Trwałość przewagi konkurencyjnej w sektorze fonograficznym w krajach Grupy Wyszehradzkiej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.332.3Słowa kluczowe:
Grupa V4, konkurencyjność, lista IFPI, lista MAHASZ, lista OLiS, sektor fonograficznyAbstrakt
Sektor fonograficzny jest przykładem sektora oferującego dobra kulturalne. Podlega on ciągłej zmianie, związanej m.in. z przekształceniami wewnątrzstrukturalnymi, zachodzącymi w wyniku fuzji i przejęć, ze zmieniającą się liczbą nośników dźwięku i ich znaczeniem dla odbiorców, skutkującym malejącymi przychodami sektora w pierwszej dekadzie XXI wieku. Od kilku lat jest obserwowane odwrócenie tego trendu, wynikające z rosnącej sprzedaży muzyki w formie cyfrowej. Przedmiotem opracowania jest konkurencyjność produktów sektora fonograficznego. Celem opracowania jest przeprowadzenie analizy zmian trwałości pozycji konkurencyjnej fonogramów w układzie czasowym oraz w odniesieniu do fonogramów oferowanych na wybranych czterech rynkach: polskim, czeskim, słowackim oraz węgierskim, a więc krajów tworzących Grupę Wyszehradzką (Grupę V4) - grupę połączoną więziami gospodarczymi i politycznymi. Na podstawie analizy wartości wskaźnika trwałości przewagi konkurencyjnej fonogramu, jakim jest okres utrzymania dominującej pozycji na rynku, została podjęta próba weryfikacji tezy, zgodnie z którą okresy trwałości przewagi konkurencyjnej ulegają obecnie skracaniu. W opracowaniu zastosowano analizę danych rynkowych oraz miary statystyki opisowej. Zauważono, że w ramach Grupy V4 nie można mówić o jednolitym kierunku zmian trwałości przewagi konkurencyjnej fonogramów. Na rynku czeskim powyższa teza nie znajduje potwierdzenia. Różnice między rynkiem polskim i węgierskim dotyczą trwałości pozycji konkurencyjnej fonogramów reprezentujących różne gatunki muzyczne. Rekomendacje obejmują potencjalne kierunki zmian oraz wynikające z nich działania, które mogą zostać podjęte przez graczy sektora.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Carroll Jr., W.F. (2015). Not So Lonely at the Top: Billboard #1s and a New Methodology for Comparing Records, 1958–75. Popular Music and Society, 38(5), 586–610. doi: 10.1080/03007766.2014.991188
Haampland, O. (2017). Power Laws and Market Shares: Cumulative Advantage and the Billboard Hot 100. Journal of New Music Research, 46(4), 356–380. doi: 10.1080/ 09298215.2017.1358285
Harrison, T. (2007). „Empire’’: Chart Performance of Hard Rock and Heavy Metal Groups, 1990– 1992. Popular Music and Society, 30(2), 197–225. doi: 10.1080/03007760701267730
Lafrance, M., Scheibling, C., Burns, L., Durr, J. (2018). Race, gender, and the Billboard Top 40 charts between 1997 and 2007. Popular Music and Society, 41(5), 522–538. doi: 10.1080/03007766.2017.1377588
Mazurkiewicz, P. (2019, 6 maja). Polska drugą Japonią. Hip-hop pompuje sprzedaż płyt. Rzeczpospolita. Pozyskano z https://cyfrowa.rp.pl/biznes/33850-polska-druga-japonia- -hip-hop-pompuje-sprzedaz-plyt
McCourt, T., Rothenbuhler, E. (1997). SoundScan and the consolidation of control in the popular music industry. Media, Culture & Society, 19, 201–218.
Pierścionek, Z. (1996). Strategie rozwoju firmy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
RIAJ Yearbook 2012. Statistics. Trends. The Recording Industry in Japan (2012). Tokyo: Recording Industry Association of Japan.
Sernoe, J. (2005). “Now We’re on the Top, Top of the Pops’’: The Performance of “NonMainstream’’ Music on Billboard’s Albums Charts, 1981–2001. Popular Music and Society, 28(5), 639–662. doi: 10.1080/03007760500142670
Smoleń, T. (2016). Wzrost sprzedaży płyt gramofonowych w II dekadzie XXI wieku − charakterystyka zjawiska sprzecznego z trendami światowego rynku fonograficznego. Handel Wewnętrzny, 62(4), 267–276.
Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Toruń: Dom Organizatora.
Wueller, J.R. (2013). Mergers of Majors: Applying the Failing Firm Doctrine in the Recorded Music Industry. Brooklyn Journal of Corporate, Financial & Commercial Law, 7(2), 589–612.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).