Dostępność komunikacyjna z Polski regionów turystycznych wybrzeża Chorwacji
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.304.6Słowa kluczowe:
Chorwacja, dostępność komunikacyjna, postulaty przewozowe, transport drogowyAbstrakt
Sytuacja geopolityczna Chorwacji po wojnie domowej z początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku wpłynęła na spadek znaczenia turystyki w gospodarce narodowej. Jednak historia pokazuje, że kraj, gdzie miały miejsce działania zbrojne, potrafi skutecznie wykorzystać daną mu jeszcze raz szansę oraz rozwijać ofertę turystyczną wraz z infrastrukturą transportową, która jest niezbędna do realizacji funkcji turystycznej. Celem pracy jest przedstawienie zróżnicowania stopnia dostępności komunikacyjnej regionów turystycznych wybrzeża Chorwacji dla transportu drogowego jako głównego środka transportu kształtującego ruch turystyczny tego kraju (Kruczek, Sacha, 1996). Ogromne znaczenie dla wielkości przewozów transportem lotniczym ma transport drogowy, gdzie średni czas potrzebny na podróż z Polski do regionów turystycznych Chorwacji wynosi około 14 godzin. W przypadku transportu drogowego ciężko jest mówić o realizacji jednego z postulatów przewozowych dotyczącego bezpieczeństwa, gdyż spadek koncentracji, towarzyszący długiej jeździe, wpływa negatywnie na bezpieczeństwo podróży (Bentkowska-Senator, Kordel, 2008). Z kolei bezpośredniość i relatywna taniość wykorzystania transportu drogowego względem lotniczego pozostają głównymi czynnikami decydującymi o wyborze właśnie tego środka transportu (Serafin, 2015). Natomiast w przypadku przewozów autokarowych można dodatkowo mówić o spełnieniu postulatu masowości, którego realizacja w przypadku transportu lotniczego i samochodowego jest niemożliwa (Pawlicka, 1978; Milewski, 2012).Downloads
Metrics
Bibliografia
Bentkowska-Senator, K., Kordel, Z. (2008). Transport w turystyce. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Gospodarki.
Kruczek, Z., Sacha, S. (1996). Europa – zarys geografii turystycznej. Kraków: Ostoja.
Milewski, D. (2012). Postulaty przewozowe jako cechy jakości przewozów turystycznych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 258, 161–171.
Pawlicka, Z. (1978). Przewozy pasażerskie. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Rucińska, D. (2011). Badania rynku usług lotniczych. Istota, zakres, użyteczność, przykłady. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 9, 287–304.
Serafin, M. (2015, 17 grudnia). Czy to koniec okresu hossy na polskim rynku lotniczym? Polski Rynek Transportu Lotniczego. Pozyskano z www.prtl.pl/rynek_lotniczy_artykuly/3817
Wiskulski, T. (2013). Dostępność transportowa centrów turystycznych Chorwacji na przykładzie transportu lotniczego. W: T.
Wiskulski, M. Pilarski (red.). Współczesne zagadnienia, problemy i wyzwania w badaniach geograficznych, t. 2. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 165–172.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).