Logistyczno-marketingowe uwarunkowania transferu wiedzy w sektorze mikroprzedsiębiorstw

Autor

  • Danuta Janczewska Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.21.13

Słowa kluczowe:

transfer wiedzy, mikroprzedsiębiorstwo, logistyka, marketing

Abstrakt

Transfer wiedzy ze sfery nauki do sfery przemysłu i usług jest obecnie przedmiotemzainteresowania zarówno jednostek naukowych, jak i przedsiębiorstw przemysłowych i usługowych,zwłaszcza w kontekście budowy gospodarki opartej na wiedzy (GOW). Celem referatu jest prezentacjawpływu działań logistyczno-marketingowych na proces dyfuzji wiedzy ze sfery nauki do sektoramikroprzedsiębiorstw. Zaprezentowano podstawy teoretyczne transferu wiedzy oraz jego efektyw mikroprzedsiębiorstwach w branży konstrukcji stalowych. W referacie poszukiwano odpowiedzi napytanie czy elementy logistyczno-marketingowe mogą stać się stymulatorem aktywności mikroprzedsiębiorstww szerokim spektrum funkcjonowania tychże przedsiębiorstw. Uwarunkowania logistyczno-marketingowe oraz efekty transferu wiedzy analizowano na podstawie badanej grupy mikroprzedsiębiorstw.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Danuta Janczewska - Społeczna Akademia Nauk w Łodzi

Danuta Janczewska, dr inż., Społeczna Akademia Nauk w Łodzi.Adiunkt w Katedrze Marketingu i Logistyki na Wydziale Zarządzania Społecznej Akademii Naukw Łodzi. Jej zainteresowania naukowe i publikacje dotyczą dziedziny nauk o zarządzaniu: marketingui logistyki – w aspekcie problematyki zarządzania jakością, wiedzą i innowacjami w przedsiębiorstwachz sektora MŚP.

Bibliografia

Białoń, L., Janczewska, D. (2007). Wiedzochłonność procesów innowacyjnych, cz. I, Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, Nr 2/2007, t. 17/31, 93–97.

Bielecka, A. (2005). Zarządzanie wiedzą w sektorze MSP. W: J. Szabłowski (red.), Strategie rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu metropolii warszawskiej. Otwock: Wyd. Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Nauk Społecznych w Otwocku.

Bukowitz, W.R., Wiliams, R.L., (2000). The Knowledge Management Fieldbook. London: Financial Time.

Bukowski, M., Szpor, A., Śniegocki, A. (2012). Potencjał i bariery polskiej innowacyjności. Warszawa: Wyd. Instytut Badań Strukturalnych.

Czechowska-Świtaj, T. (2005). Zarządzanie kapitałem intelektualnym w organizacji. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Menedżerskiej.

Edvinsson, L., Malone, M.S. (2001). Kapitał intelektualny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Grudzewski, W., Hejduk, I. (1999). Kreowanie przedsiębiorstwa przyszłości z wykorzystaniem teorii i praktyki organizacji inteligentnej. W: M. Haffer, S. Sudoł (red.), Przedsiębiorstwo wobec wyzwań przyszłości. Toruń: Wyd. Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania PAN, Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania.

Janczewska, D. (2010). Podnoszenie konkurencyjności MŚP poprzez transfer wiedzy z jednostek nauki do zastosowań praktycznych w regionie. W: J. Wernik, K. Wołosz (red.), Szkoły wyższe w gospodarce regionów. Warszawa: Wyd. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.

Jasiński, A.H., Ludwicki, D. (red.) (2007). Raport PW-002, Metodyka transformacji wyników badań naukowych do zastosowań praktycznych. Studia i Materiały Wydz. Zarządzania UW, Warszawa, Nr 1/2007, 25–66.

OECD (1997). Technology and Industrial Performance. Paris.

Palmen, L., Baron, M. (2005). Rola wyższych uczelni w procesie budowy Gospodarki Opartej na Wiedzy, referat na Konferencji RIS-Silesia, Katowice, 27.10.2005.

PARP (2010). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2008– 2009. Warszawa: Wydawnictwo PARP.

Penc, J. (2000). Menedżer w uczącej się organizacji. Łódź: Wyd. Menedżer.

Pietruszka-Ortyl, A. (2002). Model diagnozy kapitału intelektualnego organizacji. W: B. Mikuła, A. Pietruszka-Ortyl, A. Potocki (red.), Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI wieku. Warszawa: Wyd. Difin.

Plawgo, B. (2010). Wykształcenie pracowników a konkurencyjność przedsiębiorstwa – Referat wygłoszony na konferencji PARP, Warszawa, 16.11.2010.

Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Porter, M.E. (2006). Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.

Senge, P. (2012). Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa: Wolters Kluwer.

Sosnowska, A., Łobejko, S. (2006). Małe i średnie polskie przedsiębiorstwa w warunkach konkurencji. Pozytywy i trudności w rozwoju. Warszawa: Wyd. PARP.

Steward, T.A. (1997). Intellectual Capital – The Wealth of New Organization. London: Nicholas Breadley Publishing.

Sułkowski, Ł. (2012). Wieloznaczność kultury organizacyjnej. W: J. Woroniecki, Ł. Prysiński (red.), Szanse i zagrożenia rozwoju przedsiębiorczości – aspekty rachunkowe, finansowe i organizacyjne. Łódź: Wyd. Społeczna Akademia Nauk.

UNCTAD (2001). Compendium of international arrangements on transfer of technology. New York: United Nations.

Weresa, M. (2007). Wiedza jako przedmiot transferu do biznesu. W: M. Weresa (red.), Transfer wiedzy z nauki do biznesu – doświadczenia regionu Mazowsze. Warszawa: Wyd. SGH.

Wziątek-Kubiak, A. (2009). Od awersji do upowszechnienia się innowacji wśród polskich przedsiębiorstw. W: E. Adamowicz (red.), Polska transformacja po latach. Warszawa: Wyd. C.H. Beck.

Pobrania

Opublikowane

2013-11-21

Jak cytować

Janczewska, D. (2013). Logistyczno-marketingowe uwarunkowania transferu wiedzy w sektorze mikroprzedsiębiorstw. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 21, 225–238. https://doi.org/10.24917/20801653.21.13