Międzynarodowe powiązania na rynku producentów trolejbusów w Europie w latach 2000–2014

Autor

  • Marcin Połom Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.303.6

Słowa kluczowe:

eksport, miejski transport elektryczny, międzynarodowe powiązania gospodarcze, produkcja trolejbusów, transport trolejbusowy

Abstrakt

Trolejbusy nie są popularnym środkiem transportu miejskiego w Polsce, ale krajowi producencitaboru komunikacyjnego mają duże doświadczenie i znaczące osiągnięcia w produkcji i eksporcie tego typupojazdów. Głównym wytwórcą trolejbusów w Unii Europejskiej stała się w ostatniej dekadzie firma SolarisBus & Coach z Bolechowa, która w latach 2001-2014 wyprodukowała prawie 900 takich pojazdów, w tymtylko niespełna 140 na rynek krajowy. Produkcja trolejbusów marki Solaris była na tyle duża, że znaczącowpłynęła na rynek producentów tego środka transportu w Unii Europejskiej i w Europie. Szczególnie dużeznaczenie miała dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie nadal funkcjonuje wiele systemów transportutrolejbusowego. W artykule zbadano przemiany rynku producentów trolejbusów w Europie, zarównow zakresie lokalizacji, jak i wielkości produkcji, w ostatnich 15 latach. Do wykonania badań niezbędna byłakwerenda wśród producentów trolejbusów w Europie i w innych instytucjach. W jej następstwie zebranodane dotyczące wytwórców trolejbusów w całej Unii Europejskiej, Szwajcarii i w państwach postsocjalistycznychEuropy Wschodniej. Poza przedstawieniem wielkości i lokalizacji produkcji zobrazowano międzynarodowepowiązania eksportowe, ze szczególnym uwzględnieniem trolejbusów polskiej firmy Solaris. Zbadanomodele funkcjonowania producentów na rynku trolejbusowym oraz określono ich wzajemne relacje. Wynikibadań zostały przedstawione w formie opracowań kartograficznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Marcin Połom - Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

Marcin Połom, doktor, adiunkt w Katedrze Geografii Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Gdańskiego.Wcześniej zawodowo związany z Przedsiębiorstwem Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni. Główne zainteresowanianaukowe dotyczą transportu miejskiego. Prowadzi prace badawcze zwłaszcza w zakresie rozwojui funkcjonowania komunikacji trolejbusowej na świecie, przemian jej funkcjonowania i eksploatacji proekologicznych,głównie elektrycznych form komunikacji zbiorowej i historii transportu. Autor ponad 80 publikacjinaukowych dotyczących transport miejskiego.

Bibliografia

Costa, Á., Fernandes, R. (2012). Urban public transport in Europe: Technology diffusion and market organisation. Transportation Research Part A, 46, 269–284.

Ćwikła, M. (2014). Przemiany strukturalne w produkcji autobusów w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 164–180.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K., Dej, M. (2013). The crisis and beyond: the dynamics and restructuring of automotive industry in Poland. Int. J. Automotive Technology and Management, 2(13), 151–166.

Goliszek, S., Połom, M. (2015). Polityka taborowa przedsiębiorstw komunikacji trolejbusowej w Czechach i na Słowacji w latach 2004–2014. Transport Miejski i Regionalny, 10, 3–7.

Gorodskoj elektrotransport (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.transphoto.ru

Połom, M. (2013). Trolleybus transport in Europe. W: M. Wołek, O. Wyszomirski (red.). The Trolleybus as an Urban Means of Transport in the Light of the Trolley Project. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 25–33.

Połom, M. (2015a). Przestrzenne aspekty produkcji i eksportu autobusów w Polsce w okresie 1989–2014. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(1), 56–72.

Połom, M., (2015b). Przemiany funkcjonowania komunikacji trolejbusowej w Polsce w latach 1989–2013. Maszynopis pracy doktorskiej. Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Połom, M., Turżański, B. (2011). Doświadczenia Solaris Bus & Coach w produkcji trolejbusów. TTS Technika Transportu Szynowego, 4, 42–49.

Połom, M., Turżański, B. (2015a). Produkcja i sprzedaż trolejbusów Solaris Trollino w latach 2011–2014. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 4, 8–12.

Połom, M., Turżański, B. (2015b). Produkcja i eksploatacja trolejbusów Nordtroll w Federacji Rosyjskiej. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 9, 28–31.

Połom, M., Turżański, B. (2015c). Produkcja i eksploatacja trolejbusów Rossan w Federacji Rosyjskiej. Autobusy: Technika, Eksploatacja, Systemy Transportowe, 10, 28–30.

Tarkowski, M. (2008). Centra i peryferie rozwoju społeczno-gospodarczego Polski w okresie transformacji ustrojowej. Gdynia–Pelplin: Wydawnictwo Bernardinum.

Trolley:motion (2015, 20 grudnia). Pozyskano z http://www.trolleymotion.com

Wieloński, A. (2009). Polska regionalnym centrum europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Prace i Studia Geograficzne, 42, 187–200.

Zavada, J., Blašković-Zavada, J., Miloš, K. (2010). Conditions for implementing trolleybuses in public urban transport. Promet – Traffic & Transportation, 22(6), 467–474.

Pobrania

Opublikowane

2017-01-17

Jak cytować

Połom, M. (2017). Międzynarodowe powiązania na rynku producentów trolejbusów w Europie w latach 2000–2014. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(3), 75–90. https://doi.org/10.24917/20801653.303.6