Kształtowanie przemysłu samochodowego Argentyny w dobie globalizacji

Autor

  • Mirosław Wójtowicz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.21.16

Słowa kluczowe:

Argentyna, przemysł samochodowy, Mercosur, industrializacja poprzez substytucję importu

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie przemian potencjału produkcyjnego argentyńskiego przemysłusamochodowego w latach 1952-2011. Zbadano także ewolucję strategii produkcyjnych i inwestycyjnychmiędzynarodowych koncernów motoryzacyjnych obecnych w Argentynie, uwarunkowanązmianami koncepcji polityki gospodarczej, postępującą globalizacją produkcji oraz integracjąw obrębie Mercosur. Początki tego przemysłu w Argentynie wiążą się z przyspieszoną industrializacjąi modernizacją w okresie rządów Juana Perona. Rozwijany pod „osłoną” wysokich stawek celnychprzemysł samochodowy miał się przyczynić do unowocześnienia i przekształcenia struktury gospodarczejkraju. W badanym okresie wyróżniono trzy fazy jego rozwoju. Pierwsza z nich (1952-1975)wiąże się z wprowadzeniem przemysłu samochodowego do Argentyny, które początkowo dokonało sięprzy dużym zaangażowaniu kapitałowym państwa oraz prywatnych przedsiębiorców argentyńskich.W drugim etapie, charakteryzującym się konsolidacją działających w kraju zakładów, decydującą rolęodegrały koncerny międzynarodowe. Druga faza (1976-1990) charakteryzuje się głębokim kryzysemtego sektora, na który złożyła się niekorzystna sytuacja gospodarcza kraju oraz błędnie prowadzonapolityka przemysłowa, zbytnio liberalizująca import gotowych pojazdów. Doprowadziła ona nie tylkodo spadku ilości produkowanych pojazdów, ale także do opuszczenia kraju przez kilka koncernów międzynarodowych.Ostatnia faza (1991-2011) cechuje się ponownym dynamicznym wzrostem produkcji,która w 2011 r. osiągnęła największą w historii wielkość. Sukces ten wynikał głównie z umiejętnieprowadzonej polityki w tym sektorze, w której nacisk położono na rozwój eksportu, wykorzystującpowiększenie się rynku o państwa Mercosur.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Mirosław Wójtowicz - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii, Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Mirosław Wójtowicz, dr, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład GeografiiSpołeczno-Ekonomicznej.Doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii (specjalność geografia społeczno-ekonomiczna), adiunktw Zakładzie Geografii Społeczno-Ekonomicznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jego zainteresowaniabadawcze koncentrują się wokół zagadnień procesów urbanizacji oraz industrializacjiw Ameryce Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Argentyny, Brazylii i Meksyku.

Bibliografia

Albornoz, F., Yoguel, G. (2004). Competitiveness and production networks: the case of the Argentine automotive sector. Industry and Corporate Change, 13(4), 619–641, doi:10.1093/icc/dth025.

Aliberti, M., Casati, D., Galindo, D., Riveros, M., Vargas, L. (2010). Industria Automotriz Argentina Año 2010. Universidad Nacional de Cuyo, Facultad de Ingenieria Industrias y Servicios II, Mendoza.

Anuario ADEFA 2010 (2011). Asociación de Fabricantes de Automotores – ADEFA. Buenos Aires: http://www.adefa.com.ar/v2/anuario_2010/.

Anuario ADEFA 2011 (2012). Asociación de Fabricantes de Automotores – ADEFA, Buenos Aires: http://www.adefa.com.ar/v2/anuario_2011/.

Barbero, M.I., Motta, J. (2007). Trayectoria de la industria automotriz en la Argentina desde sus inicios hasta fines de la decada de 1990. W: M. Delfini, D. Dubbini, N. Lugones, I.N. Rivero (red.), Innovación y empleo en tramas productivas de Argentina. Universidad Nacional de General Sarmiento, Buenos Aires: Prometeo Libros, 189–229.

Belini, C. (2006). Negocios, poder y politica industrial en los origenes de la industria automotriz argentina, 1943–1958. Revista de Historia Industrial, 31(2), 109–135.

Biggart, N.W., Guillen M.F. (1999). Developing difference: Social organization and the rise of the auto industries of South Korea, Taiwan, Spain and Argentina. American Sociological Review, 64(5), 722–747.

Catalan, J. (2010). Strategic policy revisited: The origins of mass production in the motor industry of Argentina, Korea and Spain, 1945–87. Business History, 52(2), 207–230.

Catalano, A.M., Novick, M.S. (1998). The Argentine Automotive Industry: Redefining Production Strategies, Markets and Labour Relations. W: J.P. Tuman, J.T. Morris (red.), Transforming the Latin American Automobile Industry: Unions, Workers, and the Politics of Restructuring. Armonk New York: M.E. Sharpe Publisher, 26–76.

Datos de la industria autopartista 2011 (2012). Asociación de Fábricas Argentinas de Componentes – ADEFA, Buenos Aires, http://www.afac.org.ar/UserFiles/File/HOME/Datos%20sectoriales%20 2011.pdf.

Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125–136.

Foreign Investment in Latin America and the Caribbean 1998 (1999). United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean (ECLAC), Santiago de Chile.

Garzon, J.M., Berniell, I. (2006). Los ultimos 40 años de la produccion automotriz. ¿Radografia de una industria argentina? Serie Documentos de trabajo, Instituto de Estudios sobre la Realidad Argentina y Latinoamericana (IERAL). Cordoba: Fundación Mediterránea.

Gocłowska-Bolek, J. (2007). Rozwój oparty o strategię substytucji importu w krajach Ameryki Łacińskiej. Ameryka Łacińska, 3–4(57–58), 10–29.

Ianni, V.L. (2008). La especificidad del desarrollo de la industria automotriz en la Argentina, 1959– 1963. Estudos Ibero-Americanos, PUCRS, 34(2), 97–113.

Kilar, W., Cieluch, M. (2008). Kształtowanie się i organizacja przestrzenna korporacji ponadnarodowej Honda. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 188–203.

Kosacoff, B., Todesca, J., Vispo, A. (1991). La transformación de la industria automotriz Argentyna. Su integración con Brazil. CEPAL, Documento de trabajo n. 40, Buenos Aires.

Lizak, P. (2012). Kształtowanie się aliansu strategicznego firm Nissan i Renault. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20, 108–123.

MacDonald, N. (1988). Henry J. Kaiser and the Establishment of an automobile industry in Argentina. Business History, 30(3), 329–345.

Miozzo, M. (2000). Transnational Corporations, Industrial Policy and the ‘War of Incentives’: The Case of the Argentine Automobile Industry. Development and Change, 31(3), 651–680.

Schvarzer, J. (1995). La reconversión de la industria automotriz argentina: un balance a mitad de camino. Revista Ciclos en la Historia, la Economía y la Sociedad, 5(8), 5–27.

Wójtowicz, M. (2008). Rozwój przemysłu samochodowego w Brazylii w latach 1957–2005. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 140–153.

Żuławska, U. (2004). System gospodarczy krajów Ameryki Łacińskiej. Warszawa: Wydział Geografii i Studiów Regionalnych UW.

Pobrania

Opublikowane

2013-11-21

Jak cytować

Wójtowicz, M. (2013). Kształtowanie przemysłu samochodowego Argentyny w dobie globalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 21, 268–293. https://doi.org/10.24917/20801653.21.16