Przemiany strukturalne w produkcji autobusów w Polsce

Autor

  • Mateusz Ćwikła Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.27.10

Słowa kluczowe:

Autosan, produkcja autobusów, MAN, Mercedes-Benz, Scania, Solaris, Volvo

Abstrakt

Polska należy do czołowych producentów autobusów w Europie. W naszym kraju funkcjonują fabryki takich zagranicznych korporacji, jak: MAN, Scania czy Volvo. Rodzimym potentatem pojazdów komunikacji miejskiej jest Solaris Bus & Coach. Polska staje się europejskim centrum produkcji autobusów miejskich, a zlokalizowane w naszym kraju fabryki należą do najnowocześniejszych w Europie. W 2013 roku produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 3715 pojazdów. Jest to o 4,17% więcej niż w 2012 roku. Wzrost ten był spowodowany zwiększonym eksportem autobusów oraz rosnącym popytem na krajowym rynku. Zdecydowanym liderem wśród producentów autobusów w Polsce jest MAN Bus, który w 2013 roku wyprodukował 1512 autobusów, czyli o 11,18% więcej niż w roku poprzednim. Drugie miejsce w Polsce pod względem wielkości produkcji zajął Solaris Bus & Coach. Bramy polskiej fabryki w Bolechowie opuściło łącznie 1229 autobusów (w porównaniu do 2012 r. więcej o 23,35%). Trzecie miejsce zajęła firma Volvo Buses, która w 2013 roku wyprodukowała łącznie 699 autobusów, czyli tyle samo co w roku poprzednim. Biorąc pod uwagę rejestrację nowych pojazdów, w 2013 roku zarejestrowano w Polsce 1389 autobusów, czyli o 7,92% więcej niż w 2012 roku. Po przeanalizowaniu rejestracji nowych autobusów w Polsce należy zaznaczyć, że w 2013 roku autobusowym liderem był Mercedes-Benz (542 pojazdy). Drugie miejsce w rankingu zajął Solaris Bus & Coach z wynikiem 318 wozów. Na trzecim miejscu, z liczbą 63 autobusów, uplasował się MAN Bus.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Mateusz Ćwikła - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii

Mateusz Ćwikła, ukończył inżynierię środowiska na Politechnice Świętokrzyskiej i studia magisterskiez geografii (specjalizacja gospodarka przestrzenna) na Uniwersytecie Jana Kochanowskiegow Kielcach. Jest stypendystą MNiSW, Fundacji Sapere Auso oraz Fundacji Wiatr w Żagle. Laureatogólnopolski branży przyrodniczo-rolniczej w Konkursie na Najlepszego Studenta RP Studencki Nobel2012, uzyskał również tytuł Najlepszego Studenta RP „Primus Inter Pares” 2012. Opublikował 18 artykułównaukowych z zakresu kształtowania środowiska, hydrogeologii, antropogeografii oraz geografiispołeczno-ekonomicznej. Jest również autorem książki Jankowa na przestrzeni dziejów. Interesuje sięprzemysłem oraz ekologią. Pracuje w firmie MAN Bus sp. z o.o., oddział w Starachowicach. Obecniejest doktorantem Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

Bibliografia

Bauer. K. (2010). Kryzys finansowy a restrukturyzacja przedsiębiorstw w stanie upadłości. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 15, 209–218.

Chłopek, Z., Radzimirski, S., Taubert, S., Waśkiewicz, J. (2011). Opracowanie metodologii prognozowania zmian aktywności sektora transportu drogowego. Warszawa: Zakład Badań Ekonomicznych Instytutu Transportu Samochodowego, 22–156.

Czapliński, P., Stawarska, A. (2010), Przejawy procesu globalizacji w sferze produkcji na przykładzie Scania Production Słupsk SA. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 176–186.

Ćwikła, M. (2013). Fabryka Samochodów Ciężarowych Star – narodziny i zmierzch polskiego „giganta” przemysłu motoryzacyjnego. W: G. Chybicki (red.). Współczesne problemy rozwoju gospodarczego.

Płock: Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych w Płocku, 146–160.

Gierańczyk, W. (2008). Badanie struktur przemysłowych w Polsce w dobie globalizacji ze szczególnym uwzględnieniem struktury przestrzennej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 27–39.

Lizak, P. (2011). Proces kształtowania się słowackiego przemysłu motoryzacyjnego jako wyraz konkurencyjności regionu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 144–154.

Kierecki, A. (2010) (2014, 17 stycznia). Solbus ogłasza upadłość. Pozyskano z www.infobus.pl/text.php?id=33932

Kierecki, A. (2013) (2014, 3 lutego). Produkcja autobusów w ciągu III kwartałów 2013 roku. Pozyskano z www.infobus.pl/text.php?id=61792

Krzemiński, J. (2013, 12 listopada). Komunikacja miejska ciągnie w dół finanse samorządów.Obserwator Finansowy. Pozyskano z www.obserwatorfinansowy.pl/forma/ analizy/komunikacja- miejska-ciagnie-w-dol-finanse-samorzadow MAN, Polska (2013, 15 listopada). Pozyskano z www.mantruckandbus.pl

Merkisz-Guranowska, A., Merkisz, J. (2007). Wybrane aspekty globalizacji w przemyśle motoryzacyjnym.

W: M. Kupczyk (red.). Najnowsze osiągnięcia i kierunki rozwoju technologii maszyn.

Zeszyty Naukowe Politechniki Poznańskiej – Budowa Maszyn i Zarządzanie Produkcją. Poznań: Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, 99–100.

Osenkowski, Z. (1995). Od kotłów po pojazdy szynowe Fabryki Sanockiej. Roczniki Sanockie. Sanok: Towarzystwo Rozwoju i Upiększania Miasta Sanoka, 94–95.

Polska 2012. Raport o stanie handlu zagranicznego (2012, 13 listopada). Ministerstwo Gospodarki. Pozyskano z www.mg.gov.pl/files/upload/8437/PL_MG_ DSA_MWP_Polska_2012_Raport_o_ stanie_hz_w_ost.pdf

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (2013, 14 listopada). Pozyskano z: www.pzpm.org.pl/ Europa

Rachwał, T. (2008). Problematyka badawcza funkcjonowania przedsiębiorstw przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 46–52.

Raport 2012. Branża motoryzacyjna. Rocznik Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, 39–44.

Raport 2013. Branża motoryzacyjna. Rocznik Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, 48–53.

Scania Production Słupsk S.A. (2013, 16 listopada). Pozyskano z www.scaniaproductionslupsk.pl Solaris Bus & Coach S.A. (2013, 15 listopada). Pozyskano z www.solarisbus.com Volvo Polska Autobusy (2013, 15 listopada). Pozyskano z volvobuses.com

Walczak, M. (2013, 11 grudnia). Autosan ogłasza upadłość. Co dalej z autobusową legendą? Newsweek Polska. Pozyskano z biznes.newsweek.pl/upadlosc-autosana-co-dalej-z-autobusami-z-sanokanewsweek- pl,artykuly,270734,1.html

Wieloński, A. (2010). Wielkość i struktura eksportu miarą konkurencyjności polskiego przemysłu. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 15, 99–104.

Załącznik 1 do Strategii Rozwoju Transportu. (2013, 2 listopada). Diagnoza polskiego transportu. Ministerstwo Infrastruktury. Pozyskano z www.transport.gov.pl/files /0/1793988/ Za01SRTDiagnozatransportu Polski280311.pdf

Zioło, Z. (2009). Procesy kształtowania się światowych korporacji i ich wpływ na otoczenie. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 12, 11–32.

Zioło, Z. (2010), Uwarunkowania kształtowania się procesów transformacji przemysłu i usług. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 15, 45–60.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Ćwikła, M. (2014). Przemiany strukturalne w produkcji autobusów w Polsce. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 27, 164–180. https://doi.org/10.24917/20801653.27.10