Funkcjonowanie małych i średnich przedsiębiorstw w otoczeniu międzynarodowym
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.8.11Słowa kluczowe:
MŚP, otoczenie, międzynarodoweAbstrakt
Przedsiębiorstwo, tworząc swoje założenia rozwojowe, musi uwzględniać czynniki zewnętrzne i wewnętrzne wpływające na wybór kierunku działania i rozwoju. W literaturze przedmiotu otoczenie firmy dzieli się na bliższe (klienci, dostawcy, konkurenci), a więc firmy i instytucje oddziałujące na przedsiębiorstwa za pośrednictwem stawianych zadań, i dalsze, od którego te zadania zależą (Chodyński 2002, s. 7). R. Griffin dzieli otoczenie organizacji na wewnętrzne (warunki i siły wewnątrz organizacji, tj. zarząd, pracownicy, kultura) i zewnętrzne (wszystko na zewnątrz organizacji i co może na nią wpływać). Otoczenie zewnętrzne organizacji składa się z warstwy otoczenia ogólnego (tworzonego przez wymiar ekonomiczny, techniczny, socjo-kulturowy, prawnopolityczny, międzynarodowy) i celowego (organizacje lub grupy wpływające na organizację: konkurenci, klienci, dostawcy, pracownicy np. zorganizowani w związkach zawodowych, właściciele itp.) (Griffin 1996, s. 108-110)...
Downloads
Metrics
Bibliografia
Chodyński A., 2002, Zarządzanie rozwojem firmy. Strategia jakości ekologicznej, Wyd. Wyższej Szkoły Zarządzania i Marketingu w Sosnowcu, Sosnowiec
Gierszewska G., Romanowska M., 1996, Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa
Griffin R.W., 1996, Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa
Klimkowska R., 1999, Tworzenie stowarzyszeń i grup zakupów w handlu, Zeszyty Naukowe AE w Krakowie, nr 524
Mroczek E., 1995, Alternatywne strategie działania dla małych i średnich przedsiębiorstw, „Przegląd Organizacji”, nr 3
Piasecki B., Rogut A., Smallbone D., 1999, Zachowanie małych i średnich przedsiębiorstw w warunkach rosnącej internacjonalizacji gospodarki, Wyd. Społecznej Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania w Łodzi, Łódź
Podstawy organizacyjno-prawne regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych, 2003, Wyd. POT, Warszawa
Sznajder A., 1992, Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym, PWN, Warszawa
Szymura-Tyc M., 2001, Nowe paradygmaty konkurencji i marketingu a budowa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw na rynku europejskim, „Organizacja i Kierowanie”, nr 1
Wiśniewski A., 1993, Słownik marketingu, WSiP, Warszawa
Zioło Z., 1988, Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstwa przemysłowego w przestrzeni geograficznej, Wyd. Naukowe WSP, Kraków
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).