlu ulega rozproszeniu, a zarazem potęguje skalę wielofunkcyjności (lecz już nie na zasadzie kooperacji kilku jednostek sklepowych obok siebie, ale w jednym budynku).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Magdalena Mayer - Politechnika Wrocławska Wydział Architektury Katedra Planowania Przestrzennego

Magdalena Mayer, mgr inż., Politechnika Wrocławska, Wydział Architektury, Katedra Planowania Przestrzennego. Doktorantka Katedry Planowania Przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej, urbanista. Absolwentka kierunku gospodarka przestrzenna Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej oraz kierunku geografia, Wydziału Nauki o Ziemi i Kształtowania Środowiska Uniwersytetu Wrocławskiego. Obszary zainteresowań: struktura usługowa miast, transformacja ośrodków poprzemysłowych, jakość przestrzeni publicznych, tożsamość miejsca.

Bibliografia

Burnus, D., Miszewska, E. (1998). Zmiana funkcji budynków rynku wrocławskiego w okresie transformacji. W: S. Ciok, J. Łoboda (red.). Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych. Acta Universitatis Wratislaviensis, Studia Geograficzne, 69. Wrocław: PWN, 143–158.

Celińska-Janowicz, D. (2014) (2014, 15 marca). Zmiany struktury funkcjonalnej głównych ulic Warszawy. Pozyskano z https://www.researchgate.net/profile/Dorota_Celinska-Janowicz/publications

Ciok, S., Ilnicki, D. (2011). Handel detaliczny w przestrzeni dużego miasta na przykładzie Wrocławia. W: K. Marciniak, K. Sikora, D. Sokołowski (red.). Koncepcje i problemy badawcze geografii. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Gospodarki, 219–237.

Colliers International (2013) (2013, 26 paźdzrnika). Nowe szlaki na handlowej mapie Polski, cz. 1–6: Nieodkryty potencjał mniejszych miast. Pozyskano z http://www.qbusiness.pl/uploads/Raporty/

Czerwiński, S. (2012). Handel wielkopowierzchniowy Wrocławia – stan obecny i perspektywy rozwoju. W: D. Ilnicki, K. Janc (red.). Badania regionalnych i lokalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 29, 155–179.

Dries, L., Reardon. T., Swinnen, J. (2004). The Rapid Rise of Supermarkets in Central and Eastern Europe: implications for the Agri food Sector and Rural Development, Development Policy Review, 22, 325–556. Polska – małe formaty handlowe. Pozyskano z www.thecity.com.pl/content/download/52218/…/dtz- -insight-focus-on-convenience.pdf

DTZ Insight (2013) (2016, 17 maja) Dudek- Mańkowska, S. (2006). Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie. W: I. Jażdżewska (red.). Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dziedziuchowicz, J. (2012). Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i pozamiejskiej. Manufaktura w Łodzi i Ptak w Rzgowie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Górka, Z. (1986). Śródmiejskie ośrodki usługowe wybranych miast Polski Południowej. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Górka, Z. (2001). Bieżące przemiany funkcji handlowej dzielnicy Śródmieścia w Krakowie w obrębie Plant. W: I. Jażdżewska (red.). Miasto postsocjalistyczne – organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany (cz. II). Konserwatorium Wiedzy o Mieście, XIV. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Katedra Geografii Miast i Turyzmu, 237–242.

GUS. Bank Danych Lokalnych (2016). Pozyskano z https.//bdl.stat.gov.pl/BDL/start Heffner, K. (2011) (2015, 15 grudnia). Raport regionalny. Województwo opolskie. Pozyskano z https://wrot. umww.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport-regionalny-Wojew%C3%B3dztwo-Opolskie.pdf

Heffner, K., Twardzik, M. (2012). Ewolucja funkcji handlowej małych miast pod wpływem zmian zachodzących w zewnętrznych strefach aglomeracji miejskich. W: K. Heffner, A. Halama (red.). Ewolucja funkcji małych miast w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 190–202.

Jakubowicz, E. (1993). Podstawy metodologiczne geografii usług. Skrypt dla studentów geografii i kierunków ekonomicznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 221–230.

Kaczmarek, T., Kaczmarek, U. (2006). Stara i nowa przestrzeń handlowa Poznania. W: I. Jażdżewska (red.). Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 221–230.

Kaczmarek, T., Szafrański, T. (2008). Poziom rozwoju i struktura przestrzenna handlu detalicznego w Poznaniu. W: A. Rochmański (red.). Theoretical and emirical researches on services during socio-economic changes. Space-Society-Economy, 8. Łódź: Uniwersytet Łódzki, 95–110.

Kłosiewicz-Górecka, U. (2013). Struktura handlu detalicznego w Polsce a preferowane przez konsumentów miejsca zakupu FMCG. Konsumpcja i Rozwój, 2(5).

Kłosowski, F. (1997). Główne ulice handlowe wybranych miast aglomeracji katowickiej w latach 1991–1995. W: J. Kaczmarek (red.). Współczesne przemiany struktur przestrzennych dużych miast. Konserwatorium Wiedzy o Mieście, IX. Łódź: Katedra Geografii Miast i Turyzmu, 79–88.

Kłosowski, F. (2002). Hipermarkety w przestrzeni handlowej miast aglomeracji katowickiej. W: J. Słodczyk (red.). Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast. Opole: Uniwersytet Opolski, 373–382.

Kłosowski, F., Runge, J. (1999). Usługi miejskie na przykładzie Cieszyna. W: J. Kaczmarek (red.). Przestrzeń miejska, jej organizacja i przemiany. Konserwatorium Wiedzy o Mieście. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Katedra Geografii Miast i Turyzmu, 175–177.

Kociuba, D. (2006). Nowe przestrzenie handlowe Lublina. W: I. Jażdżewska (red.). Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. Łódź: Wydawnictwo. Uniwersytetu Łódzkiego, 231–244.

Kok, H.J. (2007). Restructuring retail property markets in Central Europe: impacts on urban space. Journal of Housing and Built Environment, 22(1), 107–126.

Konecka-Szydłowska, B. (2008). Zmiany w strukturze usług małych miast Wielkopolski. W: J. Dominiak (red.). Przemiany w sferze usług w Polsce. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 129–142.

Kwiatek-Sołtys, A. (1996). Krzeszowice – studium funkcjonalne małego miasta. Czasopismo Geograficzne, 3–4, 365–375.

Masztalski, R. (2014). Współczesne funkcje handlowe w wybranych małych miastach województwa dolnośląskiego. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.

Matczak, A., Szymańska, D. (1997). Studia nad strukturą przestrzenno-funkcjonalną miasta. Przykład Brodnicy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Mlek, M. (2006). Rozwój usług w miastach Dolnego Śląska w latach 1996–2002. W: J. Słodczyk (red.). Kierunki przekształceń struktury gospodarczej i społeczno-demograficznej miast. Opole: Uniwersytet Opolski, 123–142.

Olczak, J.O.A. (2007). Marketing w handlu i usługach. Monografie. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 22–23.

Palomäki, M. (1964). The functional centers and areas of South Bothinia. Vammala: Fennia.

Parysek, J. (1998). Przekształcenia przestrzenno-strukturalne Poznania w okresie transformacji społeczno- ustrojowej. W: T. Markowski, T. Marszał (red.). Gospodarka przestrzenna miast polskich w okresie transformacji. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 182, 45–66.

Popławska, J. (2014). Rozwój nowoczesnych obiektów handlowych w średniej wielkości miastach w Polsce. W: Problemy rozwoju miast. Kwartalnik Naukowy Instytutu Rozwoju Miast, 11(3), 47–52.

Stasiak, P., Wrabec, P. (2007). Ranking hipermarketów i delikatesów 2007. Polityka, 2632 (2007–12–08), 36–44.

Środa-Murawska, S. (2007). Selected aspects of changes in trade network in the period 1995–2003 from the perspective of polish small towns. Bulletin of Geography (Socio-economic Series), 8, 151–161.

Taylor, Z. (2000). Przekształcenia sieci handlu detalicznego i gastronomii w okresie transformacji społeczno- -gospodarczej Polski. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.

Twardzik, M. (2009). Zmiany funkcji handlowej małych miast województwa śląskiego. W: T. Marszał (red.). Funkcja usługowa małych miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Zipser, T. (red.) (1977). Wstępne określenie zasad struktury przestrzennej sieci obiektów usługowych. Wrocław: Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej.

Zipser, T. (red.) (1979). Kompleksowa analiza sieci usług w wybranych rejonach kraju – obszary podgórskie. Wrocław: Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej.

Pobrania

Opublikowane

2016-11-12

Jak cytować

Mayer, M. (2016). Przeobrażenia struktury handlowej miasta średniej wielkości na przykładzie Nysy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(2), 155–170. https://doi.org/10.24917/20801653.302.10