Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym

Autor

  • Dariusz Reśko Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, Zakład Przedsiębiorczości i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.8.11

Słowa kluczowe:

MŚP, otoczenie, międzynarodowe

Abstrakt

Przedsiębiorstwo, tworząc swoje założenia rozwojowe, musi uwzględniać czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na wybór kierunku działania i rozwoju. W literaturze przedmiotu otoczenie firmy dzieli się na bliższe (klienci, dostawcy, konkurenci), a więc firmy i instytucje oddziałujące na przedsiębiorstwa za pośrednictwem stawianych zadań, i dalsze, od którego te zadania zależą (Chodyński 2002, s. 7). R. Griffin dzieli otoczenie organizacji na wewnętrzne (warunki i siły wewnątrz organizacji, tj. zarząd, pracownicy, kultura) i zewnętrzne (wszystko na zewnątrz organizacji i co może na nią wpływać). Otoczenie zewnętrzne organizacji składa się z warstwy otoczenia ogólnego (tworzonego przez wymiar ekonomiczny, techniczny, socjo-kulturowy, prawnopolityczny, międzynarodowy) i celowego (organizacje lub grupy wpływające na organizację: konkurenci, klienci, dostawcy, pracownicy np. zorganizowani w związkach zawodowych, właściciele itp.) (Griffin 1996, s. 108-110)...

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Bibliografia

Chodyński A., 2002, Zarządzanie rozwojem firmy. Strategia jakości ekologicznej, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, Sosnowiec

Gierszewska G., Romanowska M., 1996, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa

Griffin R.W., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa

Klimkowska R., 1999, Tworzenie stowarzyszeń i grup zakupów w handlu, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 524

Mroczek E., 1995, Alternatywne strategie działania dla małych i średnich przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji”, nr 3

Piasecki B., Rogut A., Smallbone D., 1999, Zachowanie małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach rosnącej internacjonalizacji gospodarki, Wyd. Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź

Podstawy organizacyjno-prawne regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, 2003, Wyd. POT, Warszawa

Sznajder A., 1992, Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym, PWN, Warszawa

Szymura-Tyc M., 2001, Nowe paradygmaty konkurencji i marketingu a budowa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku europejskim, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1

Wiśniewski A., 1993, Słownik marketingu, WSiP, Warszawa

Zioło Z., 1988, Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa przemysłowego w przestrzeni geograficznej, Wyd. Naukowe WSP, Kraków

Pobrania

Opublikowane

2006-01-01

Jak cytować

Reśko, D. (2006). Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 8, 115–126. https://doi.org/10.24917/20801653.8.11