W kierunku normalizacji wyników badań o handlu detalicznym. Próba reklasyfikacji działalności handlowej

Autor

  • Magdalena Mayer-Wydra Politechnika Wrocławska Wydział Architektury Katedra Urbanistyki i Procesów Osadniczych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.322.18

Słowa kluczowe:

handel detaliczny, inwentaryzacja, klasyfikacja, PKD, reklasyfikacja, typologia handlu

Abstrakt

Artykuł dotyczy ważnego problemu pozyskiwania danych o handlu detalicznym oraz możliwości porównywania wyników badań realizowanych w oparciu o inwentaryzację terenową. Problem wynika z zaobserwowanej przez autorkę ogromnej dywersyfikacji typologizacji działalności handlowej w badaniach naukowych oraz braku jednoznacznych definicji pojęć: sklep, punkt handlowy i innych, jakimi posługują się badacze w procesie inwentaryzacji. Cel pracy jest następujący: autorka, w oparciu o liczne inwentaryzacje (z różnych okresów) dokonała alternatywnej wobec PKD typologizacji handlu detalicznego. Istotą prezentowanej typologii jest możliwość poszerzania i pogłębiania wielopoziomowej typologii handlu, w zależności od potrzeb badacza. Wielopoziomowość umożliwia odpowiedzi na różny zakres pytań naukowych - od branżowości punktu sprzedaży po określenie jego struktury funkcjonowania (dyskont, galeria handlowa itd.). Równocześnie podkreśla się, że typologia nie jest zamknięta w obrębie stacjonarnych form handlu. W tekście omówiono metody pozyskiwania danych w zakresie handlu detalicznego, ze szczególnym uwzględnieniem metod inwentaryzacyjnych. Kolejno przeprowadzono analizę poziomu zgodności pomiędzy publicznymi danymi statystycznymi a wynikami autorskiej inwentaryzacji terenowej na przykładzie trzech miast różnej skali: Nysy, Bielska-Białej i Wrocławia. W oparciu o zebrane surowe dane statystyczne dokonano typologizacji działalności handlu detalicznego - jako kroku w dążeniu do ujednolicenia badań inwentaryzacyjnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Magdalena Mayer-Wydra - Politechnika Wrocławska Wydział Architektury Katedra Urbanistyki i Procesów Osadniczych

Magdalena Mayer-Wydra, mgr inż., doktorantka Politechniki Wrocławskiej, wykładowca Uniwersytetu Wrocławskiego, czynny urbanista, mgr inż. w dziedzinie planowania przestrzennego (Politechnika Wrocławska) oraz mgr w dziedzinie geografii (Uniwersytet Wrocławski). W badaniach zajmuje się problematyką z zakresu struktury usługowej (handlowej) jednostek osadniczych, specyfiką miast poprzemysłowych, jakością przestrzeni publicznych oraz tożsamością miejsca.

Bibliografia

Berry, B.J.L. (1967). Commercial Structure and Commercial Blight. Research Paper University of Chicago, 85.

Celińska-Janowicz, D. (2016). Rejestry podmiotów jako źródła danych w analizach lokalizacji działalności gospodarczej w mikroskali. Wiadomości Statystyczne, 1(656), 27.

Chudzyńska, I. (1985). Struktura przestrzenna handlu detalicznego w Warszawie. Dokumentacja Geograficzna, 2. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk.

Jak uzyskać wpis w rejestrze REGON? (2017, 12 listopada). Gazeta Podatkowa. Pozyskano z https://www.gofin.pl/firma/17,10,305,680,jak-uzyskac-wpis-w-rejestrze-regon.html

Kivell, P.T., Shaw, G. (1980). The Study of Retail Location. W: J.A. Dawson (red.). Retail geography. Routledge library editions: retailing and distribution. London, New York: Routledge Taylor & Francis Group.

Kucharska, B., Malinowska, M. (2016). Handel detaliczny w Europie. Obszary i wyzwania badawcze. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 270, 143–151.

Maleszyk, E. (1999). Rozwój hipermarketów, supermarketów i sklepów dyskontowych z kapitałem zagranicznym. Wiadomości Statystyczne, 44(6), 44–52.

Maleszyk, E. (2008). Tendencje do specjalizacji handlu detalicznego na rynku artykułów częstego zakupu. Handel Wewnętrzny, 8(54), 1–9.

Miszewska, B., Slenczyk, M. (1998). Stacje benzynowe – nowy (?) element w krajobrazie Wrocławia. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 53–63.

Nowosielska, E. (2000). Sektor usług w aglomeracji warszawskiej 1992–1997: przemiany strukturalne i tendencje rozwojowe. Dokumentacja Geograficzna, 2.

Palomäki, M. (1964). The functional centers and areas of South Bothnia. Finland: Fennia.

Płaziak, M., Szymańska, A. (2016). Uwarunkowania rozwoju handlu i usług na przykładzie Krakowa – Nowej Huty. Przedsiębiorczość Międzynarodowa, 2(1), 231–246.

Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. z 2004 r., nr 171, poz. 1800 z późn. zm.).

Pustelnik, R. (1979). Rozmieszczenie miejskich usług handlowych i ich struktura hierarchiczna na przykładzie czterech miast polskich. Wrocław: Politechnika Wrocławska (praca doktorska).

Raczyk, A. (2009). Metody badania przedsiębiorczości oparte na rejestrze podmiotów gospodarki narodowej. W: T. Zioło, T. Rachwał (red.). Rola przedsiębiorczości w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego. Przedsiębiorczość–Edukacja, 5, 133–146.

Rowley, G. (1984). Data Bases and Their Integration for Retail Geography: A British Example. Transactions of the Institute of British Geographers, 9(4), 460–476.

Taylor, Z. (2000). Przekształcenia sieci handlu detalicznego i gastronomii w okresie transformacji społeczno-gospodarczej Polski. Prace Geograficzne, 175.

Twardzik, M. (2009). Zmiany funkcji handlowej małych miast województwa śląskiego. W: T. Marszał (red.). Funkcja usługowa małych miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Twardzik, M., Halama, A. (2017). Dostępność usług handlowych w obszarach suburbanizacji na przykładzie południowych dzielnic Katowic. Studia Ekonomiczne, 316, 183–196.

Werwicki, A. (2000). Handel targowiskowy aglomeracji łódzkiej na tle jego znaczenia ogólnopolskiego w latach 1994–1997. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.

Wojdacki, K. (2011). Przestrzenne aspekty rozwoju handlu targowiskowego w Polsce. Handel Wewnętrzny, 6(335), 23–35.

Zallam, I. (1993). Analiza struktury hierarchii zagospodarowania turystycznego i usługowego w obszarach o rozwiniętej funkcji rekreacyjnej. Wrocław: Politechnika Wrocławska (praca doktorska).

Zieliński, A. (2017, 9 października). Rozwój rynku usług telekomunikacyjnych w Polsce po przystąpieniu do Unii Europejskiej. Pozyskano z http://webcache.googleusercontent.com/search? q=cache:ZkH1CsI8AyYJ:yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech- -article-BAT3-0023-0027/c/httpwww_itl_waw_plczasopismatiti20051-223.pdf+&cd= 1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl

Zipser, T. (red.) (1977). Wstępne określenie zasad struktury przestrzennej sieci obiektów usługowych. Wrocław: Instytut Architektury i Urbanistyki, Politechnika Wrocławska.

Zipser, T. (red.) (1979). Kompleksowa analiza sieci usług w wybranych rejonach kraju – obszary podgórskie. Wrocław: Instytut Architektury i Urbanistyki, Politechnika Wrocławska.

Zipser, W. (2004). Oddziaływanie wrocławskich hipermarketów na klientów – mieszkańców Dolnego Śląska. W: E. Bagiński (red.). Wybrane wyniki badań nad miejską siecią osadniczą Dolnego Śląska. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 117–126.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-29

Jak cytować

Mayer-Wydra, M. (2018). W kierunku normalizacji wyników badań o handlu detalicznym. Próba reklasyfikacji działalności handlowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(2), 255–277. https://doi.org/10.24917/20801653.322.18