Powiązania strukturalne a podejmowanie decyzji lokalizacyjnych w małych przedsiębiorstwach
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.301.4Słowa kluczowe:
decyzja lokalizacyjna, lokalizacja, małe przedsiębiorstwo, strukturaAbstrakt
W odniesieniu do lokalizacji małych przedsiębiorstw zwykle wskazuje się na duże znaczenie czynników behawioralnych w procesie jej wyboru, w mniejszym stopniu zwraca się zaś uwagę na czynniki strukturalne. W warunkach gospodarki globalnej pojawiły się nowe zjawiska determinujące rozmieszczenie sektora małych przedsiębiorstw. Postęp techniczny zmienia oblicze sektora i jego otoczenia znacznie szybciej, niż to odbywało się w przeszłości. Dlatego celem niniejszego opracowania jest wskazanie roli czynnika strukturalnego w podejmowaniu decyzji lokalizacyjnych w małych firmach na tle cyklu życia przedsiębiorstw oraz nowych trendów zauważanych w praktyce gospodarczej. W artykule zastosowano analizę krytyczną piśmiennictwa, metodę studiów przypadku w oparciu o pogłębione wywiady kwestionariuszowe i wizyty studyjne w parkach naukowo-technologicznych w Gdańsku, Puławach, Rzeszowie, Ełku i Kielcach oraz wyniki badań atrakcyjności inwestycyjnej regionów wykonanych w ramach realizacji badań statutowych w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Do nowo zaobserwowanych zjawisk wpływających na lokalizację małych przedsiębiorstw należy zaliczyć:
- efekt indukowanej przedsiębiorczości w nowych przestrzeniach produkcyjno-usługowych, tworzonych w miejscach o wyższym standardzie infrastrukturalnym,
- pobudzanie przedsiębiorczości w strefach uprzywilejowania ekonomicznego,
- outsourcing i offshoring innych przedsiębiorstw w fazie rozwoju,
- odnowę strategiczną przedsiębiorstw w fazie schyłkowej,
- efekt rozpadu przedsiębiorstw w fazie schyłkowej.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Biggiero, L. (2006). Industrial and knowledge relocation strategies under the challenges of globalization and digitalization: the move of small and medium enterprises among territorial systems. Entrepreneurship & Regional Development, 18, 443–471.
Bławat, F. (red.) (2004). Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Gdańsk: SPG.
Boschma, R. (2011). Regional Branching and Regional Innovation Policy. W: K. Kourtit, P. Nijkamp, R.R. Stough (red.). Drivers of Innovation, Entrepreneurship and Regional Dynamics. Heidelberg– Dordrecht–London–New York: Springer, 359–368.
Chmiel, J. (1997). Małe i średnie przedsiębiorstwa a rozwój regionów. Warszawa: Zakład Badań Statystyczno-Ekonomicznych GUS i PAN.
Fierla, I. (1987). Lokalizacja przemysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne.
Fierla, I. (red.) (1994). Zmiany uwarunkowań lokalizacji przemysłu w Polsce, cz. I. Monografie i Opracowania, 387. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Fierla, I. (red.) (1996). Zmiany uwarunkowań lokalizacji przemysłu w Polsce, cz. II. Monografie i Opracowania, 408.Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Freeman, S., Hutchings, K., Lazaris, M., Zyngier, S. (2010). A model of rapid knowledge development: The smaller born-global firm. International Business Review, 19(1), 70–84.
Global Location Trends. Operations and Supply Chain. Annual report. (2012). IBM Institute for Business Value.
Godlewska, H. (2001). Lokalizacja działalności gospodarczej: wybrane zagadnienia. Warszawa: Wyższa Szkola Handlu i Finansów Międzynarodowych.
Godlewska, H. (2005). Restrukturyzacja europejskich regionów przemysłowych. Materiały i Prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, 94. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
Godlewska-Majkowska, H. (2013). Lokalizacja przedsiębiorstw w gospodarce globalnej. Warszawa: Difin.
Godlewska-Majkowska, H. (2015). Rola ryzyka lokalizacyjnego w kształtowaniu atrakcyjności inwestycyjnej regionów. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 3, 30–44.
Gościński, J. (1989). Cykl życia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne.
Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kight, G.A., Madsen, T., Servais, P. (2004). An inquiry into born-global firms in Europe and the USA. International Marketing Review, 21(6), 649.
Lagendijk, A., van der Knaap, G.A. (1992). Regional spill-over and the locational process in a European fringe: the case of the Spanish car industry. W: M. Tykkyläinen (red.). Development issues and strategies in the New Europe. Aldershot: Avebury, 65–76.
Lejpras, A., (2012). Knowledge, Location, and Internationalization: Empirical. Evidence for Manufacturing SMEs. Berlin: DIW Discussion Papers, 1229.
Mayer, G., Tődtling, F. (2006). Regional- und Stadtokonomik, standorttheorie und Raumstruktur. Wien–New York: Springer Verlag, 25–35.
Mechło, P. (2014). Behawioralne uwarunkowania decyzji lokalizacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw. W: H. Godlewska-Majkowska (red.) Uwarunkowania behawioralne i strukturalne decyzji lokalizacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, 3–14.
Piekarzewska, H. (2000). Lokalizacja przedsiębiorstw przemysłu mięsnego i mleczarskiego w warunkach gospodarki rynkowej w Polsce (w latach dziewięćdziesiątych). Monografie i Opracowania, 463. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Poznańska, K. (2009). Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa. Fazy rozwoju przedsiębiorstwa. Cykl życia małych i średnich przedsiębiorstw. W: I. Lichniak (red.). Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 175–192.
Pred, A. (1967). Behavior and location: Foundations for a Geographic and dynamic location theory, cz. I. Lund: The Royal Unversity of Lund, Department of Geography Studies in Geography.
Pred, A. (1969). Behavior and location: Foundations for a Geographic and dynamic location theory, cz. II. Lund: The Royal Unversity of Lund, Department of Geography Studies in Geography.
Radu, L.N., Constantin, D.L. (2007). Network-Based Modelling and Geographic Information Systems. Economy Informatics, 1–4, 84–90.
Rutka, R. (2002). Organizacja. W: A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski, R. Rutka, J. Apanowicz (red.). Zarządzanie organizacjami. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, 183.
Schmenner, R. (1982), Making business location decisions. N.Y.: Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Schulz, V., Brenner, W. (2010). Characteristics of Shared Services Centres. Transforming Government: People, Proces and Policy, 4(3).
Sprenger, R.U. (2001). Inter-firm Networks and Regional Networks. Bonn: NSSADAPT.
Stryjakiewicz, T. (1988). Czynniki lokalizacji i funkcjonowania przemysłu rolno-spożywczego oraz jego struktura przestrzenna w regionie poznańskim. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewcza.
Stryjakiewicz, T. (2010). Location factors of the creative and knowledge-intensive industries in European metropolitan regions. Geograficky Casopis, 62(1), 3–19.
Szymańska, A.I., Płaziak, M. (2014). Factors considered in location of construction enterprises in the Małopolska region. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 110, 381–389.
Szymański, W. (2014). Przesłanki i sposoby ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynek międzynarodowy. W: J. Pietrewicz, R. Sobiecki (red.). Ekspansja polskich firm na rynki międzynarodowe, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 13–28.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).