Wpływ funduszy Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na rozwój polskiego sektora naukowego

Autor

  • Piotr Dawidko Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej
  • Adam Górka Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.23.9

Słowa kluczowe:

finansowanie, fundusze UE, Polska, sektor naukowy

Abstrakt

Polska jest jednym z najmniej innowacyjnych krajów w Unii Europejskiej. Najważniejszą z przyczyn takiej sytuacji jest chroniczne niedofinansowanie sektora naukowego - łączna suma państwowych wydatków na naukę, badania i rozwój nie przekracza 1% PKB. Równie niewielka jest skala inwestycji w prace B+R wśród podmiotów gospodarczych. Innymi poważnymi przeszkodami we wzroś- cie innowacyjności są także: koncentracja sektora naukowego na badaniach podstawowych, niewielka skala komercjalizacji wyników badań naukowych oraz słabe połączenia na linii nauka-gospodarka. Wraz z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej szansę na częściowe zniwelowanie wieloletnich zaległości w finansowaniu nauki dają fundusze strukturalne. Funkcjonujący od 2007 roku Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka (POIG) stał się głównym narzędziem współfinansowania projektów badawczo-rozwojowych i modernizacji infrastruktury naukowej zarówno państwowych jednostek badawczych, szkolnictwa wyższego, jak i przedsiębiorstw. Po niemal 5 latach funkcjonowania programu i biorąc pod uwagę zbliżające się zakończenie perspektywy finansowej 2007-2013, można pokusić się o próbę podsumowania wybranych elementów funkcjonowania Programu. Celem opracowania jest odpowiedź na pytanie o rolę funduszy POIG w finansowaniu państwowego sektora naukowego w Polsce, zarówno w ujęciu regionalnym, jak i strukturalnym. Ważnym zagadnieniem pozostaje również kwestia proporcji środków przeznaczonych na badania podstawowe i aplikacyjne oraz wspieranie komercjalizacji wyników badań naukowych (np. inkubatory przedsiębiorczości). Ilościową analizę zawartych umów na dofinansowanie uzupełniają studia przypadku, przybliżające sytuację największych beneficjentów europejskich środków strukturalnych wśród polskich uczelni wyższych. Podjęta została też próba identyfikacji najważniejszych problemów pojawiających się przy korzystaniu ze środków unijnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Piotr Dawidko - Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej

Piotr Dawidko, mgr, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej. Autor jest doktorantem w Zakładzie Rozwoju Regionalnego IGiGP UJ. Jego zainteresowania badawcze obejmują m.in. funkcjonowanie sektorów wysokich technologii, zagadnienia regionalnego i lokalnego uzależnienia od ścieżki, a także przestrzennego zróżnicowania innowacyjności i czynników na nie wpływających.

Adam Górka - Uniwersytet Jagielloński Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej

Adam Górka, mgr, Uniwersytet Jagielloński, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej. Autor jest doktorantem w Zakładzie Rozwoju Regionalnego IGiGP UJ. Jego zainteresowania badawcze obejmują szeroko pojętą geografię społeczną, kształtowanie przestrzeni miejskiej, a w szczególności przestrzeni publicznej, rozwój regionalny oraz funkcjonowanie samorządów i działania lokalnych społeczności.

Bibliografia

Balconi, M., Brusoni S., Orsenigo, L. (2008). In Defence of the Linear Model: An Essay. KITeS Working Papers, 216.

Borowiec, M. (2011). Zmiany kierunków kształcenia akademickiego w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 9–22.

Gierańczyk, W. (2010). Rola własności intelektualnej w budowaniu innowacyjności krajów Unii Europejskiej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 76–86.

Godin, B., 2006. The Linear Model of Innovation: The Historical Construction of an Analytical Framework. Science, Technology & Human Values, 31(6), 639–667.

Godin, B. (2011). The Linear Model of Innovation: Maurice Holland and the Research Cycle. Social Science Information, 50, 569–58.

Landry, R., Amara, N., Rherrad, I. (2006). Why Are Some University Researchers More Likely to Create Spin-offs Than Others? Evidence from Canadian Universities. Research Policy, 35, 1599–1615.

Mansfield, E. (1991). Academic Research and Industrial Innovation. Research Policy, 20, 1–12.

Nauka i technika w 2010 (2012). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Rozmus, A., Cyran, K. (2009). Finansowanie działalności badawczo-rozwojowej w Polsce i innych krajach – diagnoza i próba oceny. e-Finanse, 4.

Salter, A., Martin, B. (2001). The Economic Benefits of Publicly Funded Scientific Research: A Critical Review. Research Policy, 30, 509–532.

Sarewitz, D., Pielke, R. (2007). The Neglected Heart of Science Policy: Reconciling Supply and Demand for Science. Environmental Science and Policy, 10, 5–16.

Varblane, U., Dyker, D., Tamm, D., Tunzlemann, N. (2007). Can the National Innovation Systems of the New EU States be Improved? Post-Communist Economies, 19(4), 399–416.

Wieloński, A. (2003). Przemysł nowej gospodarki. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 6, 21–25.

Pobrania

Opublikowane

2013-10-01

Jak cytować

Dawidko, P., & Górka, A. (2013). Wpływ funduszy Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na rozwój polskiego sektora naukowego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 23, 118–133. https://doi.org/10.24917/20801653.23.9