Konkurowanie uniwersytetów na rynku usług edukacyjnych w warunkach kryzysu gospodarczego i nasilających się trudności tranzycji absolwentów

Autor

  • Danuta Piróg Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.28.7

Słowa kluczowe:

absolwent, długoterminowe relacje, konkurowanie, pracodawca, szkoła wyższa

Abstrakt

Uczelnie są szczególnym przypadkiem instytucji, w których ważną rolę odgrywają wartości wyższe i misja społeczna. Zmiany zachodzące w otoczeniu uniwersytetów, zwłaszcza urynkowienie i umasowienie szkolnictwa wyższego, globalizacja i internacjonalizacja oraz przemiany na rynku pracy spowodowały, że zaczęły one funkcjonować w przestrzeni silnej konkurencyjności. Skutkowało to m.in. potraktowaniem edukacji akademickiej jako usługi i przyniosło potrzebę nowego podejścia do celów działalności i zarządzania. Jakość usługi edukacyjnej na szczeblu wyższym znacząco wpływa na życie osobiste i zawodowe podmiotów oraz rozwój gospodarczy kraju. Celem artykułu jest dokonanie analizy najważniejszych strategii konkurowania uczelni na rynku edukacyjnym, szczególnie w aspekcie zapewnienia absolwentom pomyślnego wejścia na rynek pracy i jak najlepszej pozycji na nim. Uwagę skierowano przede wszystkim na instrumenty budowania długoterminowych relacji z szeroko pojętymi odbiorcami usług edukacyjnych i badawczych oraz zarządzania nimi jako kluczowego źródła przewagi konkurencyjnej.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Danuta Piróg - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

Danuta Piróg, dr, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii.Jest adiunktem w Instytucie Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jej zainteresowanianaukowe dotyczą zróżnicowania kulturowego Europy i tożsamości jej mieszkańców, przygotowaniakandydatów na nauczycieli geografii i przyrody do przyszłej pracy zawodowej oraz efektywności studiówgeograficznych w aspekcie potrzeb rynku pracy. Swoje doświadczenie naukowe pogłębiała poprzezczynny udział w krajowych i międzynarodowych projektach badawczych lub kierowanie nimi. Aktualnie zajmuje się przede wszystkim wielowymiarowymi analizami czynników warunkującychprocesy tranzycji absolwentów szkół wyższych na rynek pracy.

Bibliografia

Arrowsmith, C., Bagoly-Simó, P., Finchum, A., Oda, K., Pawson, E. (2011). Student Employability and its Implications for Geography Curricula and Learning Practices. Journal of Geography in Higher Education, 35(3), 365–377. Doi:10.1080/03098265.2011.563379

Banaszak, B. (2012). Zatrudnialność absolwentów w procesie bolońskim. Forum Akademickie, 9.

Bielecki, P. (2011). Kompetencje absolwentów studiów wyższych w świetle ogólnoeuropejskich badań CHEERS, REFLEX i TUNNG. W: K. Jędralska, K. Bernais (red.). Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa nauki i biznesu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 13–66.

Cichoń, S. (2010). Nauczanie w szkole wyższej i jego jakość. Problemy Jakości, 42(2), 33–37.

Clark, D., Healey, M., Kennedy, R. (1990). Careers for geographers: the employment experiences of Coventry polytechnic sandwich degree students. Journal of Geography in Higher Education, 14(2), 137–149. Doi:10.1080/03098269008709109

Cranmer, S. (2006). Enhancing graduate employability: best intentions and mixed outcomes. Studies in Higher Education, 3 (2), 169–184. Doi:10.1080/03075070600572041

Doroszewicz, S. (2011). Metodyka i badanie jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym w Polsce. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Doucouliagos, Ch., Abbott, M. (2007). Competition and Efficiency: Overseas students and technical efficiency in Australian and New Zealand universities. School Working Paper – Economic Series, Faculty of Business and Law, 9, 1–36.

Douglas, J., Douglas, A., Barnes, B. (2006). Measuring students satisfaction at a UK University. Quality Assurance in Education, 14(3), 251–267. Doi: 10.1108/09684880610678568

Drapińska, A. (2011). Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych. Warszawa: PWN.

Dworak, J. (2011). Wizerunek szkoły wyższej. Zarządzanie szkołą wyższą. Dylematy i wyzwania. Gdańsk: Zeszyty Naukowe WSB, 14, 107–119.

Franck, E.P., Schönfelder, B. (2000). On the role of competition in higher education – uses and buses of the economic metaphor. Schmalenbach Business Review, 52, 214–237

Fulton, O. (1984). Needs, expectations and responses: new pressures on higher education. Higher Education, 13(2), 193–223.

Hemsley-Brown, J.V., Oplatka, I. (2006). Universities in a competitive global marketplace: a systematic review of the literature on higher education marketing. International Journal of Public Sector Management, 19(4), 316–338. Doi: 10.1108/09513550610669176

Hennemann, S., Liefner, I. (2010). German university education in geography and development: the mismatch between knowledge and competencies required. Journal of Geography in Higher Education, 34(2), 215–230. Doi:10.1080/03098260903227400

Ivy, J. (2008). A new tertiary education marketing mix: the 7ps for MBA marketing. International Journal of Educational Management, 22(4), 288–299. Doi:10.1108/095135408108756

Jakubowska, A., Rosa, A. (2011). Problemy dopasowania oferty kształcenia szkół wyższych do potrzeb rynku pracy w Polsce. Zarządzanie szkołą wyższą. Dylematy i wyzwania. Gdańsk: Zeszyty Naukowe WSB, 14, 29–43.

Kabaj, M., Jeruszka, U. (2009). Lepsze przygotowanie absolwentów szkół wyższych do potrzeb gospodarki i funkcjonowania na rynku pracy. Warszawa: IPiSS.

Kowalska, I. (2011). Doświadczenie praktyczne nauczycieli akademickich – wyznacznik wizerunku szkoły wyższej. W: J. Dworak, J. Jaworski (red.). Zarządzanie szkołą wyższą. Dylematy i wyzwania. Gdańsk: Zeszyty Naukowe WSB, 14, 121–137.

Kryńska, E. (2011). Absolwenci szkół wyższych na rynku pracy. Oczekiwania i rzeczywistość.

W: K. Jędralska, J. Bernais (red.). Kompetencje absolwentów studiów ekonomicznych. Perspektywa biznesu i nauki. Katowice: Prace Naukowe UE, 87–101.

Leja, K. (2002). Uniwersytet – świątynia wiedzy czy sprawnie działająca organizacja. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 1(19), 101–110.

Leja, K. (2013). Doskonalenie relacji z interesariuszami jako wyraz społecznej odpowiedzialności uczelni. W: J. Woźnicki (red.). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Instytut Społeczeństwa Wiedzy Fundacji Rektorów Polskich, 303–311.

Marginson, S. (2004). Competition and markets in higher education: a “glonocal” analysis. Policy Futures in Education, 2(2), 175–244. Doi.org/10.2304/pfie.2004.2.2.2

Marginson, S. (2006). Dynamics of national and global competition in higher education. Higher Education, 52, 1–39. Doi: 10.1007/s10734-004-7649-x

Nunez, I., Livanos, I. (2010). Higher education and unemployment in Europe: an analysis of the academic subject and national effects. Higher Education, 59(4), 475–487. Doi: 10.1007/s10734-009- 9260-2

Pawson, E., Fournier, E., Haigh, M., Muniz, O., Trafford, J., Vajoczki, S. (2006). Problem-based Learning in Geography: towards critical assessment of its purposes, benefits and risks. Journal of Geography in Higher Education, 30(1), 103–116. Doi:10.1080/03098260500499709

Piróg, D. (2011). Usługi edukacyjne na poziomie akademickim w kontekście wymagań rynku pracy. Przemiany struktur lokalnych i regionalnych sektora usług w latach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 23–36.

Piróg, D. (2012a). Changes to the conception of geography curricula within university education in Poland in the 21st century in the face of labour market challenges. European Journal of Geography, 3(2), 24–41.

Piróg, D. (2012b). Methods for efficiency improvement of geographical studies within the scope of procurement of work by graduates exemplified by solutions applied in Great Britain and in Germany. W: B. Wójtowicz (red.). Natural sciences in educational systems of European countries in the 21st century. Kraków: Wydawnictwo Dehon, 129–141.

Romero, L., del Rey, E. (2004). Competition Between Public And Private Universities: Quality, Prices And Exams. Economics Working Papers, Universidad Carlos III, Departamento de Economía.

Schüller, D., Rašticová, M. (2011). Marketing communications mix of universities – communication with students in an increasing competitive university environment. Journal of Competitiveness, 3, 58–71.

Siwiński, W. (2013). Nowa misja uniwersytetów: zdolność konkurowania. W: J. Woźnicki (red.). Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Warszawa: Instytut Społeczeństwa Wiedzy Fundacji Rektorów Polskich, 127–132.

Solem, M., Kollasch, A., Lee, J. (2013). Career goals, pathways and competencies of geography graduate students in the USA. Journal of Geography in Higher Education 37(1), 92–116. Doi:10.108 0/03098265.2012.729563

Sztanderska, U., Minkiewicz, B., Bąba, M. (2005a). Absolwent na rynku pracy. Forum Akademickie, 6.

Sztanderska, U., Minkiewicz, B., Bąba, M. (2005b). Absolwent na rynku pracy, cz II. Forum Akademickie, 7–8.

Teichler, U. (2011). Bologna – Motor or Stumbling Block for the Mobility and Employability of Graduates? Employability and mobility of Bachelor Graduates in Europe. Key results of the Bologna process, Rotterdam/Boston/Taipei: Sense Publishers, 1–2, 3–41.

Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Piróg, D. (2014). Konkurowanie uniwersytetów na rynku usług edukacyjnych w warunkach kryzysu gospodarczego i nasilających się trudności tranzycji absolwentów. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 28, 115–128. https://doi.org/10.24917/20801653.28.7