Przeobrażenia struktury handlowej miasta średniej wielkości na przykładzie Nysy
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.302.10Słowa kluczowe:
dyskont, handel detaliczny, miasto średniej wielkości, Nysa, ulica handlowaAbstrakt
Artykuł przedstawia przeobrażenia struktury handlu detalicznego w Nysie, mieście średniej wielkości (około 45 tys. mieszkańców), o randze ośrodka powiatowego, w regionie przygranicznym województwa opolskiego. Badania można określić jako wielowymiarowe. Dotyczą aspektu ilościowego (liczba jednostek), przestrzennego (rozmieszczenie usług) oraz czasowego (analiza zmian ilościowych i jakościowych w okresie ostatniego dziesięciolecia). Wzorując się na badaniach M. Palomäkiego (1964) i T. Zipsera (1977, 1979), dokonano analizy macierzy danych, określając zmiany, jakie zachodzą w strukturze usług handlowych w jednym z miast średniej wielkości. Wyniki potwierdzają tendencje ogólnokrajowe: przeobrażenia sieci targowiskowej, słabnącą rolę ulic handlowych (w tym rynku) oraz rosnący potencjał rynku wielkopowierzchniowych obiektów handlowych1 typu dyskonty. Struktura handlu ulega rozproszeniu, a zarazem potęguje skalę wielofunkcyjności (lecz już nie na zasadzie kooperacji kilku jednostek sklepowych obok siebie, ale w jednym budynku).Downloads
Metrics
Bibliografia
Burnus, D., Miszewska, E. (1998). Zmiana funkcji budynków rynku wrocławskiego w okresie transformacji. W: S. Ciok, J. Łoboda (red.). Przekształcenia regionalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych. Acta Universitatis Wratislaviensis, Studia Geograficzne, 69. Wrocław: PWN, 143–158.
Celińska-Janowicz, D. (2014) (2014, 15 marca). Zmiany struktury funkcjonalnej głównych ulic Warszawy. Pozyskano z https://www.researchgate.net/profile/Dorota_Celinska-Janowicz/publications
Ciok, S., Ilnicki, D. (2011). Handel detaliczny w przestrzeni dużego miasta na przykładzie Wrocławia. W: K. Marciniak, K. Sikora, D. Sokołowski (red.). Koncepcje i problemy badawcze geografii. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Gospodarki, 219–237.
Colliers International (2013) (2013, 26 paźdzrnika). Nowe szlaki na handlowej mapie Polski, cz. 1–6: Nieodkryty potencjał mniejszych miast. Pozyskano z http://www.qbusiness.pl/uploads/Raporty/
Czerwiński, S. (2012). Handel wielkopowierzchniowy Wrocławia – stan obecny i perspektywy rozwoju. W: D. Ilnicki, K. Janc (red.). Badania regionalnych i lokalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych. Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego, 29, 155–179.
Dries, L., Reardon. T., Swinnen, J. (2004). The Rapid Rise of Supermarkets in Central and Eastern Europe: implications for the Agri food Sector and Rural Development, Development Policy Review, 22, 325–556. Polska – małe formaty handlowe. Pozyskano z www.thecity.com.pl/content/download/52218/…/dtz- -insight-focus-on-convenience.pdf
DTZ Insight (2013) (2016, 17 maja) Dudek- Mańkowska, S. (2006). Funkcje wybranych centrów handlowych w Warszawie. W: I. Jażdżewska (red.). Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Dziedziuchowicz, J. (2012). Wielkie centrum handlowe w przestrzeni miejskiej i pozamiejskiej. Manufaktura w Łodzi i Ptak w Rzgowie. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Górka, Z. (1986). Śródmiejskie ośrodki usługowe wybranych miast Polski Południowej. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.
Górka, Z. (2001). Bieżące przemiany funkcji handlowej dzielnicy Śródmieścia w Krakowie w obrębie Plant. W: I. Jażdżewska (red.). Miasto postsocjalistyczne – organizacja przestrzeni miejskiej i jej przemiany (cz. II). Konserwatorium Wiedzy o Mieście, XIV. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Katedra Geografii Miast i Turyzmu, 237–242.
GUS. Bank Danych Lokalnych (2016). Pozyskano z https.//bdl.stat.gov.pl/BDL/start Heffner, K. (2011) (2015, 15 grudnia). Raport regionalny. Województwo opolskie. Pozyskano z https://wrot. umww.pl/wp-content/uploads/2015/09/Raport-regionalny-Wojew%C3%B3dztwo-Opolskie.pdf
Heffner, K., Twardzik, M. (2012). Ewolucja funkcji handlowej małych miast pod wpływem zmian zachodzących w zewnętrznych strefach aglomeracji miejskich. W: K. Heffner, A. Halama (red.). Ewolucja funkcji małych miast w Polsce. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 190–202.
Jakubowicz, E. (1993). Podstawy metodologiczne geografii usług. Skrypt dla studentów geografii i kierunków ekonomicznych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 221–230.
Kaczmarek, T., Kaczmarek, U. (2006). Stara i nowa przestrzeń handlowa Poznania. W: I. Jażdżewska (red.). Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 221–230.
Kaczmarek, T., Szafrański, T. (2008). Poziom rozwoju i struktura przestrzenna handlu detalicznego w Poznaniu. W: A. Rochmański (red.). Theoretical and emirical researches on services during socio-economic changes. Space-Society-Economy, 8. Łódź: Uniwersytet Łódzki, 95–110.
Kłosiewicz-Górecka, U. (2013). Struktura handlu detalicznego w Polsce a preferowane przez konsumentów miejsca zakupu FMCG. Konsumpcja i Rozwój, 2(5).
Kłosowski, F. (1997). Główne ulice handlowe wybranych miast aglomeracji katowickiej w latach 1991–1995. W: J. Kaczmarek (red.). Współczesne przemiany struktur przestrzennych dużych miast. Konserwatorium Wiedzy o Mieście, IX. Łódź: Katedra Geografii Miast i Turyzmu, 79–88.
Kłosowski, F. (2002). Hipermarkety w przestrzeni handlowej miast aglomeracji katowickiej. W: J. Słodczyk (red.). Przemiany bazy ekonomicznej i struktury przestrzennej miast. Opole: Uniwersytet Opolski, 373–382.
Kłosowski, F., Runge, J. (1999). Usługi miejskie na przykładzie Cieszyna. W: J. Kaczmarek (red.). Przestrzeń miejska, jej organizacja i przemiany. Konserwatorium Wiedzy o Mieście. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe, Katedra Geografii Miast i Turyzmu, 175–177.
Kociuba, D. (2006). Nowe przestrzenie handlowe Lublina. W: I. Jażdżewska (red.). Nowe przestrzenie w mieście, ich organizacja i funkcje. Łódź: Wydawnictwo. Uniwersytetu Łódzkiego, 231–244.
Kok, H.J. (2007). Restructuring retail property markets in Central Europe: impacts on urban space. Journal of Housing and Built Environment, 22(1), 107–126.
Konecka-Szydłowska, B. (2008). Zmiany w strukturze usług małych miast Wielkopolski. W: J. Dominiak (red.). Przemiany w sferze usług w Polsce. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 129–142.
Kwiatek-Sołtys, A. (1996). Krzeszowice – studium funkcjonalne małego miasta. Czasopismo Geograficzne, 3–4, 365–375.
Masztalski, R. (2014). Współczesne funkcje handlowe w wybranych małych miastach województwa dolnośląskiego. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Matczak, A., Szymańska, D. (1997). Studia nad strukturą przestrzenno-funkcjonalną miasta. Przykład Brodnicy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Mlek, M. (2006). Rozwój usług w miastach Dolnego Śląska w latach 1996–2002. W: J. Słodczyk (red.). Kierunki przekształceń struktury gospodarczej i społeczno-demograficznej miast. Opole: Uniwersytet Opolski, 123–142.
Olczak, J.O.A. (2007). Marketing w handlu i usługach. Monografie. Łódź: Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, 22–23.
Palomäki, M. (1964). The functional centers and areas of South Bothinia. Vammala: Fennia.
Parysek, J. (1998). Przekształcenia przestrzenno-strukturalne Poznania w okresie transformacji społeczno- ustrojowej. W: T. Markowski, T. Marszał (red.). Gospodarka przestrzenna miast polskich w okresie transformacji. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 182, 45–66.
Popławska, J. (2014). Rozwój nowoczesnych obiektów handlowych w średniej wielkości miastach w Polsce. W: Problemy rozwoju miast. Kwartalnik Naukowy Instytutu Rozwoju Miast, 11(3), 47–52.
Stasiak, P., Wrabec, P. (2007). Ranking hipermarketów i delikatesów 2007. Polityka, 2632 (2007–12–08), 36–44.
Środa-Murawska, S. (2007). Selected aspects of changes in trade network in the period 1995–2003 from the perspective of polish small towns. Bulletin of Geography (Socio-economic Series), 8, 151–161.
Taylor, Z. (2000). Przekształcenia sieci handlu detalicznego i gastronomii w okresie transformacji społeczno- -gospodarczej Polski. Wrocław: Wydawnictwo Continuo.
Twardzik, M. (2009). Zmiany funkcji handlowej małych miast województwa śląskiego. W: T. Marszał (red.). Funkcja usługowa małych miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zipser, T. (red.) (1977). Wstępne określenie zasad struktury przestrzennej sieci obiektów usługowych. Wrocław: Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej.
Zipser, T. (red.) (1979). Kompleksowa analiza sieci usług w wybranych rejonach kraju – obszary podgórskie. Wrocław: Instytut Architektury i Urbanistyki Politechniki Wrocławskiej.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).