Wpływ stabilizacji politycznej i gospodarczej na rozwój przemysłu samochodowego i motoryzacji w Kolumbii na początku XXI wieku

Autor

  • Mirosław Wójtowicz Adres/address: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Katedra Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.334.8

Słowa kluczowe:

Kolumbia, motoryzacja, przemysł samochodowy, rozwój społeczno-gospodarczy

Abstrakt

Jeszcze w 2000 roku Kolumbia uznawana była za kraj wysoce niestabilny politycznie, w którym od dłuższego czasu trwał konflikt zbrojny między wojskiem a różnymi grupami partyzanckimi oraz handlarzami narkotyków. Utrudniało to rozwój gospodarczy, ograniczało rozwój przemysłu i negatywnie wpływało na zachowania konsumenckie ludności. Zapoczątkowane na początku XXI wieku rozmowy pokojowe doprowadziły do stopniowego ustabilizowania sytuacji wewnętrznej w kraju, co stało się impulsem do przyspieszenia rozwoju gospodarczego oraz poprawy nastrojów konsumenckich. Przemysł samochodowy był jednym z tych sektorów gospodarki, które zyskały zdecydowany impuls rozwojowy. Znalazło to swoje odzwierciedlenie we wzroście zatrudnienia oraz produkcji nowych samochodów, które w latach 2000-2017 znacząco wzrosły. Jeszcze dynamiczniej wzrosła sprzedaż nowych aut, co wiązało się ze wzrostem importu i pogorszeniem bilansu handlowego tego sektora. Głównym celem jest określenie wpływu stabilizacji politycznej i związanej z nią poprawy sytuacji gospodarczej w Kolumbii na rozwój przemysłu samochodowego napędzany wzrostem sprzedaży nowych pojazdów. Starano się również określić wpływ poziomu rozwoju gospodarczego i infrastruktury drogowej na regionalne zróżnicowanie sprzedaży nowych samochodów.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Mirosław Wójtowicz - Adres/address: Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Katedra Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Mirosław Wójtowicz, dr nauk o Ziemi w zakresie geografii (specjalność geografia społeczno-ekonomiczna), adiunkt w Katedrze Geografii Społeczno-Ekonomicznej Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień procesów urbanizacji oraz industrializacji w Ameryce Łacińskiej, ze szczególnym uwzględnieniem Argentyny, Brazylii i Meksyku.

Bibliografia

ANDEMOS (2018). Informe Vehículos. Asociación Colombiana de Vehículos Automotores – ANDEMOS. Bogota. Pozyskano z http://www.andemos.org/index.php/cifras-y-estadisticas-version-2/

ANDI (2017). Información general. La Cámara de la Industria Automotriz de la ANDI. Pozyskano z http://www.andi.com.co/Home/Camara/4

Bértola, L., Ocampo, J.A. (2012). The Economic Development of Latin America since Independence. Oxford: Oxford University Press.

Cárdenas, M.P. (1998). Restructuring in the Colombian Auto Industry: A Case Study of Conflict at Renault. W: J.P. Tuman, J.T. Morris (red.). Transforming the Latin American Automobile Industry: Unions, Workers, and the Politics of Restructuring. Armonk, New York, London: M.E. Sharpe, 95–112.

CEPAL (2018). Statistics and Indicators. Pozyskano z http://estadisticas.cepal.org/cepalstat/WEB_CEPALSTAT/estadisticasIndicadores.asp?idioma=i

DANE (2018). PIB departamental/2000–2016 provisional. Bogota. Pozyskano z https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/pib/departamentales/B_2005/PIB_Total_habitante_2016provisional.xlsx.

Deas, M. (2015).The Colombian Conflict: a historical perspective. W: B.M. Bagley, J.D. Rosen (red.). Colombia’s Political Economy at the Outset of the Twenty-First Century. Lanham: Lexington Books, 91–109.

Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125–136.

Dorocki, S. (2018). Changes in the Market of Two and Three-wheeled Motor Vehicles in Europe at the Beginning of the 21st Century. Entrepreneurial Business and Economics Review, 6(1), 175–193. doi.org/10.15678/EBER.2018.060110

Encuesta Anual Manufacturera, 2000–2017 (2018, 13 stycznia). Departamento Administrativo Nacional de Estadística – DANE. Bogota. Pozyskano z http://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/industria/encuesta-anual-manufacturera-enam

Fleet, M. (1982). The politics of automobile industry development in Colombia. Journal of Interamerican Studies and World Affairs, 24(2), 211–239.

Fleet, M. (1984). Bargaining Relations in the Colombian Motor Vehicle Industry. W: R. Kronish,K.S. Mericle (red.). The Political Economy of the Latin American Motor Vehicle Industry. Cambridge Massachusetts – London England: MIT Press, 231–260.

Gawrycki, M.F. (2005). Między wojną a pokojem – narodowe i międzynarodowe koncepcje rozwiązania konfliktu zbrojnego w Kolumbii. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Informe del sector automotor a diciembre de 2013 (2014). Federación Nacional de Comerciantes – FENALCO. Bogota. Pozyskano z https://www.fenalco.com.co/informesvehiculos/25/42

Informe del sector automotor a diciembre de 2014 (2015). Federación Nacional de Comerciantes – FENALCO. Bogota. Pozyskano z https://www.fenalco.com.co/informesvehiculos/25/42

Jenkins, R.O. (1987). Transnational corporations and the Latin American automobile industry. Pittsburgh: University of Pittsburgh Press.

Kowalewski, Z.M. (1978). Guerrilla latynoamerykańska. Szkice z dziejów rewolucyjnych walk partyzanckich XX wieku. Wrocław: Ossolineum.

Michelsen, O.P. (1979). La industria automotriz en Colombia. Grupo de Trabajo Sobre Economias de Escala en la Industria Automotriz Latinoamericana, Documento Informativo No. 7, CEPAL, Santiago.

Ocampo, J.A., Tovar, C. (2000). Colombia in the Classical Era of ‘Inward-Looking Development’, 1930–1974. W: E. Cárdenas, J.A. Ocampo, R. Thorp (red.). An Economic History of TwentiethCentury Latin America. Vol. 3: Industrialization and the State in Latin America: The Postwar Years. Houndmills, Basingstoke: Palgrave Macmillan, 205–238.

Presentación Parque Automotor Colombia 2016 (2017). Asociación Colombiana de Vehículos Automotores – ANDEMOS. Bogota. Pozyskano z http://www.andemos.org/wp-content/uploads/2017/01/Presentacion-Taller-Periodistas-V4.pdf

Rodríguez, H. (2014). ¿El fin de la ensambladora de Mazda? Dinero, Pozyskano z http://www.dinero.com/empresas/articulo/mazda-no-ensamblara-colombia/191801

Safford, F., Palacios, M. (2002). Colombia : fragmented land, divided society. New York–Oxford:Oxford University Press.

Sandoval, D.P., Mick, M., Guterman, L. (1981). Analisis de la trayectoria de una planta automotriz en Colombia: el caso de SOFASA. Programa de Investigaciones sobre Desarrollo Científico y Tecnológico en América Latina, Monografía de Trabajo No. 42, Programa BID/CEPAL/CIID/PNUD, CEPAL, Buenos Aires.

Sapieżyńska, E. (2016, 17 lipca). Kolumbia: pół wieku wojny i pokój. Krytyka Polityczna. Pozyskano z http://krytykapolityczna.pl/swiat/kolumbia-pol-wieku-wojny-i-pokoj/

Stasiński, M. (2016, 27 września). Rząd Kolumbii i najstarsza partyzantka świata FARC zawarły pokój. Gazeta Wyborcza. Pozyskano z http://wyborcza.pl/1,75399,20753060,rzad-kolumbii-i-najstarsza-partyzantka-swiata-farc-zawarly-pokoj.html

Transporte en Cifras Estadísticas 2016 (2017). Ministerio de Transporte, Bogota. Pozyskano z https://www.mintransporte.gov.co/documentos/buscar/?q=Transporte+en+Cifras+Estadisticas+

Transporte en Cifras Estadísticas 2017 (2018). Ministerio de Transporte, Bogota. Pozyskano z https://www.mintransporte.gov.co/documentos/buscar/?q=Transporte+en+Cifras+Esadisticas+

UNCTAD (2017). International trade in goods and services. UNCTADSTAT Data Center. Pozyskano z http://unctadstat.unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx

Pobrania

Opublikowane

2019-12-31

Jak cytować

Wójtowicz, M. . (2019). Wpływ stabilizacji politycznej i gospodarczej na rozwój przemysłu samochodowego i motoryzacji w Kolumbii na początku XXI wieku. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(4), 132–150. https://doi.org/10.24917/20801653.334.8