Ocena wpływu pandemii COVID-19 na sytuację w branży motoryzacyjnej w Polsce

Autor

  • Karolina Stojczew Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.352.5

Słowa kluczowe:

branża motoryzacyjna, COVID-19, pandemia COVID-19, produkcja

Abstrakt

Branża motoryzacyjna stanowi jedną z głównych gałęzi polskiej gospodarki, mając duży udział w wytwarzaniu wartości dodanej brutto i utrzymywaniu miejsc pracy. Pandemia COVID-19 wciąż negatywnie oddziałuje na branżę motoryzacyjną, która przed pandemią była już obciążona licznymi obostrzeniami dotyczącymi m.in. ograniczenia emisji spalin, za sprawą dyrektyw unijnych. Wielkość strat zależna będzie od scenariusza rozprzestrzeniania się wirusa w Polsce, a także skuteczności podjętych działań zaradczych. Celem opracowania jest przedstawienie głównych zmian zachodzących za sprawą wpływu pandemii COVID-19 na produkcję pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, poszerzoną o analizę produkcji motocykli1. Przedmiotem przeprowadzonego badania są przedsiębiorstwa funkcjonujące w przemyśle motoryzacyjnym. Zakres czasowy został zdeterminowany dostępnością danych oraz okresem trwania pandemii i w głównej mierze obejmuje rok 2020, niemniej w celu przedstawienia rzetelnego obrazu sytuacji ekonomicznej branży motoryzacyjnej dane odwoływane są również do okresu przedpandemicznego 2018-2019 roku. Na podstawie dostępnych danych statystycznych przeprowadzono analizę, wstępnie szacując poziom strat w branży oraz strukturę wynagrodzenia pracowników. Dokonano również oceny obecnej sytuacji na rynku w zakresie zaistniałych przemian i przyjętych rozwiązań naprawczych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Karolina Stojczew - Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Karolina Stojczew, mgr, doktorantka, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Gospodarki Regionalnej. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na problematyce rozwoju innowacyjności, badań i rozwoju w przemyśle motoryzacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem Polski na tle innych państw Unii Europejskiej. Zainteresowania naukowe pokrywają się z pracą zawodową w jednej z firm funkcjonujących w branży motoryzacyjnej.

Bibliografia

ACEA. (2020a). Elastyczność produkcji jako czynnik wspierający bezpieczeństwo biznesu. Brussels: eZ Publish.

ACEA. (2020b). Produkcja pojazdów w Polsce i w Europie. Brussels: eZ Publish.

Baldwin, R., Tomiura, E. (2020). Thinking ahead about the trade impact of Covid-19. Pobrano z https://repository.graduateinstitute.ch/record/298220

Covarrubias, V.A., Ramírez Perez, S.M. (2020). New Frontiers of the Automobile Industry Exploring Geographies, Technology, and Institutional Challenges. Londyn: Palgrave Studies of Internationalization in Emerging Markets.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K. (2005). The new spatial organization of automotive industry in Poland in the context of its changing role in Europe. Studia Regionalia, 15, 153–171.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K., Dej, M. (2013). The crisis and beyond. The dynamics and restructuring of automotive industry in Poland. International Journal of Automotive Technology and Management, 13(2).

Dorocki, S. (2010). Współczesne procesy internacjonalizacji produkcji i delokalizacji przemysłu samochodowego Francji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 125–136.

Engel, K. (2008). Future Innovation Paradigms-Potential, Opportunities and Threats. Londyn.

Ernst and Young. (2020). Wpływ COVID-19 na branżę motoryzacyjną w Polsce. Pobrano z https://www.ey.com/pl_pl/covid-19/wplyw-covid19-na-branze-motoryzacyjna-w-polsce

Exact System. (2020). MotoBarometr 2019–2020. Pobrano z https://motobarometr.pl/

Gliński, C. (2018). Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na przemysł motoryzacyjny w Polsce. Biuletyn Informacyjny, 2, ITS, Warszawa, 11–20.

Gorzelak, G. (red.). Domański, B., Dutkiewicz, P., Jałowiecki, B. (2009). Geografia polskiego kryzysu. Kryzys peryferii czy peryferia kryzysu? Warszawa: Regional Studies Association – Sekcja Polska.

Gudanowska, A., Toermaenen, A., Alonso, E. (2018). What competencies are needed in production industry. Engineering Management in Production and Services, 10(1), 65–74.

GUS. (2019). Produkcja wyrobów przemysłowych – nakłady i wyniki przemysłu. Warszawa.

GUS. (2020). Produkcja wyrobów przemysłowych związanych z zapobieganiem rozprzestrzeniania się COVID-19 w październiku 2020 r. Warszawa.

Gwosdz, K., Micek, G. (2010). Spatial agglomerations in the Polish automotive industry. Przegląd Geograficzny, 82(2).

Herrigel, G. (2010). Manufacturing Possibilities. New York: Oxford University Press.

Ivanov, D. (2020). Global Production Networks, Foreign Direct Investment, and Supplier Linkages in the Integrated Peripheries of the Automotive Industry. Economic Geography, 94, 141–165.

Jürgens, U., Krzywdzinski, M. (2009). Work models in the Central Eastern European car industry: towards the high road? Industrial Relations Journal, 40(6), 471–490.

Kłosińska, O., Dedo-Oledzka, K. (2008). Zwycięskie strategie łańcuchów dostaw. Harvard Business Review Polska, 3, 133.

KPMG. (2019). Stan branży motoryzacyjnej oraz jej rola w polskiej gospodarce. Pobrano z https://www.pzpm.org.pl/Publikacje/Raporty/Stan-branzy-motoryzacyjnej-oraz-jej-rola-wpolskiej-gospodarce3 (dostęp 21.12.2020).

KPMG. (2020). Branża motoryzacyjna w Polsce – Raport kwartalny Q3 PZPM i KPMG, Pobrano z https://www.pzpm.org.pl/Publikacje/Raporty

Kudłak, R., Kisiała, W., Gadziński, J., Dyba, W., Kołsut, B., Stryjakiewicz, T. (2017). Społecznoekonomiczne i przestrzenne uwarunkowania popytu na nowe samochody w Polsce. Studia Regionalne i Lokalne, 2, 119–139.

Kufelová, I., Raková, M. (2020). Impact of the Covid-19 Pandemic on the Automotive Industry in Slovakia and Selected Countries. Current Problems of the Corporate Sector 2020. 17th International Scientific Conference. Paris: Édition Diffusion Presse Sciences.

Łuka, P., Woźniak, H. (2012). Współczesne problemy zarządzania logistyką w przemyśle motoryzacyjnym (cz. 2). Logistyka, 2.

Misztalewski, K., Daniluk, A. (2018). Konkurencyjność w branży motoryzacyjnej na przykładzie rynku sprzedaży samochodów w Polsce. Akademia Zarządzania. Politechnika Białostocka, 2(2), 68–85.

Mutrynowski, T. (2015). Rynek samochodów osobowych w Polsce. Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie, 1, 91–101.

Nakamura, H., Managi, S. (2020). Airport risk of importation and exportation of the COVID-19 pandemic. Transport Policy Journal, 96.

Pavlínek, P., Domański, B., Guzik, R. (2009). Industrial upgrading through foreign direct investment in Central European automotive manufacturing. European Urban and Regional Studies, 16(1).

Pavlínek, P., Ženka, J. (2011). Upgrading in the automotive industry. Firm-level evidence from Central Europe. Journal of Economic Geography, 3, 559–586.

Pavlínek, P. (2012). The impact of the 2008–2009 crisis on the automotive industry. Global trends and firm-level effects in Central Europe. European Urban and Regional Studies, 16, 1–21.

Pavlínek, P. (2017). Global Production Networks, Foreign Direct Investment, and Supplier Linkages in the Integrated Peripheries of the Automotive Industry. Economic Geography, 94.

Pucher, J. (1995). The road to ruin? Impacts of economic shock therapy on urban transport in Poland. Transport Policy, 2(1), 5–13.

PZPM. (2020). Automotive industry report 2020/2021, Pobrano z https://www.pzpm.org.pl/en/Automotive-market/Reports/PZPM-Automotive-Industry-Report-2020-2021

Radić, N., Radić V., Stevanović, M. (2020). Economic Impact of the Coronavirus Pandemic on the Automobile Industry. Oditor, 6, 55–88.

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. (2019). Branża motoryzacyjna 2019. Pobrano z http://sdcm.pl/2019/03/05/pozycja-polski-na-motoryzacyjnej-mapie-europy-czyli-co-przyniesie-przyszlosc-w-motoryzacji/ (dostęp 21.01.2021).

Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych. (2020). Raport wobec zagrożenia branży motoryzacyjnej spowodowanym pandemią koronawirusa. Pobrano z https://staleo.pl/z-kraju-i-ze-swiata/aktualnosci/4037/raport-sdcm-branza-motoryzacyjna-w-erze-covid-19

Sztaudynger, J.M. (2002). Wpływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych na polski przemysł samochodowy. Gospodarka Narodowa, 5–6.

Wiedermann, K. (2007). Regionalne efekty mnożnikowe rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w aktywizacji gospodarczej województwa śląskiego. Przedsiębiorczość–Edukacja, 3, 23–35.

Wójtowicz, M., Rachwał, T. (2014). Globalization and New Centers of Automotive Manufacturing – the Case of Brazil, Mexico, and Central Europe. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego

Towarzystwa Geograficznego, 25, 81–107.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-29

Jak cytować

Stojczew, K. . (2021). Ocena wpływu pandemii COVID-19 na sytuację w branży motoryzacyjnej w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 35(2), 64–84. https://doi.org/10.24917/20801653.352.5