Zrównoważony rozwój w branży kosmetycznej: świadomość i praktyki gabinetów kosmetycznych w Tarnowie
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.383.5Słowa kluczowe:
zrównoważony rozwój, kosmetyki ekologiczne, świadomość ekologiczna, gabinety kosmetyczne, ochrona środowiskaAbstrakt
Celem badań było pokazanie, w jaki sposób gabinety kosmetyczne w Tarnowie wdrażają zasady zrównoważonego rozwoju, a także przedstawienie preferencji oraz świadomości właścicieli i pracowników gabinetów na temat produktów ekologicznych. Badania przeprowadzono za pomocą ankiety online, która została wysłana do ponad 110 punktów usługowych reprezentujących branżę beauty w Tarnowie. Ponad 50% respondentów słyszało o ideach zrównoważonego rozwoju, ale zaledwie 7% znało jego zasady realizowane w branży beauty. W większości badanych gabinetów stosuje się kosmetyki ekologiczne ze względu na oczekiwania klientów. Jako główne przeszkody w wykorzystywaniu tych kosmetyków wskazano wyższe koszty zakupu oraz utrudniony dostęp do dobrej jakości kosmetyków organicznych. W ponad połowie gabinetów kosmetycznych podejmuje się kroki zmierzające do zmniejszenia produkcji plastiku, a także zużycia energii elektrycznej i wody. Należy więc uznać, że gabinety kosmetyczne w Tarnowie wdrażają zasady zrównoważonego rozwoju, jednak wysokie koszty i ograniczona dostępność ekologicznych produktów stanowią istotne ograniczenie w ich realizacji. Większość właścicieli i pracowników salonów jest świadoma znaczenia tych zasad i podejmuje działania zmierzające do ochrony środowiska. Mimo to wciąż istnieje potrzeba edukacji i wsparcia w zakresie dostępności oraz przystępniejszych cen kosmetyków ekologicznych.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Bojarczuk, D., Smalej‑Kołodziej, O. (2020). Identyfikacja oddziaływania informacji zawartych na opakowaniach kosmetyków na decyzje nabywcze młodych konsumentek. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 5, 101–121.
Boucher, J., Friot, D. (2017). Primary microplastics in the oceans: A global evaluation of sources. IUCN: Gland, Switzerland.
Bugla‑Płoskońska, G., Hawryłkiewicz, W., Drąg, G. (2012). Składniki naturalne w kosmetykach – receptury, przykłady zastosowań. Kosmetologia estetyczna, 2.
Bugwandin, V., Bayat, M.S. (2022). A sustainable business strategy framework for small and medium enterprises. Acta Commercii, 22(1), a1021, 1–12.
Commit for Our Planet. (2022). Cosmetics Europe brings together industry action on sustainability through. Pozyskano z: https://commitforourplanet.cosmeticseurope.eu/ (dostęp:
07.2024).
Grysiak, A. (2022). Nowe badanie sugeruje, że kupujący nie ufają twierdzeniom o zrównoważonym rozwoju (2022). Pozyskano z: https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/ producent‑kosmetykow/nowe‑badanie‑ sugeruje‑ze‑kupujacy‑nie‑ufaja‑twierdzeniom‑o‑zrownowazonym‑rozwoju‑2367156 (dostęp: 2.07.2024).
Jinkyung Lee, J., Han Kwon, K. (2022). Sustainable changes in beauty market trends focused on the perspective of safety in the post‑coronavirus disease‑19 period. Journal of Cosmetic Dermatology, 21, 2700–2707.
Kim, Y.‑J., Lee, J.‑H., Lee, S.‑G., Lee, H.‑H. (2021). sustainable competitive strategies in the beauty service industry: A SWOT‑AHP approach. Sustainability, 13, 10852.
Kryczka, M. (2021). Rynek usług kosmetycznych – uwarunkowania i perspektywy rozwoju w ocenie właścicieli salonów kosmetycznych. Studium przypadku. Aesthetic Cosmetology and Medicine, 1, 10(5), 225–233. doi: https://doi.org./10.52336/acm.2021.10.5.03
L’Oréal Finance. Social & environmental performance. Pozyskano z: https://www.loreal‑finance. com/en/annual‑report‑2023/social‑environmental‑ performance/ (dostęp: 2.07.2024).
Matusiak, K. (2023). Korzyści z wprowadzania zasad zrównoważonego rozwoju w przemyśle kosmetycznym. Świat Przemysłu Kosmetycznego, 1.
Pandey, A. (2023). How sustainability is finding its way into hair & beauty business. Pozyskano z: https://economictimes.indiatimes.com/small‑biz/sustainability/how‑sustainability‑isfinding‑its‑way‑into‑hair‑beauty‑ business/articleshow/106076446.cms?utm_source=contentofinterest&utm_medium=te xt&utm_campaign=cppst (dostęp: 2.07.2024).
Platta, A., Żyngiel, W. (2014). Oczekiwania konsumentów wobec preparatów kosmetycznych pochodzenia naturalnego wykorzystywanych w zabiegach SPA & Wellness. Handel Wewnętrzny, 1, 324–333.
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego. (2012). Dobra praktyka zrównoważonego rozwoju (zr) dla przemysłu kosmetycznego. Pozyskano z: https://kosmetyczni.pl/uploads/dokumenty/Dobra_praktyka_Zrownowanonego_Rozw oju_CE_PZPK_2012.pdf (dostęp: 2.07.2024).
Siekierski, M. (2011). Rynek kosmetyków naturalnych. Chemia i Biznes, 2.
Sustainability Sector Index 2022. (2022). Zrównoważony rozwój: od ambicji do działań marki. Pozyskano z: https://sustainabilitysectorindex2022.kantarpolska.pl/ (dostęp: 2.07.2024).
United Nations. (1987). Our common future [Nasza wspólna przyszłość]. Raport Brundtland, 1987. Pozyskano z: https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/5987our‑common future.pdf (dostęp: 2.07.2024).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).