Kierunki przemian regionów turystyki wypoczynkowej w warunkach kryzysu gospodarczego na przykładzie Algarve w Portugalii

Autor

  • Małgorzata Bajgier-Kowalska Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Katedra Turystyki Międzynarodowej i Geografii Społecznej
  • Renata Rettinger Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.28.2

Słowa kluczowe:

Algarve, Portugalia, produkt turystyczny

Abstrakt

Algarve jest regionem turystyki wypoczynkowej charakteryzującym się bardzo dobrą infrastrukturą turystyczną i dostępnością komunikacyjną (lotniczą i samochodową). To jeden z najważniejszych regionów wypoczynkowych Portugalii oraz miejsce wypoczynku dla obywateli Niemiec i Wielkiej Brytanii. Bliskie sąsiedztwo Hiszpanii sprawia, że regiony te konkurują ze sobą o klientów w warunkach zmieniającej się koniunktury gospodarczej. Głównym celem opracowania jest analiza wpływu kryzysu gospodarczego na wielkość ruchu turystycznego w południowej części Portugalii oraz próba oceny działań prowadzących do zmniejszenia bądź wyeliminowania negatywnych skutków. W artykule przedstawiono szereg rozwiązań instytucjonalnych zmierzających do zwiększenia ruchu turystycznego, np. poprzez zmniejszenie zjawiska sezonowości oraz innowacje produktowe i procesowe, które w zasadniczy sposób mogą obniżyć koszty funkcjonowania podmiotów gospodarczych branży turystycznej.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Małgorzata Bajgier-Kowalska - Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych Katedra Turystyki Międzynarodowej i Geografii Społecznej

Małgorzata Bajgier-Kowalska, doktor, adiunkt, Krakowska Akademia im. Andrzeja FryczaModrzewskiego, Wydział Prawa, Administracji i Stosunków Międzynarodowych, Katedra TurystykiMiędzynarodowej i Geografii SpołecznejZainteresowania naukowo-badawcze i tematyka publikacji koncentrują się wokół problemów geomorfologicznychoraz zagadnień z zakresu geografii regionalnej. W ostatnich latach badania autorki dotycząproblematyki rozwoju turystyki i rekreacji, głównie zagadnień uwarunkowań rozwoju i funkcjonowaniaregionów turystycznych na świecie, analizy przestrzennego zróżnicowania zagospodarowaniaturystycznego oraz wielkości ruchu turystycznego.

Renata Rettinger - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii Zakład Turystyki i Badań Regionalnych

Renata Rettinger, doktor, adiunkt, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii, ZakładTurystyki i Badań RegionalnychAutorka w swoich badaniach koncentruje się na problematyce rozwoju turystyki w regionie karaibskim.W problematyce badawczej przeważają tematy dotyczące wielkości i przestrzennego zróżnicowaniazagospodarowania i ruchu turystycznego, a w szczególności kierunki rozwoju turystyki. W opracowaniachprzewija się także tematyka enklaw turystycznych jako dominującej formy zagospodarowaniaturystycznego na Karaibach w kontekście rozwoju zrównoważonego i turystyki pro-poor.

Bibliografia

Algieri, B. (2006). International tourism specialization of small countries. International Journal of Tourism Research, 8, 1–12.

Anuário Estatístico de Portugal 2011, 2012. Instituto Nacional de Estatística IP (2013, 4 września). Pozyskano z http://www.ine.pt/ Archer, B. (1995). Importance of tourism for the economy of Bermuda. Annals of Tourism Research, 22(4), 918–930.

Bajgier-Kowalska, M., Rettinger, R. (2011). Uwarunkowania międzynarodowej konkurencyjności regionu turystycznego Algarve w Portugalii. Państwo i Społeczeństwo, XI, 1, 207–222.

Belisle, F., Hoy, D. (1980). The perceived impact of tourism by residents. Annals of Tourism Research, 8, 83–97.

Brida, J.G., Risso, W.A. (2009). Tourism as a factor of long-run economic growth: An empirical analysis for Chile. European Journal of Tourism Research, 2(2), 178–185.

Brida, J.G., Punzo, L.F., Risso, W.A. (2011). Tourism as a factor of growth: The case of Brazil. Tourism Economics, 17(6), 1375–1386.

Bryden, J.M. (1973). Tourism and development: A case study of the commonwealth Caribbean. Cambridge: Cambridge University Press.

Butler, R., (1980). The Concept of a Tourist Area Cycle of Evolution: Implications for Management of Resources. Canadian Geographer, 24, 5–12.

Calvo, G., Tzschaschel, S. (1998). Portugalia. Warszawa: Geocenter.

Chądzyński, J., Nowakowska, A., Przygodzki, Z. (2012). Region i jego rozwój w warunkach globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.

Correia, A., Barros, C., Silvestre, L. (2007). Golf tourism repeat choice behavior in the Algarve: A mixed logit approach. Tourism Economics, 13(1), 111–127.

Correia, A., Crouch, G.I. (2004). A study of tourist decision processes: Algarve Portugal. W: G.I. Crouch, R.R. Perdue, H.J.P. Timmermans, M. Uysal (red.). Consumer psychology of tourism, hospitality and leisure. UK: Oxfordshire, Cabi Publishing.

Correia, A., Kozak, M. (2012). Exploring prestige and status on domestic destinations: the case of Algarve. Annals of Tourism Research, 39(4), 1951–1967.

Correia, A., Santos, C., Barros, C. (2007). Tourism in Latin America: A choice analysis. Annals of Tourism Research, 34(3), 610–629.

Cortés-Jiménez, I., Nowak, J., Sahli, M. (2011). Mass beach tourism and economic growth: Lessons from Tunisia. Tourism Economics, 17(3), 531–547.

Davis, D., Allen, J., Consenza, R.M. (1988). Segmenting local residents by their attitudes, interests, and opinions toward tourism. Journal of Travel Research, 27(2), 2–8.

Dritsakis, N. (2012). Tourism development and economic growth in seven Mediterranean countries: A panel data approach. Tourism Economics, 18(4), 801–816.

Durbarry, R. (2002). The economic contribution of tourism in Mauritius. Annals of Tourism Research, 29(3), 862–865.

Ekanayake, E.M., Long, A.E. (2012). Tourism development and economic growth in developing countries. The International Journal of Business and Finance Research, 6(1), 51–63.

Emerytura w słońcu – Portugalia chce przyciągnąć seniorów (2013, 12 listopada). Pozyskano z http:// travel-fan.pl/news/emerytura-w-sloncu-portugalia-chce-przyciagnac-seniorow/

Europe Senior Tourism. (2013, 10 września). Pozyskano z http://www.europeseniortourism.eu Final Report, Murbandy: Change Algarve (1999). Contract Nr 14644-1998-12, Centro National de Informacao Geografica. Portugal.

Goodall, B. (1992). Coastal Resorts: Development and Redevelopment. Built Environment, 18, 5–11.

Gray, H.P. (1970). International arrivals: International trade. Lexington: D.C. Heath.

Heng, T.M., Low, L. (1990). The economic impact of tourism in Singapore. Annals of Tourism Research, 17(2), 46–69.

Hudson, S., Hudson, L. (2010). Golf Tourism. Woodeaton, Oxford: Goodfellow Publishers Limited.

IAGTO (2013, 22 października). Pozyskano z http://www.tuitam.pl/golf/algarvegolf.htm Kachniewska, M. (2009). Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstwa turystycznego. Warszawa: SGH.

Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kadir, N., Jusoff, K. (2010). The cointegration and causality tests for tourism and trade in Malaysia. International Research Journal of Finance and Economics, 2(1), 138–143.

Keintz, R.M. (1971). A study of the demand for international travel to and from the United States. The American Economist, 15(1), 137–138.

Khan, H., Seng, C., Cheong, W. (1990). Tourism multipliers effects on Singapore. Annals of Tourism Research, 17, 408–418.

Lee, J.H., Hwang, J. (2011). Luxury marketing: The influences of psychological and demographic characteristics on attitudes toward luxury restaurants. International Journal of Hospitality Management, 30(3), 658–669.

Leibenstein, H. (1950). Bandwagon, snob, and veblen effects in the theory of consumers’ demand. Quarterly Journal of Economics, 64(May), 183–207.

Lionetti, S., Gonzalez, O. (2012). On the relationship between tourism and growth in Latin America. Tourism and Hospitality Research, 12(1), 15–24.

Martins, J.C. (2010). Urban growth and leisure metropolitan territories: Tourism in Algarve (Portugal) through National Road 125 (1960–2013). W: 8th European Urban & Regional Studies Conference. Wiedeń: Vienna University of Economics and Business.

Money.pl (2013, 8 października). Pozyskano z http://www.money.pl Narayan, P.K., Narayan, S., Prasad, A., Prasad, B.C. (2010). Tourism, and economic growth: A panel data analysis for Pacific Island countries. Tourism Economics, 16(1), 169–183.

Nobre, A. (2009). An ecological and economic assessment methodology for coastal ecosystem management. Environmental Management, 44, 185–204.

Pablo-Romero, M., Molina, J.A. (2013). Tourism and economic growth: A review of empirical literature. Tourism Management Perspectives, 8, 28–41.

Petrova, L.O., Lavalle, C., Kasanko, M. (2009). Urban land use scenarios for a tourist region in Europe: Applying the MOLAND model to Algarve, Portugal. Landscape and Urban Planning, 92, 10–23.

Pola golfowe w Portugalii (2013, 22 października). Pozyskano z http://www.tuitam.pl/golf/algarvegolf.htm Portugalia rekompensuje brak fal. Oddadzą za bilet. (2013, 8 października). Pozyskano z http:// www.money.pl/gospodarka/turystyka/artykul/portugalia;rekompensuje;brak;fal;oddadza;za;bilet, 248,0,1182712.html Rząd Portugalii zamierza pobudzić rozwój turystyki rezydencjalnej (2013, 10 września). Pozyskano z http://www.lisbon.trade.gov.pl/pl/aktualnosci/article/a,34432.html

Santana-Gallego, M., Ledesma-Rodríguez, F., Pérez-Rodríguez, J. (2011). On the relationships between trade and tourism. W: F. Cerina, A. Markandya, M. McAleer (red.). The Economics of Sustainable Tourism, 6, 92–107.

Vaz, E., Nijkamp, P. (2009). Historico-cultural sustainability and urban dynamics, in enhancing the city. W: G. Maciocco, S. Serrelli (red.). Urban and landscape perspectives, 155–177.

Vaz, E., Nijkamp, P., Painhoa, M., Caetano, M. (2012). A multi-scenario forecast of urban change: A study on urban growth in the Algarve. Landscape and Urban Planning, 104, 201– 211.

World Travel and Tourism Council (WTTC) (2003). The Algarve, The Impact of Travel and Tourism on Jobs and the Economy. Pozyskano z http://www.wttc.org/

Zdon-Korzeniowska, M. (2009). Jak kształtować regionalne produkty turystyczne? Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo UJ.

Zdon-Korzeniowska, M., Rachwał T. (2011). Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 116–127.

Pobrania

Opublikowane

2014-01-03

Jak cytować

Bajgier-Kowalska, M., & Rettinger, R. (2014). Kierunki przemian regionów turystyki wypoczynkowej w warunkach kryzysu gospodarczego na przykładzie Algarve w Portugalii. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 28, 23–37. https://doi.org/10.24917/20801653.28.2