Przegląd wybranej problematyki działalności usługowej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.321.1Słowa kluczowe:
cechy usług, funkcje usług, przedsiębiorstwo usługowe, usługaAbstrakt
Głównym celem artykułu jest przedstawienie najważniejszych funkcji usług oraz istoty działalności usługowej. Cel prowadzonych rozważań to również identyfikacja obszarów problemowych w zarządzaniu organizacjami usługowymi. W pierwszej części autor prezentuje definicje usługi oraz przedsiębiorstwa usługowego. W drugiej - przedstawia zestawienie najważniejszych cech usług odróżniających je od innych działalności. W trzeciej i czwartej części autor koncentruje się na funkcjach sektora usługowego oraz problemach w zarządzaniu przedsiębiorstwem usługowym. Obiektem badań jest usługa i związana z nią działalność usługowa, która odgrywa coraz istotniejszą rolę w polskiej gospodarce. W pracy przeprowadzono analizę piśmiennictwa naukowego z zakresu zarządzania jakością, ekonomiki usług, marketingu oraz zastosowano metody indukcji i dedukcji. Wg danych Ministerstwa Gospodarki z 2015 roku co drugi pracujący Polak znajduje zatrudnienie w usługach. W gospodarkach wysoko rozwiniętych aż 80% dochodu narodowego jest wytwarzane przez przedsiębiorstwa usługowe. Natomiast wkład sektora usługowego w tworzenie PKB Polski wzrósł z poziomu ok. 50% w latach dziewięćdziesiątych XX wieku do ok. 65% obecnie. Jakość realizowanych usług ma istotny wpływ na wyniki finansowe podmiotów tego sektora. Sukces na bardzo konkurencyjnym rynku usług może zapewnić tylko świadczenie usług najwyższej jakości.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Bareja, K., Giedroyć, M. (2007). Rachunek kosztów jakości. W: A. Karmańska (red.). Zarządzanie kosztami jakości, logistyki, innowacji, ochrony środowiska a rachunkowość finansowa. Warszawa: Difin, 31–69.
Bei, L.T., Chiao, Y.C., (2006). The determinants of customer loyalty: An analysis of intangible factors in three service industries. International Journal of Commerce and Management, 16(3–4), 162–177.
Bock, D.E., Garretson Folse, J.A., Black, W.C. (2016). Gratitude in service encounters: implications for building loyalty. Journal of Services Marketing, 30(3), 341–358.
Camarero, C. (2007). Relationship orientation or service quality? International Journal of Bank Marketing, 25(6), 406–426.
Chrząścik, M. (2009). Zarządzanie jakością usług publicznych. W: J. Toruński (red.). Zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie. Wybrane problemy. Siedlce: Wydawnictwo Akademii Podlaskiej, 172–205.
Davis, P.J. (2006). In search of the common wealth: a service-profit chain for the public sector. International Journal of Productivity and Performance Management, 55(2), 163–172.
Downar, W. (2008). Zarządzanie procesowe w przedsiębiorstwie usługowym. W: B. Filipiak, A. Panasiuk (red.). Przedsiębiorstwo usługowe. Zarządzanie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 36–57.
Drummond, H. (1998). W pogoni za jakością. Total Quality Management. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
Gilmore, A. (2006). Usługi. Marketing i zarządzanie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Gustafsson, A., Johnson, M.D. (2003). Competing in a Service Economy, How to Create a Competitive Advantage Through Service Development and Innovation. San Francisco: John Wiley & Sons, Inc.
Illeris, S. (1996). The Service Economy: A Geographical Approach. Chichester: Wiley.
Kachniewska, M. (2002). Zarządzanie jakością usług turystycznych. Warszawa: Difin.
Kolman, R. (2013). Różne odmiany jakości i ich praktyczne wykorzystanie. Warszawa: Wydawnictwo Placet.
Kostera, M., Śliwa, M. (2012). Zarządzanie w XXI wieku. Jakość, twórczość, kultura. Warszawa: Wolters Kluwer.
Lange, O. (1967). Ekonomia polityczna. Tom 1: Zagadnienia ogólne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Michalski, E. (2012). Marketing. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Niewadzi, C. (1975). Usługi w gospodarce narodowej. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Normann, R. (2002). Service Management. Strategy and leadership in service business. John Wiley & Sons.
Panasiuk, A. (2005). Koncepcja marketingu usług. W: A. Panasiuk (red.). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 13–23.
Panasiuk, A., Tokarz, A. (2008). Wstęp do ekonomiki przedsiębiorstwa usługowego. W: B. Filipiak, A. Panasiuk (red.). Przedsiębiorstwo usługowe. Ekonomika. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 29–46.
Polska 2015. Raport o stanie gospodarki (2015). Warszawa: Ministerstwo Gospodarki.
Rathmell, J.M. (1966). What Is Meant by Services? Journal of Marketing, 30, 32–36.
Rogoziński, K. (2000). Usługi rynkowe. Poznań: Akademia Ekonomiczna w Poznaniu.
Sadkowski, W. (2017). Identyfikacja skali wdrażania certyfikowanych systemów zarządzania jakością w przedsiębiorstwach usługowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(1), 97–107.
Stoma, M. (2012). Modele i metody pomiaru jakości usług. Lublin: Q&R Polska Sp. z o.o.
Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (2012, 26 października). Pozyskano z http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:12012E/TXT&from=PL
Ustawa z dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. nr 47, poz. 278, art. 2).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).