Rozmieszczenie europejskich stoczni produkujących okręty wojenne

Autor

  • Piotr L. Wilczyński Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.291.9

Słowa kluczowe:

Europa, flota, marynarka wojenna, okręt, przemysł, stocznia, zbrojenia

Abstrakt

Niniejszy artykuł przedstawia przegląd współczesnych korporacji i zakładów stoczniowychdziałających w krajach Europy, wraz z katalogiem wytwarzanych przez nie w ostatnich latachokrętów wojennych. Dla lepszego zobrazowania wykonano opracowanie kartograficzne pokazująceten sektor w Europie, jego rozmieszczenie i poszczególne gałęzie. Będzie to stanowić podstawę do dalszejdyskusji na temat tendencji i zmian w przemyśle zbrojeniowym, przez co stanie się ona pomocnadla innych. Ze względu na położenie Polski i ograniczone możliwości objętościowe tej pracy zawężonotemat opracowania do krajów Europy. Drugim koniecznym ograniczeniem jest wykazanie tylkoproducentów okrętów ciężkich oraz tych producentów okrętów, którzy podpisali kontrakty na dostawychoćby z jedną armią w Europie. Dlatego nie wzięto pod uwagę np. producentów wyłącznie okrętówsportowych, dla VIP-ów, łódek i pontonów lub okrętów szkoleniowych. Ze względu na powszechnośći zaliczanie do branży chemicznej pominięto także grupę producentów amunicji do dział okrętowychi rakiet stosowanych na okrętach. Metodą analizy kondycji przemysłu zbrojeniowego w gałęzi stoczniowejjest analiza bieżącej sprawozdawczości instytucji badawczych przemysłu zbrojeniowego orazkontroli zbrojeń. Pozwoli to na ostateczne dokonanie syntezy w postaci mapy stoczniowego przemysłuzbrojeniowego Europy, co jest przedsięwziętym celem tego opracowania.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Piotr L. Wilczyński - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii

Piotr L. Wilczyński, dr, Uniwersytet Pedagogiczny, Instytut Geografii. Jest prezesem Polskiego TowarzystwaGeopolitycznego i dyrektorem wykonawczym międzynarodowej firmy Geostrategic ConsultingInternational. Ukończył stosunki międzynarodowe o specjalności stosunków wojskowych orazgeografię w specjalności społeczno-ekonomicznej. Posiada powiązania z przemysłem zbrojeniowym.Obecnie zatrudniony na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie, gdzie prowadzi wykłady na tematyzwiązane z rozwojem, finansami, zarządzaniem bezpieczeństwem międzynarodowym, geopolityką itp.

Bibliografia

Bursztyński, A., Kozłowski, D. (2011). Uwarunkowania działań sił amfibijnych państw unii europejskiej. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 52, 89–106.

Chmieliński, M., Cywiński, A. (2005). Wybrane zagadnienia technologii STEALTH w aspekcie korwety wielozadaniowej dla Marynarki Wojennej RP. Problemy Techniki Uzbrojenia, 95(11), 101–110.

Eberhardt, P. (2013). Koncepcja nawalizmu Alfreda Thayera Mahana. Przegląd Geograficzny, 85(4), 629–654.

Gorszkow, S. (1979). Potęga morska współczesnego państwa. Warszawa: Ministerstwo Obrony Narodowej.

Ireland, B. (2009). The Illustrated Guide To Destroyers And Frigates. Wigston: Hermes House.

Makowski, A. (2000). Siły morskie współczesnego państwa. Gdynia: Impuls Plus Consulting.

Manseck, H. (2005). Ship Profile-The Royal Swedish Navy „Visby” Class Corvette-Operating Maritime Stealth. Naval Forces, 26(4), 77–86.

Marszałkiewicz, J. (2012). Rozwój doktryn powietrznych w okresie zimnej wojny. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 2011, 170–183.

O’Rourke, R. (2009). Navy Aegis Cruiser and Destroyer Modernization: Background and Issues for Congress. Darby: DIANE Publishing.

Przybylski, T., Władzikowski, R. (2009). Siły Morskie RP w nowej sytuacji geopolitycznej. Struktura, zadania, koncepcja przeobrażeń. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego, 4, 180–196.

Rokiciński, K. (2007). Koncepcje okrętów do zwalczania zagrożeń asymetrycznych na przykładzie niemieckiej fregaty typu 125. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 48, 137–146.

Rubel, R.C. (2011). The future of aircraft carriers. Naval War College Review, 64(4), 13–28. Pozyskano z: https://www.usnwc.edu/getattachment/87bcd2ff-c7b6–4715-b2ed–05df6e416b3b/The-Futureof- Aircraft-Carriers SIPRI

Yearbook 2014 (2014). Oxford: Oxford University Press. Pozyskano z: http://www.sipri.org/ yearbook/2014 ISSN 0953–0282

Skulski, P. (2011). Uwarunkowania marketingu na międzynarodowym rynku broni. Ekonomia, 1(13), 192–206.

Szubrycht, T. (2005). Tendencje w budownictwie okrętów nawodnych państw europejskich w świetle nowych wyzwań z zakresu bezpieczeństwa. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 46, 2(161), 125–137.

Szubrycht, T. (2008). Rola sił morskich w polityce państwa. Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, 49, 2(173), 129–144.

Wilczyński, P.L. (2013a). Inwestycje w zbrojenia w czasach kryzysu gospodarczego. Przedsiębiorczość– Edukacja, 9, 227–244.

Wilczyński, P.L. (2013b). Sektor zbrojeniowy jako czynnik rozwoju gospodarki opartej na wiedzy, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 21, 133–156.

Wilczyński, W.J. (2011). Europa: geograficzna wspólnota ducha. Pressje, 24–25, 21–31.

Work, R.O. (2004). Small combat ships and the future of the navy. Issues in Science and Technology, 21(1), 60–66. Pozyskano z www.csbaonline.org/4Publications/PubLibrary/A.20041030.SmlCmbt Ships/A.20041030.SmlCmbtShips.pdf

Wróbel, K. (2009). Zintegrowane systemy bezpieczeństwa morskiego. Zeszyty Naukowe Akademii Morskiej w Gdyni, 63, 95–103.

Pobrania

Opublikowane

2015-08-31

Jak cytować

Wilczyński, P. L. (2015). Rozmieszczenie europejskich stoczni produkujących okręty wojenne. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(1), 138–161. https://doi.org/10.24917/20801653.291.9