Zmiany struktury przestrzennej przemysłu samochodowego Brazylii na przełomie XX i XXI wieku

Autor

  • Mirosław Wójtowicz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.27.2

Słowa kluczowe:

Brazylia, koncentracja przestrzenna, Mercosur, przemysł samochodwy, współczynnik lokalizacji

Abstrakt

Przemysł samochodowy w Brazylii przeszedł w ostatnich dekadach głęboką transformację związaną z unowocześnieniem produkcji, podniesieniem efektywności oraz jakości produkowanych pojazdów. Procesy te zachodziły w sytuacji postępującej liberalizacji gospodarki, integracji regionalnej w obrębie Mercosur oraz globalizacji. Wysokie tempo wzrostu gospodarczego i stabilna sytuacja w kraju przyczyniły się do dynamicznego wzrostu zapotrzebowania na nowe pojazdy, za czym próbowały nadążyć miejscowe fabryki, notujące co roku nowe rekordy produkcji. Ten dynamiczny wzrost sprzedaży na krajowym rynku oraz w sąsiednich państwach skłonił międzynarodowe koncerny do dalszych inwestycji rozbudowujących moce produkcyjne brazylijskich fabryk motoryzacyjnych. Nowe inwestycje napływające do Brazylii diametralnie zmieniły przestrzenną strukturę przemysłu motoryzacyjnego. Na początku lat 90. XX wieku 75% produkcji samochodów pochodziło ze stanu São Paulo, natomiast w 2012 roku jego udział w tym przemyśle zmalał do 41,5%. Pojawiły się nowe centra produkcyjne w stanach: Parana, Bahía, Rio Grande do Sul czy Rio de Janeiro, a dalsze inwestycje w nowych lokalizacjach są w trakcie realizacji. Celem artykułu jest określenie zmian struktury przestrzennej przemysłu samochodowego w Brazylii w latach 1996-2011 oraz próba określenia, czy i gdzie powstały nowe skupienia tego przemysłu.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Mirosław Wójtowicz - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Mirosław Wójtowicz, dr, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, ZakładGeografii Społeczno-Ekonomicznej. Doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii (specjalność geografiaspołeczno-ekonomiczna), adiunkt w Zakładzie Geografii Społeczno-Ekonomicznej UniwersytetuPedagogicznego w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnieńprocesów urbanizacji oraz industrializacji w Ameryce Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniemArgentyny, Brazylii i Meksyku.

Bibliografia

ANFAVEA (2010, 2013). Tabelas Estatisticas, Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores. Săo Paulo: ANFAVEA. Pozyskano z http://www.anfavea.com.br/tabelas.html

Anuário da Indústria Automobilística Brasileira 2013 (2013). Associação Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores. Săo Paulo: ANFAVEA.

Cavalcante, L.R., Uderman, S. (2007). The Cost of a Structural Change: A Large Automobile Plant in the State of Bahía. Latin American Business Review, 7 (3–4), 11–48. doi:10.1300/J140v07n03_02

CEMPRE (2013). Cadastro Central de Empresas – CEMPRE 1996–2011. Rio de Janeiro: Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Pozyskano z http://www.sidra.ibge.gov.br/bda/pesquisas/ cempre/default.asp

Czapliński, P., Rachwał, T., Tobolska, A., Uliszak, R. (2013). Geografia gospodarcza. Przewodnik do ćwiczeń. Poznań–Kraków: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Humphrey, J. (2003). Globalisation and Supply Chain Networks: The Auto Industry in Brazil and India. Global Networks, 3 (2), 121–141.

Ibusuki, U., Bernardes, R.C., Consoni, F., Saito, O.M. (2012). New Brazilian Automobile Industrial Policy (Plano Brasil Maior): risk and opportunities for the sector. 20th GERPISA International Colloquium. Krakow. Pozyskano z http://gerpisa.org/node/1649

Laplane, M.F., Sarti, F. (1997). The Restructuring of the Brazilian Automobile Industry in the Nineties’, Actes du GERPISA, 20, 31–49.

Laplane, M.F., Sarti, F. (2004). MERCOSUR: Integration between Governments and Producers and the Sustainability of the Regional Automobile Industry. W: J. Carrillo, Y. Lung, R. van Tulder (red.). Cars, Carriers of Regionalism? Houndmills-New York: Palgrave Macmillan, 121–138.

Lopes, R.L. (2007). The Automobile Industry in Paraná: The Case of Renault. Latin American Business Review, 7 (3–4), 77–96. doi: 10.1300/J140v07n03_04

Łasak, P. (2013). Nowa pozycja państw BRIC na globalnym rynku samochodowym. Studia Ekonomiczne, 2, 329–346.

Perobelli, F.S., Haddad, E.A., Bastos, S.Q. de A., Pimentel, E. (2007). Fiscal Incentives and Regional Development Projects: Mercedes-Benz in Juiz de Fora (MG)–Brazil 1996/1999. Latin American Business Review, 7 (3–4), 49–75. doi: 10.1300/J140v07n03_03

Quadros, R., Consoni, F. (2009). Innovation capabilities in the Brazilian automobile industry: a study of vehicle assemblers’ technological strategies and policy recommendations. International Journal of Technological Learning, Innovation and Development, 2 (1), 53–75.

Rachid, A., Donadone, J.C., Bento, P.E.G. (2002). New investments and industrial location: Labour qualification and organisational strategies. 10th GERPISA International Colloquium. Paris. Pozyskano z http://gerpisa.org/rencontre/10.rencontre/papers.pdf/Rachid.pdf

Rodríguez-Pose, A., Arbix, G. (2001). Strategies of Waste: Bidding Wars in the Brazilian Automobile Sector. International Journal of Urban and Regional Research, 25 (1): 134–154. doi: 10.1111/1468-2427.00302

Rodríguez-Pose, A., Tomaney, J. (1999). Industrial Crisis in the Centre of the Periphery: Stabilisation, Economic Restructuring and Policy Responses in the Sao Paulo Metropolitan Region. Urban Studies, 36 (3), 479–498. doi:10.1080/0042098993484

Rodríguez-Pose, A., Tomaney, J., Klink, J. (2001). Local empowerment through economic restructuring in Brazil: the case of the greater ABC region. Geoforum, 32 (4), 459–469. Pozyskano z http:// dx.doi.org/10.1016/S0016-7185(01)00011-2

Salerno M., Arbix, G. (2010). Economic growth, social development and crisis management: recent evolution of the auto industry in Brazil. 18th GERPISA International Colloquium. Berlin. Pozyskano z http://gerpisa.org/node/963

Salerno, M., Marx, R., Zilbovicius, M., Dias, A.V.C. (2009). The Importance of Locally Commanded Design for the Consolidation of Local Supply Chain: the Concept of Design Headquarters. International Journal of Manufacturing Technology and Management, 16 (4), 361–376.

Santos, A.M.M., Pinhão, C.M.A. (1999). Pólos Automotivos Brasileiros. BNDES Setorial, 10, 173– 200. Rio de Janeiro: BNDES. Pozyskano z http://www.bndes.gov.br/SiteBNDES/export/sites/ default/bndes_pt/Galerias/Arquivos/conhecimento/bnset/set1004.pdf

Wójtowicz, M. (2008). Rozwój przemysłu samochodowego w Brazylii w latach 1957–2005. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 140–153.

Wójtowicz, M. (2009). Wpływ globalizacji i integracji w ramach MERCOSUR na wymianę handlową produktów przemysłu samochodowego Brazylii w latach 1990–2006. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 12, 63–77.

Wójtowicz, M. (2012). Rozwój i przekształcenia przemysłu samochodowego w Brazylii i Meksyku na przełomie XX i XXI wieku. W: M. Drgas, J. Knopek (red.). Gospodarcze problemy Ameryki Łacińskiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 161–193.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Wójtowicz, M. (2014). Zmiany struktury przestrzennej przemysłu samochodowego Brazylii na przełomie XX i XXI wieku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 38–56. https://doi.org/10.24917/20801653.27.2