Powiązania strukturalne a podejmowanie decyzji lokalizacyjnych w małych przedsiębiorstwach

Autor

  • Hanna Godlewska-Majkowska Szkoła Główna Handlowa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Instytut Przedsiębiorstwa Zakład Otoczenia Biznesu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.301.4

Słowa kluczowe:

decyzja lokalizacyjna, lokalizacja, małe przedsiębiorstwo, struktura

Abstrakt

W odniesieniu do lokalizacji małych przedsiębiorstw zwykle wskazuje się na duże znaczenie czynników behawioralnych w procesie jej wyboru, w mniejszym stopniu zwraca się zaś uwagę na czynniki strukturalne. W warunkach gospodarki globalnej pojawiły się nowe zjawiska determinujące rozmieszczenie sektora małych przedsiębiorstw. Postęp techniczny zmienia oblicze sektora i jego otoczenia znacznie szybciej, niż to odbywało się w przeszłości. Dlatego celem niniejszego opracowania jest wskazanie roli czynnika strukturalnego w podejmowaniu decyzji lokalizacyjnych w małych firmach na tle cyklu życia przedsiębiorstw oraz nowych trendów zauważanych w praktyce gospodarczej. W artykule zastosowano analizę krytyczną piśmiennictwa, metodę studiów przypadku w oparciu o pogłębione wywiady kwestionariuszowe i wizyty studyjne w parkach naukowo-technologicznych w Gdańsku, Puławach, Rzeszowie, Ełku i Kielcach oraz wyniki badań atrakcyjności inwestycyjnej regionów wykonanych w ramach realizacji badań statutowych w Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Do nowo zaobserwowanych zjawisk wpływających na lokalizację małych przedsiębiorstw należy zaliczyć:

- efekt indukowanej przedsiębiorczości w nowych przestrzeniach produkcyjno-usługowych, tworzonych w miejscach o wyższym standardzie infrastrukturalnym,

- pobudzanie przedsiębiorczości w strefach uprzywilejowania ekonomicznego,

- outsourcing i offshoring innych przedsiębiorstw w fazie rozwoju,

- odnowę strategiczną przedsiębiorstw w fazie schyłkowej,

- efekt rozpadu przedsiębiorstw w fazie schyłkowej.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Hanna Godlewska-Majkowska - Szkoła Główna Handlowa Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie Instytut Przedsiębiorstwa Zakład Otoczenia Biznesu

Hanna Godlewska-Majkowska, prof. dr hab., Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, KolegiumNauk o Przedsiębiorstwie, Instytut Przedsiębiorstwa, Zakład Otoczenia Biznesu. Zainteresowania naukowe:lokalizacja przedsiębiorstwa, atrakcyjność inwestycyjna regionów, zarządzanie operacyjne,czynniki sukcesu małych i średnich przedsiębiorstw, bezpośrednie inwestycyjne zagraniczne.

Bibliografia

Biggiero, L. (2006). Industrial and knowledge relocation strategies under the challenges of globalization and digitalization: the move of small and medium enterprises among territorial systems. Entrepreneurship & Regional Development, 18, 443–471.

Bławat, F. (red.) (2004). Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw. Gdańsk: SPG.

Boschma, R. (2011). Regional Branching and Regional Innovation Policy. W: K. Kourtit, P. Nijkamp, R.R. Stough (red.). Drivers of Innovation, Entrepreneurship and Regional Dynamics. Heidelberg– Dordrecht–London–New York: Springer, 359–368.

Chmiel, J. (1997). Małe i średnie przedsiębiorstwa a rozwój regionów. Warszawa: Zakład Badań Statystyczno-Ekonomicznych GUS i PAN.

Fierla, I. (1987). Lokalizacja przemysłu. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne.

Fierla, I. (red.) (1994). Zmiany uwarunkowań lokalizacji przemysłu w Polsce, cz. I. Monografie i Opracowania, 387. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Fierla, I. (red.) (1996). Zmiany uwarunkowań lokalizacji przemysłu w Polsce, cz. II. Monografie i Opracowania, 408.Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Freeman, S., Hutchings, K., Lazaris, M., Zyngier, S. (2010). A model of rapid knowledge development: The smaller born-global firm. International Business Review, 19(1), 70–84.

Global Location Trends. Operations and Supply Chain. Annual report. (2012). IBM Institute for Business Value.

Godlewska, H. (2001). Lokalizacja działalności gospodarczej: wybrane zagadnienia. Warszawa: Wyższa Szkola Handlu i Finansów Międzynarodowych.

Godlewska, H. (2005). Restrukturyzacja europejskich regionów przemysłowych. Materiały i Prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej, 94. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.

Godlewska-Majkowska, H. (2013). Lokalizacja przedsiębiorstw w gospodarce globalnej. Warszawa: Difin.

Godlewska-Majkowska, H. (2015). Rola ryzyka lokalizacyjnego w kształtowaniu atrakcyjności inwestycyjnej regionów. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 3, 30–44.

Gościński, J. (1989). Cykl życia organizacji. Warszawa: Polskie Wydawnictwa Ekonomiczne.

Hatch, M.J. (2002). Teoria organizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kight, G.A., Madsen, T., Servais, P. (2004). An inquiry into born-global firms in Europe and the USA. International Marketing Review, 21(6), 649.

Lagendijk, A., van der Knaap, G.A. (1992). Regional spill-over and the locational process in a European fringe: the case of the Spanish car industry. W: M. Tykkyläinen (red.). Development issues and strategies in the New Europe. Aldershot: Avebury, 65–76.

Lejpras, A., (2012). Knowledge, Location, and Internationalization: Empirical. Evidence for Manufacturing SMEs. Berlin: DIW Discussion Papers, 1229.

Mayer, G., Tődtling, F. (2006). Regional- und Stadtokonomik, standorttheorie und Raumstruktur. Wien–New York: Springer Verlag, 25–35.

Mechło, P. (2014). Behawioralne uwarunkowania decyzji lokalizacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw. W: H. Godlewska-Majkowska (red.) Uwarunkowania behawioralne i strukturalne decyzji lokalizacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa, Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie, 3–14.

Piekarzewska, H. (2000). Lokalizacja przedsiębiorstw przemysłu mięsnego i mleczarskiego w warunkach gospodarki rynkowej w Polsce (w latach dziewięćdziesiątych). Monografie i Opracowania, 463. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Poznańska, K. (2009). Wzrost i rozwój przedsiębiorstwa. Fazy rozwoju przedsiębiorstwa. Cykl życia małych i średnich przedsiębiorstw. W: I. Lichniak (red.). Nauka o przedsiębiorstwie. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 175–192.

Pred, A. (1967). Behavior and location: Foundations for a Geographic and dynamic location theory, cz. I. Lund: The Royal Unversity of Lund, Department of Geography Studies in Geography.

Pred, A. (1969). Behavior and location: Foundations for a Geographic and dynamic location theory, cz. II. Lund: The Royal Unversity of Lund, Department of Geography Studies in Geography.

Radu, L.N., Constantin, D.L. (2007). Network-Based Modelling and Geographic Information Systems. Economy Informatics, 1–4, 84–90.

Rutka, R. (2002). Organizacja. W: A. Czermiński, M. Czerska, B. Nogalski, R. Rutka, J. Apanowicz (red.). Zarządzanie organizacjami. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa, 183.

Schmenner, R. (1982), Making business location decisions. N.Y.: Prentice Hall, Englewood Cliffs.

Schulz, V., Brenner, W. (2010). Characteristics of Shared Services Centres. Transforming Government: People, Proces and Policy, 4(3).

Sprenger, R.U. (2001). Inter-firm Networks and Regional Networks. Bonn: NSSADAPT.

Stryjakiewicz, T. (1988). Czynniki lokalizacji i funkcjonowania przemysłu rolno-spożywczego oraz jego struktura przestrzenna w regionie poznańskim. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewcza.

Stryjakiewicz, T. (2010). Location factors of the creative and knowledge-intensive industries in European metropolitan regions. Geograficky Casopis, 62(1), 3–19.

Szymańska, A.I., Płaziak, M. (2014). Factors considered in location of construction enterprises in the Małopolska region. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 110, 381–389.

Szymański, W. (2014). Przesłanki i sposoby ekspansji polskich przedsiębiorstw na rynek międzynarodowy. W: J. Pietrewicz, R. Sobiecki (red.). Ekspansja polskich firm na rynki międzynarodowe, Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 13–28.

Pobrania

Opublikowane

2016-01-31

Jak cytować

Godlewska-Majkowska, H. (2016). Powiązania strukturalne a podejmowanie decyzji lokalizacyjnych w małych przedsiębiorstwach. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(1), 47–61. https://doi.org/10.24917/20801653.301.4