Samochody i autobusy elektryczne – szansa i zagrożenie dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.392.1

Słowa kluczowe:

elektromobilność, przemysł motoryzacyjny, samochody elektryczne, baterie, ładowarki, Polska

Abstrakt

Elektromobilność – a więc transformacja w zakresie wytwarzania i użytkowania pojazdów ze spalinowych na elektryczne – stanowi zarówno szansę, jak i zagrożenie dla przedsiębiorstw produkcyjnych w Polsce. Artykuł przedstawia analizę czynników tej transformacji oraz jej dotychczasowy i potencjalny wpływ na przedsiębiorstwa produkujące samochody, autobusy oraz części motoryzacyjne w Polsce. Trend wzrostowy działów przemysłu produkcji pojazdów oraz urządzeń elektrycznych, w tym baterii i ładowarek, został opisany z wykorzystaniem analizy źródeł zastanych: danych statystycznych i raportów branżowych. Za pomocą metody studium przypadku przedstawiono przykłady przedsiębiorstw, które skutecznie wykorzystały trend elektromobilności do rozwoju produkcji pojazdów (Solaris Bus & Coach), baterii (LG Energy Solution) i ładowarek (Ekoenergetyka). Zaprezentowano też zagrożenia związane z redukcją zatrudnienia bądź zamknięciem zakładów produkcyjnych wykorzystujących tradycyjne silniki spalinowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Wojciech Dyba - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Polska

Wojciech Dyba, dr inż., adiunkt na Wydziale Geografii Społeczno‑Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W pracy naukowej zajmuje się przemysłem w Polsce i Europie w ujęciu geograficznym: zróżnicowaniem przestrzennym, formami koncentracji (m.in. klastrami), innowacyjnością i cyfryzacją. Jego zainteresowania naukowe obejmują ponadto analizy sektorów gospodarki i rynków (m.in. motoryzacji), a także zagadnienia inwestycji oraz rozwoju regionalnego i lokalnego.

Bibliografia

Altenburg, T., Corrocher, N., Malerba, F. (2022). China's leapfrogging in electromobility. A story of green transformation driving catch-up and competitive advantage. Technological Forecasting and Social Change, 183, 121914.

Altenburg, T., Schamp, E.W., Chaudhary, A. (2016). The emergence of electromobility: Comparing technological pathways in France, Germany, China and India. Science and Public Policy, 43 (4), 464-475.

Dicken, P. (2015). Wheels of Change: The Automobile Industry. In P. Dicken (Ed.), Global shift: mapping the changing contours of the world economy (7th Edition ed.). London, Thousand Oaks, New Delhi, Singapore: SAGE Publications Ltd., 477-509

Domański, B. (2015). Contemporary processes of regional industrial changes in Poland – possible interpretations. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 29(4), 40–53.

Domański, B., Guzik, R., Gwosdz, K., Kołoś, A., Taczanowski, J. (2016). European semi-periphery under environmental pressure: The case of urban public bus transportation and private bus-makers in Poland. International Journal of Automotive Technology Management, 16, 301–318.

Domański, B., Gwosdz, K. (2018). Changing Geographical Patterns of Automotive Industry in Poland. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 32(4), 193–204.

Domański, B., Micek, G., Guzik, R., Gwosdz, K, Kocaj, A. (2024). The Evolution of European Manufacturing Industries. The Dynamics of Core-Periphery Relationships. Routledge, Abington, New York.

Dyba, W. (2020). Czynniki i efekty lokalizacji Volkswagena w powiecie wrzesińskim. Biuletyn Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna 52: 161–180.

Dyba, W. (2023). Hybrid and electric cars: Rare novelty for elites or a future ubiquitous good?. [In:] B. Kołust, T. Stryjakiewicz (Eds). The Economic Geography of the Car Market, Routledge, 127-158.

Dyba, W., Stryjakiewicz, T. (2023). Niemieckie przedsiębiorstwa i marki w sektorze motoryzacyjnym w Polsce. Czasopismo Geograficzne, 94(3): 503–520.

Fit for 55 – the EU plan for a green transition (2019). European Commission, Brussels.

Franke, J., Wasserscheid, P., Ihne, T., Lamp, P., Guldner, J. Zipse, O. (2023). The Power of Technological Innovation: Driving Sustainable Mobility. [In:] Road to Net Zero: Strategic Pathways for Sustainability-Driven Business Transformation, Springer, 215–264.

Kumar, R.R., Alok, K. (2020). Adoption of electric vehicle: a literature review and prospects for sustainability. Journal of Cleaner Production 253, 2020.

Lizak, P. (2009). Wpływ koncernu Fiat na kształtowanie się przemysłu samochodów osobowych w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 12, 79–86.

Micek, G., Guzik, R., Gwosdz, K., Domański, B. (2021). Newcomers from the Periphery: The International Expansion of Polish Automotive Companies. Energies, 14, 2617.

Pavlinek, P. (2023). Transition of the automotive industry towards electric vehicle production in the east European integrated periphery. Empirica (2023) 50, 35-73.

Sharek, C.R, (2013). The Electric Vehicle rEVolution. The truth about hybrid and electric cars. Suncoast Digital Press, Lakewood Ranch.

Stryjakiewicz, T., Kołsut, B. (red.), 2024. Polska Rzeczpospolita Samochodowa. Geografia samochodów osobowych w Polsce. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

The European Green Deal (2019). Communication from the Commission to the European Parliament, The European Council, The Council, The European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. COM/2019/640, Brussels, 11.12.2019

Wiedermann, K. (2008). Czynniki i skutki rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na terenie województwa śląskiego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 93–108.

Young, G. (2023). Competitive dynamics of lead firms and their systems suppliers in the automotive industry. Economy and Space, vol 56(2), 454-475.

---

Moto Barometr 2024. Nastroje w automotive w Europie. Raport Exact x Forestall (daw. Exact Systems). https://motobarometer.com/wp-content/uploads/MotoBarometr2024pl-1.pdf

Polish EV Outlook 2023. Raport. Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności https://psnm.org/2023/raport/do-2030-r-sprzedaz-samochodow-calkowicie-elektrycznych-w-polsce-wzrosnie-ponad-dziesieciokrotnie/ (dostęp: 9.11.2024)

Sipiński, D., Bolesta, K. (2017). Cicha rewolucja w energetyce. Elektromobilność w Polsce. Raport – Polityka Insight, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2025-06-28

Jak cytować

Dyba, W. (2025). Samochody i autobusy elektryczne – szansa i zagrożenie dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 39(2), 7–25. https://doi.org/10.24917/20801653.392.1

Inne teksty tego samego autora