Tourism product in national parks – effects of COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.362.11Keywords:
COVID – 19,, national parks, tourism product, ecological awarenessAbstract
The tourism market reacted extremely strongly to the travel and business restrictions that were put in place to curb illnesses during the COVID-19 pandemic. Consumers, including tourists, changed their decisions about holiday trips out of concern for their health. The offer of national parks turned out to be very important. The aim of the article is to evaluate changes in the tourist product in Polish national parks as a result of the COVID-19 pandemic. In order to illustrate the situation in the various stages of restrictions and limitations on tourism, a case study of many undertakings in Polish national parks was used. A comparative analysis method was used, resulting in a catalogue of examples of tourism product activities. These include activities that on the demand side allowed recreation and leisure for tourists who needed contact with nature as a result of the pandemic, and on the supply side revealed creativity and innovation in creating new forms of tourism product. The conclusions also indicated that new virtual forms of tourism product could support nature conservation in national parks by supporting environmental awareness and substituting traditional park tours for virtual forms of tourism product.
Downloads
Metrics
References
Banaszyk, P., Gorynia, M. (2020). Pandemia COVID‑19 a konkurencyjność przedsiębiorstwa. ICAN Management Review, 4(4), 68–73.
Baranowska, M., Koprowicz, A., Korzeniewicz, R. (2021). Społeczne znaczenie lasu – raport z badań pilotażowych prowadzonych w okresie pandemii. Sylwan, 165(2). doi: htttps://doi.org/10.26202/sylwan.2021005
BBC. (2020, 5 grudnia). Watching nature programmes makes you happier new research reveals. Pozyskano z: https://www.bbc.co.uk/mediacentre/worldwide/2017/rhp
Buckley, R., Brough, P., Hague L., Chauvenet A., Fleming Ch., Roche E., Sofija E., Harris N. (2019). Economic value of protected areas via visitor mental health, Nat Commun, 10, 5005. doi: https://doi.org/10.1038/s41467-019-12631-6
Butler, R. (2018). Sustainable Tourism in Sensitive Environments: A Wolf in Sheep’s Clothing? Sustainability, 10(6), 1–11. doi: https://doi.org/10.3390/su10061789
CBOS. (2010). Powody do dumy i wstydu dla Polaków. (oprac. M. Herrmann). Pozyskano z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2010/K_030_10.PDF (dostęp 5.12.2020)
Dziedzic, E., Skalska, T. (2012). Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych. Warszawa: Stowarzyszenie na Rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki.
Eagles, P.F.J., McCooland, S.F., Haynes, C.D. (2002). Sustainable Tourism in Protected. W: A. Philips (ed.), Areas Guidelines for Planning and Management. Gland: Cambridge.
GUS. (2020). Ochrona środowiska 2020. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary‑tematyczne/srodowisko‑energia/srodowisko/ochrona‑srodowiska-2020,1,21.html (dostęp 22.12.2020)
Holder, J.S., (1997), Pattern and impact of tourism on the environment of the Caribbean. W: S. Medlik (ed.), Managing Tourism. Oxford: Butterworth Heinemann, 278–285.
https://www.bdpn.pl/ (2021, 30 październik)
https://kpnmab.pl/ (2021, 30 październik)
http://www.magurskipn.pl/ (2021, 30 październik)
https://tpn.pl/ (2021, 30 październik)
https://www.facebook.com/Bieszczadzki.P.N/ (2021, 30 październik)
https://pl‑pl.facebook.com/KarkonoskiParkNarodowy/ (2021, 30 październik)
https://pl‑pl.facebook.com/MagurskiPN/ (2021, 30 październik)
https://pl‑pl.facebook.com/TatrzanskiParkNarodowy/ (2021, 30 październik)
https://www.instagram.com/bieszczadzkiparknarodowy/ (2021, 30 październik)
https://www.instagram.com/tatrzanskiparknarodowy/ (2021, 30 październik)
https://www.instagram.com/karkonoski_pn/ (2021, 30 październik)
Ministerstwo Środowiska. (2020, 3 kwietnia). Pozyskano z: https://twitter.com/MinSrodowiska/status/1246078185189650434?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1246078185189650434%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.rp.pl%2Fswiat%2Fart8989331-w‑polsce‑zakaz‑wstepu‑do‑lasow‑i‑parkow‑narodowych
ING. (2020, 22 grudnia). Raport: Wakacje 2020 – jak spędzą je Polacy? Pozyskano z: https://media.ing.pl/informacje‑prasowe/926/pr/547652/jak‑polacy‑spedza‑lato-2020-wyniki‑raportu‑think‑forward‑initiative
Internetowy Biuletyn BdPN 2020. (2021, 30 października). Pozyskano z: https://www.bdpn.pl/download.php?f=biuletyn/biuletyn2020.pdf
Kaczmarek, J. (1995). Propozycje działalności marketingowej w zakresie turystyki w regionie Polski środkowej. W: Studium wiedzy o regionie łódzkim. Rozwój turystyki w regionie łódzkim. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2002). Produkt turystyczny. Turystyka i Hotelarstwo 1. Łódź: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 33–54.
Karkonoski Park Narodowy w dobie pandemii Covid-19, webinar, (2021, 24 maj).
Kim, H., Lee, S., Uysal, M., Kim, J., Ahn, (2015). K. Nature‑Based Tourism: Motivation and Subjective Well‑Being. Journal of Travel & Tourism Marketing, 22, 76–96. doi: https://doi.org/10.1080/10548408.2014.997958
Kozioł, M. (2020, 14 września). Rekordowa frekwencja w Karkonoszach. W sierpniu na szlaki wyszło 340 tys. turystów, na Śnieżce nawet 10 tys. osób dziennie. Pozyskano z: https://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/7,35771,26290750,rekorodwa‑frekwencja‑w‑karkonoszach.html
Kruczek, Z. (2017). Frekwencja w polskich atrakcjach turystycznych 2011–2015. Dynamika, trendy, studia przypadku. Kraków: Proksenia.
Liszewski, S. (2009). Przestrzeń turystyczna parków narodowych w Polsce. W: B. Domański, Kurek W. (red.), Gospodarka i przestrzeń. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, 187–201.
Markiewicz, E. (2013). Rola społeczności wirtualnej w kształtowaniu produktu na rynku turystycznym. Folia Turistica, 29, 37–45.
Miazek, P. (2020). Przyczyny zróżnicowania ruchu turystycznego w polskich parkach narodowych. Turyzm, 30/1, 73–86.
Niezgoda, A. (2012). Popyt turystyczny – uwarunkowania i perspektywy rozwoju. W: B. Meyer (red.), Popyt turystyczny: zagadnienia podstawowe. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Szczecin: Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytetu Szczecińskiego, 11–25.
Niezgoda, A., Janczak, K., Patelak, K. (2020). Ekspertyza na temat wytycznych w zakresie zrównoważonej turystyki. Ministerstwo Rozwoju Pracy i Technologii. Łódź: Activ Group.
Niezgoda, A., Markiewicz, E. (2021). The effects of the COVID-19 pandemic in National Parks diagnosis and forecast of sustainable tourism. Studia Periegetica, 1, 9–24. doi: https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.8727
Niezgoda, A., Markiewicz, E., Kowalska, K. (2021). Internal substitution in the tourism market: Effects of the Covid-19 pandemic. W: E. Mińska‑Struzik, B. Jankowska (red.), Toward the „new normal” after COVID-19 – a post‑transition economy perspective. Poznań: Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, 127–136. doi: htps://doi.org/10.18559/978-83-8211-061-6
Niezgoda, A., Nowacki, M. (2020). Experiencing nature: physical activity, beauty and tension in Tatras National Park. Analysis of TripAdvisor reviews. Sustainability, 12(2), 1–15.
doi:10.3390/su12020601
NowyMarketing. (2021, 22 listopad). Pozyskano z: https://nowymarketing.pl/a/33462,pandemia‑uwrazliwila‑polakow‑na‑przyrode‑wyniki‑badan‑przeprowadzonych‑na‑zlecenie‑funduszu‑zubra
POT. (2020, 18 listopad). Ogólne rekomendacje dla branży turystycznej i okołoturystycznej zajmującej się turystyką krajową i przyjazdów. Pozyskano z: https://www.pot.gov.pl/pl/covid-19/ogolne‑rekomendacje‑dla‑branzy‑turystycznej‑i‑okoloturystycznej‑zajmujacej‑sie‑turystyka‑krajowa‑i‑przyjazdowa#r
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24 marca 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii, Dz.U. 2020, poz. 522.
Sieroń, A. (2020, 5 grudnia). Czy pandemia COVID-19 spowoduje zapaść globalnej gospodarki? Pozyskano z: https://uni.wroc.pl/czy‑pandemia‑covid-19-spowoduje‑zapasc‑globalnej‑gospodarki/
Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody, Dz.U. z 2020 r. poz. 55, 471, 1378.
Yin, R. (2009). Case study research: design and methods. Thousand Oaks: Sage.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).