Zastosowanie metod uczenia maszynowego w badaniu czynników wzrostu przedsiębiorczości
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.314.12Słowa kluczowe:
analiza wielowymiarowa, inteligentna analiza danych, przedsiębiorczość, sieci bayesowskie, wskaźniki dobrego rządzenia na świecieAbstrakt
Przedsiębiorczość ma kluczowe znaczenie zarówno dla wzrostu gospodarczego, jak i rozumianego wielowymiarowo rozwoju, co znalazło odzwierciedlenie w przyjmowaniu jej za jeden z czynników produkcji przez niektóre teorie. Zarówno teoretyczne, jak i empiryczne badania przedsiębiorczości świadczą o tym, że jest ona kształtowana przez wiele różnorodnych czynników, będąc wyjątkowo złożonym zjawiskiem. Tradycyjne metody badawcze okazują się niewystarczające wobec wspomnianej złożoności zjawiska. Niniejszy artykuł prezentuje wyniki badania dotyczącego wpływu poszczególnych wskaźników opracowanych przez Bank Światowy w World Governance Indicators na wzrost przedsiębiorczości. Celem artykułu jest empiryczna weryfikacja przydatności metod uczenia maszynowego w selekcji czynników kluczowych dla przedsiębiorczości w sytuacji, gdy dokonuje się jej z wykorzystaniem dużych zbiorów wielowymiarowych i zmiennych danych. Zastosowana metoda wykazała istotne różnice pomiędzy kluczowymi czynnikami determinującymi wzrost przedsiębiorczości w pięciu grupach krajów, wydzielonych ze względu na wartość tego wzrostu mierzoną przyrostem nowo zakładanych przedsiębiorstw. Otrzymane wyniki świadczą o tym, że do badania istoty i determinant przedsiębiorczości mogą zostać zaprzęgnięte niestandardowe metody, rzucając nowe światło na to zjawisko.Downloads
Metrics
Bibliografia
Acs, Z.J., Amorós, J.E. (2008). Entrepreneurship and Competitiveness Dynamics in Latin America. Small Business Economics, 31(3), 305–322.
Amoros, J.E., Stenholm, P. (2014). The Influence of the Quality Government Institutions on the Entrepreneurial Motivation: Exploring the Variance Across Countries. Working Paper, 14(1).
Audretsch, D., Grilo, I., Thurik, R. (2007). The Handbook of Entrepreneurship Policy. Cheltenham: Edward Elgar.
Audretsch, D., Keilbach, M. (2004). Entrepreneurship and Regional Growth: An Evolutionary Interpretation. Journal of Evolutionary Economics, 14(5), 605–616.
Bank Światowy (2016, 16 grudnia). Przyrost liczby nowych przedsiębiorstw (NBD). Pozyskano z http://www.doingbusiness.org/data/exploretopics/entrepreneurship
Bank Światowy (2016, 16 grudnia). Wskaźniki dobrego rządzenia na świecie (WGI). Pozyskano z http://info.worldbank.org/governance/wgi/index.aspx#home
Barth, F. (1967). On the Study of Social Change. American Anthropologist, 69(6), 661–669.
Begley, T., Boyd, D. (1987). Psychological Characteristics Associated with Performance in Entrepreneurial Firms and Smaller Businesses. Journal of Business Venturing, 2(1), 79–93.
Berthold, M.R., Borgelt, C., Höppner, F., Klawonn, F. (2010). Guide to Intelligent Data Analysis. London: Springer Verlag.
Bowen, H.P., De Clercq, D. (2008). Institutional Context and the Allocation of Entrepreneurial Effort. Journal of International Business Studies, 39(4), 747–767.
Brockhaus, R.H. (1982). The Psychology of the Entrepreneur. W: C.A. Kent, D.L. Sexton, K.H. Vesper (red.). Encyclopedia of Entrepreneurship. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 39–56.
Brockhaus, R., Horwitz, P. (1986). The Psychology of the Entrepreneur. W: D.L. Sexton, R.W. Smilor (red.). The Art and Science of Entrepreneurship. Cambridge, MA: Ballinger, 25–48.
Carree, M., Van Stel, A., Thurik, R., Wennekers, S. (2002). Economic Development and Business Ownership: An Analysis Using Data of 23 OECD Countries in the Period 1976–1996. Small Business Economics, 19(3), 271–290.
Carree, M., Van Stel, A., Thurik, R., Wennekers, S. (2007). The Relationship Between Economic Development and Business Ownership Revisited. Entrepreneurship and Regional Development, 19(3), 281–291.
Czyżewska, M., Mroczek, T. (2014). Bayesian Approach to the Process of Crucial Innovativeness Determinants. E-finance, 10(2), 44–56.
Dana, L.P., Dana, T.E. (2005). Expanding the Scope of Methodologies Used in Entrepreneurship Research. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 2(1), 79–88.
Duxbury, T. (2012). Towards More Case Study Research in Entrepreneurship. Technology Innovation Management Review, March, 9–17.
Gasse, Y. (1977). Entrepreneurial Characteristics and Practices: A Study of the Dynamics of Small Business Organisations and Their Effectiveness in Different Environments. Sherbrooke, Quebec: René Prince.
Glaeser, E.L., Kerr, W.R. (2009). Local Industrial Conditions and Entrepreneurship: How Much of the Spatial Distribution Can We Explain? Journal of Economics and Management Strategy, 18(3), 623–663.
Global Entrepreneurship Monitor (2016, 16 grudnia). Pozyskano z http://www.gemconsortium. org/report
Grilo, I., Irigoyen, J.M. (2006). Entrepreneurship in the EU: To Wish and Not to Be. Small Business Economics, 26(4), 305–318.
Grilo, I., Thurik, R. (2005). Entrepreneurial Engagement Levels in the European Union. International Journal of Entrepreneurship Education, 3(2), 143–168.
Gruszecki, T. (1994). Przedsiębiorca w teorii ekonomii. Warszawa: Wydawnictwo Cedor.
Hagen, E. (1962). On the Theory of Social Change: How Economic Growth Begins. Dorsey, IL: Homewood.
Hoffmann, A.N. (2007). A Rough Guide to Entrepreneurship Policy. W: D. Audretsch, I. Grilo, R. Thurik (red.). The Handbook of Entrepreneurship Policy. Cheltenham: Edward Elgar, 94–129.
Hwang, H., Powell, W.W. (2005). Institutions and Entrepreneurship. W: S. Alvarez, R. Agarwal, O. Sorenso (red.). Handbook of Entrepreneurship Research: Disciplinary Perspectives. New York: Springer, 201–232.
Ireland, R.D., Webb, J.W., Coombs, J.E. (2005). Theory and Methodology in Entrepreneurship Research. W: D.J. Ketchen, D.D. Bergh (red.). Research Methodology in Strategy and Management. Volume 2. Emerald Group Publishing Limited, 111–141.
Jaremczuk, M. (red.) (2002). Uwarunkowania sukcesu przedsiębiorstwa. Przemyśl: Wydawnictwo PWSZ.
Kets De Vries, M. (1977). The Entrepreneurial Personality: A Person at the Crossroads. The Journal of Management Studies, 14(1), 34–57.
Khan, E.A., Khan, S.M., Alam, M.N. (2005). Factors Affecting the Growth of Entrepreneurship in Small-scale Business. Business Review, 5(1), 33–37.
Knack, S., Keefer, P. (1997). Why Don’t Poor Countries Catch-up? A Cross-national Test of an Institutional Explanation. Economic Inquiry, 35(3), 590–602.
Leighton, D. (1988). Summary. W: R. Peterson, K. Ainslie (red.). Understanding Entrepreneurship. Dubuque, IA: Kendall Hunt.
Lowder, B.M. (2009). Choosing a Methodology for Entrepreneurial Research: A Case for Qualitative Research in the Study of Entrepreneurial Success Factors. Pozyskano z http:// ssrn.com/abstract=1413015
McClelland, D. (1961). The Achieving Society. Princeton: Van Nostrand.
McDonald, S., Gan, B.C., Fraser, S.S., Oke, A., Anderson, A.R. (2015). A Review of Research Methods in Entrepreneurship 1985–2013. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 21(3), 291–315.
Mroczek, T., Grzymała-Busse, J.W., Hippe, Z.S. (2010). A New Machine Learning Tool for Mining Brain Stroke Data. W: Proceedings of the 3rd IEEE Intern Conference on Human System Interaction, Rzeszow, 246–250.
Mroczek, T., Hippe, Z.S. (2016). Conversion of Belief Networks into Belief Rules: A New Approach. Advances in Intelligent Systems and Computing, 403, 91–100
Neergaard, H., Ulhøi, J.P. (2007). Handbook of Qualitative Research Methods in Entrepreneurship. Cheltenham, UK, Northampton, MA, USA: Edward Elgar Publishing.
Pawlak, Z. (1982). Rough Sets. International Journal of Computer and Information Sciences, 11(5), 341–356.
Reynolds, P., Bosma, N., Autio, E., Hunt, S., De Bono, N., Servais, I., Lopez-Garcia, P., Chin, N. (2005). Global Entrepreneurship Monitor: Data Collection Design and Implementation 1998–2003. bSmall Business Economics, 24(3), 205–231.
Reynolds, P.D., Hay, M., Camp, S.M. (1999). Global Entrepreneurship Monitor. Kansas: Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
Rodrik, D. (2000). Institutions for High-quality Growth: What They Are and How to Acquire Them. Studies in Comparative International Development, 35(3), 3–31.
Schumpeter, J. (1931). Theorie der Wirtschaftlichen Entwichlung. Munich and Leipzig: Dunker und Humblat.
Sexton, D., Bowman, N. (1985). The Entrepreneur: A Capable Executive and More. Journal of Business Venturing, 1(1), 129–140.
Sexton, D., Upton, N. (1990). Female and Male Entrepreneurs: Psychological Characteristics. Journal of Business Venturing, 5(1), 29–36.
Shane, S., Venkataraman, S. (2000). The Promise of Entrepreneurship As a Field of Research, Academy of Management Review, 25(1), 217–226.
Short, J.C., Ketchen Jr, D.J., Combs, J.G., Ireland, R.D. (2010). Research Methods in Entrepreneurship. Opportunities and Challenges, 13(1), 6–15.
Sobel, R.S. (2008). Testing Baumol: Institutional Quality and the Productivity of Entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 23(6), 641–655.
Stevenson, L., Lundström, A. (2005). Entrepreneurship Policy Theory and Practice. New York: Springer.
Van Stel, A., Carree, M., Thurik, R. (2005). The Effect of Entrepreneurial Activity on National Economic Growth. Small Business Economics 24(3), 311–321.
Verheul, I., Wennekers, S., Audretsch, D.B., Thurik, R. (2002). An Eclectic Theory of Entrepreneurship. W: D.B. Audretsch, R. Thurik, I. Verheul, S. Wennekers (red.). Entrepreneurship: Determinants and Policy in a European–US Comparison. Boston/Dordrecht: Kluwer Academia Publishers, 11–81.
Wach, D., Ute, S., Gorgievski, M. (2015). More Than Money: Developing an Integrative MultiFactorial Measure of Entrepreneurial Success. International Small Business Journal, October 12, DOI: 10.1177/0266242615608469
Wang, X., Jessup, L.M. (2014). A Review and Synthesis of Entrepreneurship Research: Towards an Integrative Model of Dependent Variables. Journal of Entrepreneurship, 23(2), 163–199.
Weber, M. (1930). The Protestant Ethic and the Spirit of Capitalism. New York: Scribner (tłumaczenie Talcott Parsons z: ‘Die protestantische Ethik und der Geist des Kapitalismus’, Archiv fur Sozialwissenschaft und Sozialpolitik’, 1905, poprawione w 1920, 20–21).
Wennekers, S., Thurik, R. (1999). Linking Entrepreneurship and Economic Growth. Small Business Economics, 13(1), 27–55.
Wennekers, S., Van Stel, A., Thurik, R., Reynolds, R. (2005). Nascent Entrepreneurship and the Level of Economic Development. Small Business Economics, 24(3), 293–309.
Wong, P.K., Ho, Y.P., Autio, E. (2005). Entrepreneurship, Innovation and Economic Growth: Evidence from GEM Data. Small Business Economics, 24(3), 335–350.
Zacharakis, A.L., Bygrave, W.D., Shepherd, D.A. (2000). Global Entrepreneurship Monitor: National Entrepreneurship Assessment. Kansas City: Kauffman Center for Entrepreneurial Leadership.
Zioło, Z. (2016), Przedsiębiorczość w rozwoju układów lokalnych. Przedsiębiorczość – Edukacja, 12, 6–17.
Zioło, Z., Rachwał, T. (red.) (2006), Rola przedsiębiorczości w podnoszeniu konkurencyjności społeczeństwa i gospodarki. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).