Rola menedżerów w zmianach organizacyjnych w firmach i instytucjach sektora kreatywnego poznańskiego regionu metropolitalnego

Autor

  • Michał Męczyński Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.23.2

Słowa kluczowe:

kreatywne środowisko, menedżerowie, sektor kreatywny, zmiany organizacyjne

Abstrakt

Postępujące procesy globalizacji prowadzą do rosnącej konkurencji między firmami należącymi do różnych sektorów gospodarki. Zmieniające się wymagania rynku wymuszają na podmiotach gospodarczych wprowadzanie nowych strategii, które często zmieniają całkowicie ich struktury organizacyjne. Przewidziane w ramach tych strategii działania wiążą się z dużym ryzykiem, wynikającym z niepewnych rezultatów, wzrostu niezadowolenia wśród pracowników czy w wielu przypadkach redukcji zatrudnienia. Jednocześnie wprowadzane przekształcenia dotyczą m.in. wzrostu elastyczności firm i instytucji, także tych publicznych w zakresie świadczonych usług. Za wprowadzanie zmian w strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw odpowiedzialni są kreatywni menedżerowie posiadający wysokie kwalifikacje. Cechy charakteru tych osób oraz niematerialny rodzaj wykonywanej przez nich pracy sprawiają, że uznawani są oni za przedstawicieli klasy kreatywnej (Florida, 2002). Powstające w wyniku ich decyzji nowe struktury organizacyjne w przedsiębiorstwach wiążą się m.in. z przekształcaniem układów hierarchicznych w struktury o charakterze sieciowym (Napier, Nilsson, 2006), zastępowaniem tradycyjnych działów firm przez tymczasowo działające grupy projektowe, skupiające specjalistów (Kloosterman, 2010; Landry, 2006). Te struktury zapewniają często nowe warunki pracy, sprzyjające rozwojowi kreatywności. Powstaje w ten sposób środowisko twórcze (Creative milieu) w firmie lub instytucji (Törnqvist, 2011). Na podstawie przeprowadzonych wywiadów i ankiet w ramach realizacji dwóch międzynarodowych projektów badawczych (ACRE - Accommodating Creative Knowledge. Competitiveness of European Metropolitan Regions within the Enlarged Union i CREA.RE Creative Regions) autor określił rolę menedżerów w zmianach organizacyjnych w firmach i instytucjach sektora kreatywnego w poznańskim regionie metropolitalnym.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Michał Męczyński - Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej

Michał Męczyński, dr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej. Michał Męczyński pracuje od 2006 r. jako adiunkt w Instytucie Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Jako pracownik naukowy uczestniczył w licznych krajowych i międzynarodowych projektach badawczych, m.in. w międzynarodowym projekcie badawczym ACRE – Accommodating Creative Knowledge. Competitiveness of European Metropolitan Regions within the Enlarged Union (Wykorzystanie kreatywnej wiedzy. Konkurencyjność europejskich regionów metropolitalnych w rozszerzonej Unii) finansowanym ze środków 6 Programu Ramowego Unii Europejskiej. Michał Męczyński jest autorem wielu krajowych i międzynarodowych publikacji dotyczących problematyki innowacyjności i kreatywności. Jego zainteresowania badawcze dotyczą w szczególności rozwoju sektora kreatywnego w obszarach metropolitalnych, zachowań przestrzennych przedstawicieli tego sektora oraz zróżnicowania przestrzennego uwarunkowań innowacyjności gospodarki.

Bibliografia

Bathelt, H., Malmberg, A., Maskell, P. (2004). Clusters and Knowledge: Local Buzz, Global Pipelines and the Process of Knowledge Creation. Progress in Human Geography, 28, 31–56.

Brown, J., Męczyński, M. (2009). ‘Complexcities’: Locational Choices of Creative Knowledge Workers.

W: C. Chapain, C. Collinge, P. Lee, S. Musterd (ed.), Can We Plan the Creative Knowledge City? Built Environment, 35 (2), 238–252.

Brown, J., Nadler, R., Męczyński, M. (2010). Working on the Edge? Creative Jobs in Birmingham, Leipzig and Poznan. W: S. Musterd, A. Murie (eds.), Making Competitive Cities. Oxford: Wiley Blackwell, 201–231.

Czapliński, P. (2008). Zmiany struktury przestrzennej przemysłu w subregionie słupskim. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 23–35.

Domański, B., Stryjakiewicz, T. (2003). Postcommunist Industrial Transformation and Its Regional Dimension. W: G. Stöber (Hrsg.), Der Transformationsprozess in (Ost-)Deutschland und in Polen. Hannover: Verlag Hahnsche Buchhandlung, 46–71.

Drucker, P. (1985). Innovation and Entrepreneurship. Practice and Principles. New York: Harper & Row Publishers.

Employment Outlook, (2007). Paris: OECD. Pozyskano: http://www.oecd.org/els/oecdemploymentoutlook- downloadableeditions1989–2011.htm Florida, R. (2002). The Rise of the Creative Class and How It’s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York: Basic Books.

Rola menedżerów w zmianach organizacyjnych... 41 Florida, R. (2005). Cities and the Creative Class. New York: Routledge.

Gill, R., Pratt, A. (2008). In the Social Factory? Immaterial Labour, Precariousness and Cultural Work, Theory, Culture & Society. King’s College London: London, 25 (7–8), 1–30.

Griffin, R.W. (1996). Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Jaworski, J. (2006). Restrukturyzacja polskiego przemysłu zbrojeniowego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 9, 130–142.

Kilar, W. (2011). Wpływ kryzysu na funkcjonowanie korporacji Panasonic. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 187–196.

Kloosterman, R.C. (2010). Building a Career: Labour Practices and Cluster Reproduction in Dutch Audiovisual Industry. Regional Studies, 44 (7), 859–872.

Kocowski, T. (1991). Szkice z teorii twórczości i motywacji. Poznań: SAWW.

Koźmiński, A. K., Piotrowski, W. (red.) (1997). Zarządzanie. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Landry, Ch. (2006). The Creative City. A Toolkit for Urban Innovators. London: Earthscan Malecki, E.J. (1987). The R&D Location Decision of the Firm and ‘Creative’ Regions. Technovation, 6, 205–222.

McRobbie, A. (1998). British Fashion Design; Rag trade or Image Industry? London: Routledge.

McRobbie, A. (2002). The Los Angelisation of London. Three Short-Waves of Young People’s Micro- economies of Culture and Creativity in the UK. EIPCP – Evropski Institut za Progresivnu Kulturnu Politiku [Pozyskano: http://eipcp.net/transversal/0207/mcrobbie/en Nalepka, A., Ujwary-Gil, A. (red.) (2010). Organizacje komercyjne i niekomercyjne wobec wzmożonej konkurencji oraz wzrastających wymagań konsumentów. Nowy Sącz: Wydawnictwo WSB-NLU w Nowym Sączu, 102–115.

Napier, K.N., Nilsson, V. (2006). The Development of Creative Capabilities in and Out of Creative Organizations: Three Case Studies. Creativity and Innovation, 15 (3), 268–278.

Rachwał, T. (2011). Industrial Restructuring in Poland and Other European Union States in the Era of Economic Globalization. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 19, 1–10.

Rachwał, T. (2006). Efekty restrukturyzacji wybranych przedsiębiorstw przemysłowych Polski Po łudniowo-Wschodniej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 9, 98–115.

Stolarick, K., Florida, R. (2006). Creativity, Connections and Innovation: A Study of Linkages in the Montréal Region. Environment and Planning, A 38 (10), 1799–1817.

Storper, M., Scott, A.J. (2009). Rethinking Human Capital, Creativity and Urban Growth. Journal of Economic Geography, 9 (2), 147–167.

Stryjakiewicz, T. (2004). Sieci gospodarcze w Polsce w warunkach transformacji systemowej. W: J.J. Parysek (red.), Rozwój regionalny i lokalny w Polsce w latach 1989–2002. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Stryjakiewicz, T., Męczyński, M. (2010). Atrakcyjność poznańskiego obszaru metropolitalnego dla pracujących w sektorze kreatywnym. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Stryjakiewicz, Y., Stachowiak, K. (2010). Sektor kreatywny w poznańskim regionie metropolitalnym.

Uwarunkowania, poziom i dynamika rozwoju sektora kreatywnego w poznańskim obszarze metropolitalnym.

Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Tobolska, A. (2008). Nowy model organizacji i funkcjonowania wybranych przedsiębiorstw przemysłowych.

Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 9, 83–97.

michał męczyńSki Törnqvist, G. (1983). Creativity and the Renewal of Regional Life. W: A. Buttimer (ed.), Creativity and Context. Lund Studies in Geography, Series B, 50, 91–112.

Törnqvist, G. (2004). Creativity in Time and Space. Geografiska Annaler, 86, 227–243.

Törnqvist, G. (2011). The Geography of Creativity. Cheltenham, UK; Northampton, MA: Edward Elgar Publishing Ltd.

Vang, J. (2007). The Spatial Organization of the News Industry: Questioning Assumptions about Knowledge Externalities for Clustering of Creative Industries. Innovation: Management, Policy & Practice. eContent Management Pty Ltd., 9, 14–27.

Wiedermann, K. (2008). Czynniki i skutki rozwoju przemysłu motoryzacyjnego na terenie województwa śląskiego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 93–108.

Zioło, Z. (2008). Procesy transformacji przemysłowych układów przestrzennych na tle zmieniającego się otoczenia. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 11–22.

Pobrania

Opublikowane

2013-10-01

Jak cytować

Męczyński, M. (2013). Rola menedżerów w zmianach organizacyjnych w firmach i instytucjach sektora kreatywnego poznańskiego regionu metropolitalnego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 23, 26–42. https://doi.org/10.24917/20801653.23.2