Motywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw produkcyjnych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.351.1

Słowa kluczowe:

internacjonalizacja, motyw, przedsiębiorstwo, zarządzanie międzynarodowe

Abstrakt

W części teoretycznej artykułu - na podstawie krytycznej analizy literatury przedmiotu - przedstawiono istotę i podstawowe klasyfikacje motywów internacjonalizacji (umiędzynarodowienia) działalności przedsiębiorstwa. Zwrócono uwagę na pogląd, zgodnie z którym przedsiębiorstwo poprzez internacjonalizację dąży do osiągnięcia określonego nadrzędnego celu w postaci zwiększenia sprzedaży i zysku oraz wartości firmy. Wspomnieć trzeba, że w praktyce zazwyczaj mamy do czynienia z wielością celów (np. zdobycie nowych rynków lub utrzymanie bądź zbudowanie pozycji konkurencyjnej). Jednocześnie wskazano na istnienie różnorodnych klasyfikacji motywów szczegółowych, wśród których można wymienić podział na bodźce wewnętrzne i zewnętrzne oraz aktywne i reaktywne. Bez względu na przyjętą klasyfikację można przyjąć, że poszczególne motywy stanowią ważny element kształtowania strategii rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w międzynarodowym otoczeniu. O ile zagadnienie motywów internacjonalizacji przedsiębiorstwa jest wyczerpująco opisane w aspekcie teoretycznym w literaturze przedmiotu z zakresu zarządzania międzynarodowego, to niewiele jest aktualnych i kompleksowych opracowań przedstawiających rolę i znaczenie poszczególnych motywów w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw na podstawie badań empirycznych. Powyższa luka badawcza zostaje wypełniona w części empirycznej artykułu. Przedstawiono w niej wyniki własnych badań, mających na celu identyfikację i charakterystykę motywów internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw produkcyjnych. W badaniach wykorzystano metodę ankiety pocztowej. W wyniku badań stwierdzono dominujące znaczenie motywów rynkowych i instytucjonalno-systemowych w procesie internacjonalizacji ankietowanych przedsiębiorstw. W dalszej kolejności znalazły się motywy zasobowe i kosztowe. Zidentyfikowane motywy internacjonalizacji mają charakter komplementarny, istnieją pomiędzy nimi sprzężenia zwrotne wzmacniające skłonność do umiędzynarodowienia działalności przedsiębiorstwa.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Ireneusz Drabik - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

Ireneusz Drabik, doktor nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii, adiunkt, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Wydział Nauk Społecznych, Instytut Prawa i Ekonomii, Katedra Samorządu Gospodarczego i Zawodowego. Zainteresowania naukowe skupia na zagadnieniach dotyczących zarządzania, marketingu, ekonomii, międzynarodowych stosunków gospodarczych.

Bibliografia

Albaum, G., Duerr, E., Josiassen, A. (2016). International marketing and export management. Harlow: Pearson Education Limited.

Barłożewski, K. (2017). Wpływ ekspansji zagranicznej na efektywność przedsiębiorstw. Warszawa: Wydawnictwo C.H.Beck.

Cavusgil, S.T., Knight, G., Riesenberger, J.R. (2017). International business. The new realities. Boston: Pearson.

Gorynia, M. (2007). Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Karaszewski, W. (red.). (2013). Aktywność inwestycyjna polskich przedsiębiorstw za granicą. Czynniki i skutki. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Peng, M., Meyer, K. (2019). International Business. London: Cengage Learning EMEA.

Oczkowska, R. (2013). Międzynarodowa ekspansja przedsiębiorstw w warunkach globalizacji. Motywy, strategie, tendencje. Warszawa: Difin.

Pierścionek, Z. (2003). Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnic­ two Naukowe PWN.

Rymarczyk, J. (2012). Biznes międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Rymarczyk, J. (2004). Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Słownik języka polskiego. (2020, 4 grudnia). Pozyskano z https://sjp.pwn.pl/

Tobolska, A. (2017). Strategie przedsiębiorstw międzynarodowych oraz ich oddziaływania w przestrzeni lokalnej i regionalnej. Na przykładzie wybranych koncernów przemysłowych w zachodniej Polsce. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.

Wach, K. (2012). Europeizacja małych i średnich przedsiębiorstw. Rozwój przez umiędzynarodowienie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wiktor, J.W., Chlipała, P. (red.). (2012). Strategie marketingowe polskich przedsiębiorstw na rynkach międzynarodowych. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Wild, J.J., Wild, K.L. (2020). International business. The challenges of globalization. Harlow: Pearson.

Witek-Hajduk, M.K. (2010). Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa. Oficyna Wydawnicza.

Yip, G.S. (2004). Strategia globalna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-29

Jak cytować

Drabik, I. (2021). Motywy internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw produkcyjnych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 35(1), 9–25. https://doi.org/10.24917/20801653.351.1