Zmiany w taborze polskich przewoźników kolejowych w segmencie lokomotyw po przystąpieniu do Unii Europejskiej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.392.3Słowa kluczowe:
tabor kolejowy, produkcja taboru kolejowego, produkcja środków transportu, lokomotywyAbstrakt
Po wstąpieniu do Unii Europejskiej na polskim rynku przewozów kolejowych wystąpiło jednocześnie kilka zjawisk: spadek udziału kolei na rzecz transportu drogowego, stopniowa poprawa stanu infrastruktury kolejowej, wdrażanie interoperacyjności oraz stopniowa liberalizacja rynku przewozów towarowych. Skutkiem liberalizacji był wzrost udziału przewoźników prywatnych kosztem grupy PKP. W literaturze przedmiotu brakuje opracowań syntetycznych i porównawczych o taborze, zwłaszcza w kontekście potrzeb przewoźników. W artykule porównano zarówno parki taborowe przewoźników pasażerskich i towarowych w Polsce w segmencie liniowych lokomotyw elektrycznych oraz lokomotyw spalinowych, jak i struktury tych parków w okresie po wstąpieniu naszego kraju do Unii Europejskiej. Tłem badawczym są przemiany na rynku przewozów pasażerskich i towarowych, a także wynikające z nich zapotrzebowanie na nowy tabor. Celem aplikacyjnym są rekomendacje dla rynku polskich producentów taboru. Podstawową metodą badań jest analiza danych zastanych na podstawie powszechnie dostępnych materiałów źródłowych, tak producentów, jak użytkowników taboru kolejowego. Zostały one wsparte danymi statystycznymi z zasobów oficjalnych (np. statystyki GUS i Urzędu Transportu Kolejowego), ponadto uwzględniono bazy danych taboru prowadzone przez pasjonatów kolejnictwa. Analiza wykazała, że między danymi GUS a danymi Urzędu Transportu Kolejowego istnieją znaczące różnice dotyczące liczby lokomotyw spalinowych i elektrycznych na stanie przewoźników. W przypadku przewoźników pasażerskich rynek ograniczył się niemal wyłącznie do lokomotyw przeznaczonych do ruchu dalekobieżnego, ponieważ przewozy regionalne i aglomeracyjne z przyczyn kosztowych i eksploatacyjnych zostały przejęte przez elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne. Zapotrzebowanie na lokomotywy elektryczne i spalinowe przewoźników spoza grupy PKP, które było związane z rozwojem działalności, początkowo zaspokajano importem używanego taboru z innych krajów Unii. Wraz z rozwojem przewoźników i polskiego rynku producentów taboru kolejowego coraz większe znaczenie mają zakupy oraz leasing lokomotyw nowych, eksploatacyjnie dostosowanych do potrzeb przewoźników. Istotne jest pojawienie się lokomotyw dwutrakcyjnych, czyli lokomotyw elektrycznych z dodatkowym silnikiem spalinowym. Konkurencja na rynku produkcji lokomotyw elektrycznych przekłada się na wysoką dostępność różnych konstrukcji. Odpowiadają one różnym potrzebom przewoźników. Poza tym odczuwalny jest deficyt nowych konstrukcji w segmencie eksploatowanych liniowych lokomotyw spalinowych.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Bartczak, K. (2015). Analiza taboru kolejowego w Polsce. TTS Technika Transportu Szynowego, 12, 1780-1785.
Berger, M., Werner, S. (2025). Die Baureihe V100 der DR - Band 3: Privatbahnen, Ausland und Statistik, EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier, Freiburg.
Block, R., Grosse, P., Högemann, J. (2010). Die Baureihe V 100: Generationswechsel bei der Deutschen Bundesbahn, EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier, Freiburg.
Bocheński, T., Wojtkiewicz, S. (2019). Import taboru kolejowego do Polski. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33 (3), 17–35. https://doi.org/10.24917/20801653.333.2
Bocheński, T., Wojtkiewicz S. (2018). Rozwój przemysłu taboru kolejowego w Polsce na przełomie XX i XXI wieku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32 (3), 157-173, doi: 10.24917/20801653.323.10
Bolewski, S., Kowalczyk, E. (1986). Lokomotywy spalinowe SM42 i SP42. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Chiżyński, J. (2011). Atlas przewoźników kolejowych Polski. Rybnik: Wyd. Eurosprinter.
Chmurski, M., Wieloński, A. (2009). Restrukturyzacja polskiego przemysłu środków transportu szynowego na przykładzie przedsiębiorstwa Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz SA. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 14, 57-64.
Ćwikła, M., Terczyński, P. (2004). Lokomotywy spalinowe produkcji HCP serii: SP45, SU46, SP47. Poznań: Kolpress.
Domański, E., Świtalski, M. (1985). Elektryczne pojazdy trakcyjne. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Durzyński, Z. (2021a). Hydrogen-powered drives of the rail vehicles (part 1). Rail Vehicles / Pojazdy Szynowe, 2, 29-40.
Durzyński, Z. (2021b). Hydrogen-powered drives of the rail vehicles (part 2). Rail Vehicles / Pojazdy Szynowe, 3, 1-11.
Garbacik, R., Garbacik, K. (2021a). Lokomotywa wojenna Ty43. Rybnik: Wyd. Eurosprinter.
Garbacik, R., Garbacik, K. (2021b). Ty4 - niemiecki słoń w służbie PKP. Rybnik: Wyd. Eurosprinter.
Graff, M. (2017). Przemysł taboru szynowego w Polsce. TTS Technika Transportu Szynowego, 9, 17-34.
Graff, M. (2021). Producenci taboru kolejowego oraz nowe pojazdy szynowe w Polsce. Problemy Kolejnictwa, 192, 17-47.
Gronowicz, J. (1985). Lokomotywy spalinowe serii ST43. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Gronowicz, J., Kasprzak B. (1989). Lokomotywy spalinowe. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Groß, G., Schlegel, D., Stange, A., Werner, S. (2024). Die Baureihe V 100 der DR - Band 2: Betriebsmaschinendienst. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Graff, M. (2022). Vectron jako przykład nowoczesnej i uniwersalnej lokomotywy elektrycznej i spalinowej do przewozów pasażerskich i towarowych. Problemy Kolejnictwa, 196, 26-51, DOI: 10.36137/1962P
Hertwig, R. (2023). Die Baureihe E 50: Einheits-Ellok für den schweren Güterzugdienst. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Högemann, J., Hertwig, R., Große, P. (2015). Die V 160-Familie: Band 1: "Lollo" und Serien-V 160, Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Högemann, J., Hertwig, R., Große, P. (2017). Die V 160-Familie: Band 2: Die Baureihen 210, 215, 217, 218.0, 219. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Högemann, J., Hertwig, R., Große, P. (2018). Die V 160-Familie: Band 3: Die Serienlokomotiven der Baureihe 218. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier, Freiburg.
Jordan, H., Oestreich, M., Pokallus, T. (2025). Die Baureihe 101: Erste Neubau-Ellok der DB AG, Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Jordan, H., Oestreich, M., Pokallus, T., Traube, M. (2023). Die Mehrsystem-Elloks der Deutschen Bundesbahn: Die Baureihen 181, 182, 183 und 184. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Köhler, K., Stange A. (2000). Die V 300-Familie der Deutschen Reichsbahn: Die Baureihen 130, 131, 132, und 142. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Köhler, K., Stange, A., Michaelis, M. (2020). Die V 300-Familie der Deutschen Reichsbahn: Band 1: Entwicklung, Technik und Umbauten. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Köhler, K., Stange, A., Michaelis, M. (2021). Die V 300-Familie der Deutschen Reichsbahn: Band 2: Einsätze bei DR, DB AG, NE-Bahnen und im Ausland. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Korcz P., Pyssa R. (2019). Atlas kolei wąskotorowych. Poznań: Kolpress.
Kotzanek, J., Schlegel, D., Stange, A. (2019). Die Baureihen E 11 und E 42: Die erste Nachkriegsgeneration Elektrolokomotiven der DR. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Kowalski, S. ,Szewczyk W. (2008). Lokomotywa 311D - sposób na modernizacje lokomotywy M62/ST44. TTS Technika Transportu Szynowego, 3, 22-25.
Kroma, R., Sosiński, J., Zintel, K. (2011). Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1919–1939. Poznań: Kolpress.
Kroma, R., Sosiński, J., Zintel, K. (2012). Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1945–1990. Poznań: Kolpress.
Kroma, R., Sosiński, J., Zintel, K. (2014). Normalnotorowe wagony silnikowe PKP 1991–2013. Poznań: Kolpress.
Lalik, M. (2022). Możliwości techniczne i organizacyjne redukujące zużycie paliwa w transporcie kolejowym. Prace Instytutu Kolejnictwa, z. 169, s. 5-14.
Lewanowski, K. (2011). Co dalej z lokomotywami EM10? TTS Technika Transportu Szynowego, 7-8, 59-62.
Lorenz, D., Schlegel, D., Werner, S. (2023). Die Baureihe V 100 der DR - Band 1: Entwicklung, Technik, Umbauten, EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier, Freiburg.
Maciszewski, H., Pawlus J., Sumiński S., (1974). Lokomotywy elektryczne serii EU06 i EU07. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Marciniak, Z. (2007). Modernizacja lokomotywy spalinowej typu M62 w oparciu o silnik 12CZN26/26 - konstrukcja i wyniki badań. TTS Technika Transportu Szynowego, 1-2, 64-78.
Michalak, P., Jakuszko, W., Domagała, R. (2019). Innowacyjna uniwersalna lokomotywa dwunapędowa. Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK RP, Oddział w Krakowie, 2 (119), 149-158.
Müller, H., Stange, A. (2024). Die Baureihe V 200 der DR: Die "Taigatrommel" der Deutschen Reichsbahn, Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Nowak S. (2010). Lokomotywa E6ACT Dragon z ZNLE Gliwice. Infrastruktura Transportu, 4, 28-31.
Piątek, S., Węclewski, S, Żałopa, J. (1989). Lokomotywy spalinowe serii SP45 i SU46. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Piątek, S., Węclewski, S, Żałopa, J. (1991). Lokomotywy elektryczne serii ET22. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Pietrzkiewicz, H., Michalak, P. (2021). Zastosowanie lokomotywy dwunapędowej typu 111DE w transporcie intermodalnym. Zeszyty Naukowo-Techniczne SITK RP, Oddział w Krakowie, 2 (123), 305-314.
Pokropiński, B. (2007). Parowozy normalnotorowe produkcji polskiej. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Pokropiński, B. (2009). Lokomotywy spalinowe produkcji polskiej. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Pokropiński, B. (2020a). Parowozy wąskotorowe produkcji polskiej. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Pokropiński, B. (2020b). Wąskotorowe wagony spalinowe w Polce. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Ross, D. (2005). Encyklopedie lokomotiv a vlaků. Praha: Ottovo nakladatelství s.r.o.
Rusak, R. (2008a). Pojazdy trakcyjne przewoźników prywatnych - lokomotywy elektryczne. TTS Technika Transportu Szynowego, 3, 13-21.
Rusak, R. (2008b). Pojazdy trakcyjne przewoźników prywatnych - lokomotywy spalinowe. TTS Technika Transportu Szynowego, 4, 31-45.
Sikorski, J., Tajer, T. (1984). Lokomotywy elektryczne serii ET21. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Siwiec, M. (2021). Zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych w transporcie kolejowym. Przegląd Kolejnictwa, z. 190, s. 53-57.
Soczówka, A., Chyliński, P. (2023). Zmiany na polskim rynku produkcji elektrycznych i spalinowych zespołów trakcyjnych po 1989 r. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 37 (1), 132–157. doi: https://doi.org/10.24917/20801653.371.8
Stankiewicz, R. (2019). TKt48 – lokomotywa towarowa do pociągów osobowych. Rybnik: Wyd. Eurosprinter.
Stankiewicz, R. (2023). Ok22 – Polska P8. Rybnik: Wyd. Eurosprinter.
Stankiewicz, R., Garbacik, R. (2023). Ty2 – wojenna lokomotywa na pokojowe czasy. Rybnik: Wyd. Eurosprinter.
Sun, Y., Anwar, M., Hassan, N.M.S., Spiryagin, M., Cole, C. (2021). A review of hydrogen technologies and engineering solutions for railway vehicle design and operations. Railway Engineering Science, 29(3), 212-232. https://doi.org/10.1007/s40534-021-00257-8
Świtalski, M., Zieliński, A. (1964). Lokomotywy elektryczne serii EU05. Warszawa: Wyd. Komunikacji i Łączności.
Taylor, Z., Ciechański, A. (2005). Deregulacja w polskim transporcie kolejowym. Przegląd Geograficzny, 77, 2, 139-169.
Terczyński, P. (2017a). Atlas lokomotyw elektrycznych. Poznań: Kolpress.
Terczyński, P. (2017b). Atlas lokomotyw spalinowych. Poznań: Kolpress.
Terczyński, P. (2024). Atlas parowozów. Poznań: Kolpress.
Transport – wyniki działalności (2005-2023). Warszawa: GUS.
Urbański, P., Gallas, D., Stachowicz, A., Jakuszko W., Stobnicki, P. (2022). Analysis of the selection of the auxiliary drive system for a special purpose hybrid rail vehicle. Rail Vehicles / Pojazdy Szynowe, n. 1/2, p. 30, doi. 10.53502/RAIL-149405
Ustawa z dnia 8 września 2000 roku o komercjalizacji i restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”
Wiśniewski, K., Stankiewicz, R. (2020). Ok1 - pruska P8 w służbie PKP. Rybnik: Wyd. Eurosprinter.
Wolf Ch., Ernst Ch., Clasen, U. (2017a). Die Baureihe 103: Band 1: Vorgeschichte, Entwicklung & Technik, Einsatz der Prototypen. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Wolf Ch., Ernst Ch., Clasen, U. (2017b). Die Baureihe 103: Band 2: Einsatz der Serienloks, Versuchsdienst und Verbleib. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
Wolf, Ch. (2002). Die Baureihe 103: Die Geschichte der berühmten Intercity-Ellok. Freiburg: EK-Verlag – Eisenbahn-Kurier.
https://ilostan.forumkolejowe.pl/ - baza taboru Ilostan Pojazdów Trakcyjnych
https://dane.utk.gov.pl/sts/tabor/ - statystyki Urzędu Transportu Kolejowego
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).