Charakterystyka rynku książki na podstawie scenariuszy stanów otoczenia

Autor

  • Anna Czaplińska Uniwersytet Szczeciński, Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno­‑Ekonomicznej, Katedra Geografii Społeczno­‑Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.342.10

Słowa kluczowe:

hipertekst, rynek książek, scenariusze stanów otoczenia, składniki makrootoczenia

Abstrakt

Książki są produktem finalnym procesu, na który składają się: etap indywidualnego lub zbiorowego procesu twórczego, etap produkcyjny realizowany w przedsiębiorstwach przemysłu poligraficznego oraz etap usługowy polegający na upowszechnianiu, dystrybucji i komercjalizacji produktu. Całość procesu jest więc bardzo złożona ze względu na jego naprzemienny niematerialny i materialny charakter, który poza wymiarem ekonomicznym ma w sobie również wymiar społeczny. Stąd też duża wrażliwość tego produktu na zachodzące procesy w sferze szeroko pojętej kultury podatnej na wpływy otoczenia krajowego, ale determinowane przez procesy globalne. Celem pracy jest ogólna charakterystyka rynku książki w perspektywie strategicznej w świetle dynamicznych przemian zachodzących w jego otoczeniu. Zastosowanie metody scenariuszy stanów otoczenia do analizy rynku książki miało na celu lepszą identyfikację tych składników makrootoczenia, które mogą mieć decydujący wpływ na funkcjonowanie rynku książki. Na podstawie otrzymanych wyników wydaje się, że najprawdopodobniej nastąpi dalszy wzrost dostępu do tekstu książki w oparciu o nowoczesne technologie. Kluczowym czynnikiem decydującym o dalszym rozwoju wszystkich ogniw rynku książki będzie jednak czynnik społeczno -kulturowy, który związany jest z przejściem w kierunku społeczeństwa informacyjnego (hipertekstowego) w którym istotna jest sama informacja oraz wygodny nośnik jej przekazu.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Anna Czaplińska - Uniwersytet Szczeciński, Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno­‑Ekonomicznej, Katedra Geografii Społeczno­‑Ekonomicznej

Anna Czaplińska, dr, adiunkt, Katedra Geografii Społeczno­‑Ekonomicznej, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno­‑Ekonomicznej, Wydział Ekonomii, Finansów i Zarządzania, Uniwersytet Szczeciński. Zainteresowania badawcze są związane z problematyką geografii społecznej i kulturowej, w tym z krajobrazem kulturowym, procesami akulturacji oraz kulturowymi uwarunkowaniami kreowania marketingu terytorialnego.

Bibliografia

Augustyn., K. (2017). Od produktu do usługi. Przemiany na rynku książki w epoce nowych mediów. Folia Bibliologica, LIX, 71–95.

Dobrowolski, Z. (2001). Nowe formy książki. Możliwości i zagrożenia. Przegląd Biblioteczny, 3, 199–207.

Drapińska, A., Liberadzka, B. (2017). Trendy na rynku książki w Polsce – wybrane aspekty. Handel Wewnętrzny, 5(370), 111–120.

Gierszewska, G., Romanowska, M. (2002). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Gołębiewski, Ł. (2010). Rynek książki w Polsce 2010. Warszawa: Biblioteka Analiz.

Koryś, I., Michalak, D., Zasacka, Z., Chymkowski, R. (2018). Stan czytelnictwa w Polsce w 2017 roku. Warszawa: Biblioteka Narodowa.

Kozioł, K. (2010). Analiza strategiczna przedsiębiorstwa na poziomie makrootoczenia. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego, 17, 77–88.

Kwiecińska, M. (2016). Wybrane metody analizy strategicznej otoczenia w planowaniu operacji reagowania kryzysowego – ujęcie teoretyczne. Obronność, 2(18), 108–128.

McLuhan, M. (1962). The Gutenberg Galaxy: the making of typographic man. Toronto: University of Toronto.

Osiewała, R. (2013). Czy biblioteki i książki przetrwają próbę czasu: od książki drukowanej do e‑książki, od biblioteki tradycyjnej do wirtualnej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Penc­‑Pietrzak, I. (2010). Planowanie strategiczne w nowoczesnej firmie. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Rychlewski, M. (2013). Książka jako towar – książka jako znak. Gdańsk: Katedra – Wydawnictwo Naukowe.

Turrin, E. (2017). The book sector in Europe: facts and figures. Federation of European Publishers.

Zygierewicz, A. (2015). Rynek książki w wybranych państwach. Warszawa: Biuro Analiz Sejmowych.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-24

Jak cytować

Czaplińska, A. . (2020). Charakterystyka rynku książki na podstawie scenariuszy stanów otoczenia. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 34(2), 145–156. https://doi.org/10.24917/20801653.342.10