Dostępność komunikacyjna z Polski regionów turystycznych wybrzeża Chorwacji

Autor

  • Tomasz Wiskulski Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku Wydział Turystyki i Rekreacji Katedra Zarządzania Turystyką i Rekreacją
  • Jan A. Wendt Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.304.6

Słowa kluczowe:

Chorwacja, dostępność komunikacyjna, postulaty przewozowe, transport drogowy

Abstrakt

Sytuacja geopolityczna Chorwacji po wojnie domowej z początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku wpłynęła na spadek znaczenia turystyki w gospodarce narodowej. Jednak historia pokazuje, że kraj, gdzie miały miejsce działania zbrojne, potrafi skutecznie wykorzystać daną mu jeszcze raz szansę oraz rozwijać ofertę turystyczną wraz z infrastrukturą transportową, która jest niezbędna do realizacji funkcji turystycznej. Celem pracy jest przedstawienie zróżnicowania stopnia dostępności komunikacyjnej regionów turystycznych wybrzeża Chorwacji dla transportu drogowego jako głównego środka transportu kształtującego ruch turystyczny tego kraju (Kruczek, Sacha, 1996). Ogromne znaczenie dla wielkości przewozów transportem lotniczym ma transport drogowy, gdzie średni czas potrzebny na podróż z Polski do regionów turystycznych Chorwacji wynosi około 14 godzin. W przypadku transportu drogowego ciężko jest mówić o realizacji jednego z postulatów przewozowych dotyczącego bezpieczeństwa, gdyż spadek koncentracji, towarzyszący długiej jeździe, wpływa negatywnie na bezpieczeństwo podróży (Bentkowska-Senator, Kordel, 2008). Z kolei bezpośredniość i relatywna taniość wykorzystania transportu drogowego względem lotniczego pozostają głównymi czynnikami decydującymi o wyborze właśnie tego środka transportu (Serafin, 2015). Natomiast w przypadku przewozów autokarowych można dodatkowo mówić o spełnieniu postulatu masowości, którego realizacja w przypadku transportu lotniczego i samochodowego jest niemożliwa (Pawlicka, 1978; Milewski, 2012).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Tomasz Wiskulski - Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku Wydział Turystyki i Rekreacji Katedra Zarządzania Turystyką i Rekreacją

Tomasz Wiskulski, mgr, Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku, Wydział Turystyki i Rekreacji, Katedra Zarządzania Turystyką i Rekreacją. Absolwent studiów na Wydziale Oceanografii i Geografii na kierunku geografia oraz na Wydziale Ekonomicznym na kierunku ekonomia. Doktorant na Uniwersytecie Gdańskim na Wydziale Oceanografii i Geografii. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół rozwoju regionalnego, turystyki oraz transportu drogowego.

Jan A. Wendt - Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

Jan A. Wendt, profesor Uniwersytetu Gdańskiego, Wydziału Oceanografii i Geografii, Katedry Geografii Rozwoju Regionalnego. Ponadto jest profesorem i wykładowcą na Wydziale Turystyki i Rekreacji Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. W swoich badaniach zajmuje się geograficznymi uwarunkowaniami i zagrożeniami rozwoju turystyki, teorią i metodami badań i planowaniem turystycznym. Prowadził badania w zakresie turystyki transgranicznej, polskiego ruchu turystycznego, turystyki historycznej, dark tourism i turystyki morskiej.

Bibliografia

Bentkowska-Senator, K., Kordel, Z. (2008). Transport w turystyce. Bydgoszcz: Wyższa Szkoła Gospodarki.

Kruczek, Z., Sacha, S. (1996). Europa – zarys geografii turystycznej. Kraków: Ostoja.

Milewski, D. (2012). Postulaty przewozowe jako cechy jakości przewozów turystycznych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 258, 161–171.

Pawlicka, Z. (1978). Przewozy pasażerskie. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Rucińska, D. (2011). Badania rynku usług lotniczych. Istota, zakres, użyteczność, przykłady. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe, 9, 287–304.

Serafin, M. (2015, 17 grudnia). Czy to koniec okresu hossy na polskim rynku lotniczym? Polski Rynek Transportu Lotniczego. Pozyskano z www.prtl.pl/rynek_lotniczy_artykuly/3817

Wiskulski, T. (2013). Dostępność transportowa centrów turystycznych Chorwacji na przykładzie transportu lotniczego. W: T.

Wiskulski, M. Pilarski (red.). Współczesne zagadnienia, problemy i wyzwania w badaniach geograficznych, t. 2. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 165–172.

Pobrania

Opublikowane

2016-12-06

Jak cytować

Wiskulski, T., & Wendt, J. A. (2016). Dostępność komunikacyjna z Polski regionów turystycznych wybrzeża Chorwacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(4), 79–91. https://doi.org/10.24917/20801653.304.6