Rola przemysłu samochodowego w rozwoju społeczno-gospodarczym Meksyku

Autor

  • Mirosław Wójtowicz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.314.6

Słowa kluczowe:

Meksyk, przemysł samochodowy, rozwój regionalny, rozwój społeczno-gospodarczy

Abstrakt

Artykuł ma na celu zbadanie zmian znaczenia przemysłu samochodowego w rozwoju społeczno-gospodarczym Meksyku, ze szczególnym uwzględnieniem 16 stanów, w których koncentruje się jego działalność. W analizie uwzględniono okres od połowy lat osiemdziesiątych XX wieku do ostatniego spisu przemysłowego w 2014 roku. W tym czasie zaszły zasadnicze zmiany w polityce rządu względem tego sektora, zrywające ze strategią jego rozwoju na bazie rynku wewnętrznego na korzyść zwiększania produkcji eksportowej. W celu określenia znaczenia sektora motoryzacyjnego w poszczególnych stanach wzięto pod uwagę wielkość zatrudnienia oraz udział w wartości dodanej brutto (WDB). Przeprowadzone badania pozwoliły stwierdzić, iż wraz ze zmianą międzynarodowych i krajowych uwarunkowań rozwoju przemysłu samochodowego, prowadzących do zmian w jego przestrzennym rozmieszczeniu, odegrał on bardzo ważną rolę w rozwoju społeczno-gospodarczym stanów będących w ostatnich dwóch dekadach miejscami nowych inwestycji związanych z tym sektorem. Równocześnie zmniejszyło się jego znaczenie w rozwoju tych stanów, w których zlokalizowane były zakłady w początkowej fazie jego rozwoju.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Mirosław Wójtowicz - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Mirosław Wójtowicz, dr nauk o Ziemi w zakresie geografii (specjalność geografia społeczno-ekonomiczna), adiunkt w Zakładzie Geografii Społeczno-Ekonomicznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień procesów urbanizacji oraz industrializacji w Ameryce Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Argentyny, Brazylii i Meksyku.

Bibliografia

Acemoglu, D., Robinson, J.A. (2014). Dlaczego narody przegrywają. Źródła władzy pomyślności i ubóstwa. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Altshuler, A., Anderson, M., Jones, D., Roos, D., Womack, J. (1986). The Future of the Automobile. The Report of MIT’s International Automobile Program. Cambridge: MIT Press.

Bennett, D., Sharpe, K. (1984). Agenda Setting and Bargaining Power: The Mexican State vesus Transnational Automobile Corporations. W: R. Kronish, K.S. Mericle (red.). The Political Economy of the Latin American Motor Vehicle Industry, Cambridge-London: MIT Press, 195–229.

Bennett, D., Sharpe, K. (1985). Transnational Corporations versus the State. The Political Economy of the Mexican Auto Industry. Princeton: Princeton University Press.

Carbajal Suárez, Y. (2012). El sector automotriz en el Estado de México. Condiciones y retos de la cadena productiva. Paradigma económico, 4(2), 29–59.

Carrillo, J. (1991). Restructuración en la industria automotriz en México. Estudios Sociológicos, 9(27), 483–525.

Carrillo, J. (1997). Maquiladoras automotrices en México: Clusters y competencias de alto nivel. W: M. Novick, M. Gallart (red.). Competitividad, redes productivas y competencias laborales. Montevideo: OIT/CINTERFORD/Red Educación y Trabajo, 193–234.

Carrillo, J. (2000) The integration of the Mexican Automobile Industry to the USA: between polices and corporate strategies. Actes du GERPISA, 28, 55–77.

Carrillo, J. (2004). NAFTA: The Process of Regional Integration of Motor Vehicle Production. W: J. Carrillo, Y. Lung, R. van Tulder (red.). Cars, Carriers of Regionalism? Houndmills-New York: Palgrave Macmillan, 104–117.

Carrillo, J., Hualde, A., Quintero, C. (2005). Maquiladoras en México. Breve recorrido histórico. Comercio Exterior, 55(1), 30–42.

Censos Económicos 1999 (1999). Instituto Nacional de Estadística y Geografía – INEGI, Mexico D.F. Pozyskano z http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/ce/ce1999/default.aspx

Censos Económicos 2009 (2009). Instituto Nacional de Estadística y Geografía – INEGI, Mexico D.F. Pozyskano z http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/ espanol/proyectos/censos/ ce2009/default.asp?s=est&c=14220

Censos Económicos 2014 (2014). Instituto Nacional de Estadística y Geografía – INEGI, Mexico D.F. Pozyskano z http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/accesomicrodatos/ ce2014/default.aspx

Contreras, O.F., Carrillo, J., Alonso, J. (2012). Local Entrepreneurship within Global Value Chains: A Case Study in the Mexican Automotive Industry. World Development, 40(5), 1013–1023.

Covarrubias, A.V. (2011). The Mexican Auto Industry: From Crisis to Greater Region-centric Influence. Norteamerica, 6(2), 115–155.

Czerny, M. (1994). Restrukturyzacja przemysłu i rozwój regionalny Meksyku. Warszawa: Centrum Studiów Latynoamerykańskich Uniwersytetu Warszawskiego.

Dorocki, S., Brzegowy, P. (2014). The maquiladora industry impact on the social and economic situation in Mexico in the era of globalization. W: M. Wójtowicz, A. Winiarczyk-Raźniak (red.). Environmental and socio-economic transformations in developing areas as the effect of globalization. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 93–110.

Encuesta Anual de la Industria Manufacturera (2013). Instituto Nacional de Estadística y Geografía – INEGI, Mexico D.F. Pozyskano z http://www.inegi.org.mx/sistemas/bie/de- fault.aspx

Estadística oficial de los flujos de IED hacia México (2016). Secretaría de Economía, Mexico D.F. Pozyskano z http://www.economia.gob.mx/comunidad-negocios/competitividad-norma- tividad/inversion-extranjera-directa/estadistica-oficial-de-ied-en-mexico

Galbraith, J.K. (1973). Społeczeństwo dobrobytu państwo przemysłowe. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Grupo de Trabajo de Estadísticas de Comercio Exterior, integrado por el Banco de México (2014).

Instituto Nacional de Estadística y Geografía – INEGI, Mexico D.F. Pozyskano z http://www. inegi.org.mx/sistemas/bie/default.aspx

Holmes, J. (1993). From three industries to one: Towards an Integrated North American Automobile Industry. W: M. Appel Molot (red.). Driving continentally. National Policies and the North American Auto Industry. Ottawa: Carleton University Press, 23–61.

Juárez, N.H. (2005). Puebla, región anfitriona. Volkswagen, empresa lider. Un agrupamiento automotriz. W: H. Núñez Juáres, A. Lara Rivero, C. Bueno (red.). El auto global: Desarollo, competencia y cooperación en la industria del automóvil. Puebla: Benemeríta Universidad Autonóma de Puebla, Universidad Autonóma Metropolitana – Xochimilco, Universidad Iberoamericana Ciudad de México, Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología, 169–207.

La industria automotriz en Mexico edicción 1994 (1994). Instituto Nacional de Estadística y Geografía INEGI, Aguascalientes.

La industria automotriz en Mexico edicción 1998 (1998). Instituto Nacional de Estadística y Geografía INEGI, Aguascalientes.

Łasak, P. (2013). Procesy umiędzynarodowienia przemysłu samochodowego. Rola rynków wschodzących. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Miranda, A.V. (2007). La industria automotriz en México. Antecedentes, situación actual y perspectivas. Contaduría y Administración, 221, 211–248.

Moreno-Brid, J.C. (1996). Mexico’s auto industry after NAFTA: a successful experience in restructuring? Working Paper. The Helen Kellogg Institute for International Studies, 232.

Moreno-Brid, J.C., Ros, J. (2009). Development and Growth in the Mexican Economy: A Historical Perspective. New York: Oxford University Press.

Moreno-Brid, J.C., Santamaria, J., Rivas Valdivia, J.C. (2005). Industrialization and Economic Growth in Mexico after NAFTA: The Road Travelled. Development and Change, 36(6), 1095– 1119.

Mortimore, M. (1995). Transforming sitting ducks into flying geese: the Mexican automobile industry. Santiago: Economic Commission for Latin America and the Caribbean.

Shapiro, H. (1993). The determinants of trade and investment flows in LDC auto industries: The cases of Brazil and Mexico. W: M. Appel Molot (red.). Driving continentally. National Policies and the North American Auto Industry. Ottawa: Carleton University Press, 101–134.

Taylor, G. (1993). Strategic manpower policies and international competitiveness: the case of Mexico. W: M. Appel Molot (red.). Driving continentally. National Policies and the North American Auto Industry. Ottawa: Carleton University Press, 231–253.

The Mexican Automotive Industry: Current Situation, Challenges And Opportunities (2016). Ministry of Economy, ProMéxico

Trade and Investment, Business Intelligence Unit, Mexico D.F. Pozyskano z http://www.promexico.mx/documentos/biblioteca/the-mexican-auto- motive-industry.pdf UNCTAD (2016).

Trade structure by partner, product or service-category. Pozyskano z http:// unctadstat.unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx

Unger, K. (1991). The Automotive Industry: Technological Change and Sourcing from Mexico. North American Review of Economics and Finance, 2(2), 109–128.

Womack, J.P., Jones, D.T., Roos, D. (2007). Maszyna która zmieniła świat. Wrocław: ProdPress.com.

Wójtowicz, M. (2011). Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na brazylijski i meksykański przemysł samochodowy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 129–143.

Wójtowicz, M. (2012). Rozwój i przekształcenia przemysłu samochodowego w Brazylii i Meksyku na przełomie XX i XXI wieku. W: M. Drgas, J. Knopek (red.). Gospodarcze problemy Ameryki Łacińskiej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 161–193.

Wójtowicz, M. (2015). Przekształcenia przestrzennej struktury meksykańskiego przemysłu samochodowego pod wpływem BIZ. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(1), 7–26.

Wójtowicz, M., Rachwał, T. (2014). Globalization and New Centers of Automotive Manufacturing – the Case of Brazil, Mexico, and Central Europe. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 25, 81–107.

Pobrania

Opublikowane

2017-12-21

Jak cytować

Wójtowicz, M. (2017). Rola przemysłu samochodowego w rozwoju społeczno-gospodarczym Meksyku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(4), 83–102. https://doi.org/10.24917/20801653.314.6