Stan i ekonomiczne perspektywy rozwoju transportu śródlądowego w układach przestrzennych ze szczególnym uwzględnieniem rewitalizacji drogi wodnej E40
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.321.3Słowa kluczowe:
droga wodna E40, rewitalizacja, transport międzynarodowy, transport śródlądowyAbstrakt
System transportowy jest podstawowym składnikiem infrastruktury gospodarczej każdego kraju. Do głównych podsystemów transportowych możemy zaliczyć: lotniczy, drogowy, kolejowy, morski, rurociągowy, oraz wodny śródlądowy. Harmonijne współdziałanie tych systemów oparte na zasadach współczesnej logistyki zapewnia właściwy rozwój gospodarczy danego państwa, pozwalając na swobodny przepływ towarów i usług. Celem artykułu jest charakterystyka stanu i ekonomicznych perspektyw rozwoju transportu śródlądowego w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem analizy planów rewitalizacji drogi wodnej E40. Opracowanie bazuje na analizie literatury przedmiotu, badaniach własnych, wywiadach bezpośrednich, raportach przygotowanych przez Unię Europejską oraz polski rząd dotyczących planów rozwoju wodnej polityki śródlądowej. Metody i techniki badawcze wykorzystane w artykule to analiza danych statystycznych oraz badania terenowe z zastosowaniem pomiarów batymetrycznych za pomocą technologii GPS. W ramach prac terenowych przeprowadzono badania morfologii dna koryta rzeki Bug na odcinku od przeprawy promowej Niemirów-Gnojno (województwo podlaskie) do punktu rzecznego na wysokości miejscowości Borsuki (województwo mazowieckie).Downloads
Metrics
Bibliografia
Babis, H., (2008). W: Transport. W. Rydzkowski, K. Wojewódzka-Król (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bernacki, D. (2017, 1 sierpnia). Ekonomiczne i organizacyjne aspekty transportu wodnego śródlądowego. Pozyskano z http://wsb.edu.pl/container/Biblioteka%20WSb/książki%20elektroniczne/ ekonomiczne-i-organizacyjne-aspekty-transportu.pdf
Biała księga. Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dąż enie do osią- gnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu (2011, 29 marca). TRANS 102. Bruksela: Rada UE.
Coyle, J.J., Bardi, E.J., Langley, J.R.C. (2007). Zarządzanie logistyczne. Warszawa: PWE.
Europejskie porozumienie w sprawie głównych śródlądowych dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym (Konwencja AGN) (2017, 6 czerwca). Pozyskano z https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjikvKUxOPVAhWsJZoKHd3PApAQFggnMAA& url=http%3A%2F%2Fgospodarkamorska.bip.gov.pl%2Ffobjects% 2Fdownload%2F169266%2Fkonwencja-agn-wersja-polska-tekstu-zalacznik-do-porozumienia- pdf.html&usg=AFQjCNGgMaLVKwiGZjuZUzKmJlFMiV0goA
Funkcjonowanie żeglugi śródlądowej. (2017, 18 lipca). Informacja o wynikach kontroli. Najwyższa Izba Kontroli. Pozyskano z https://www.nik.gov.pl/plik/id,6232,vp,7990.pdf
Główny Urząd Statystyczny (2017, 3 lipca). Transport wodny śródlądowy w Polsce w 2015 r. Pozyskano z http://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5511/4/6/1/transport_ wodny_srodladowy_w_polsce_w_2015.pdf
Hołowiński, J. (1961). Ekonomika transportu morskiego w zarysie. Gdynia: Wydawnictwo morskie.
Inventory of Most Important Bottlenecks and Missing Links in the E Waterway Network. (2017, 4 lipca). Pozyskano z https://www.unece.org/fileadmin/DAM/trans/doc/2013/sc3wp3/ ECE-TRANS-SC3-159-Rev1e.pdf
Koźlak, A. (2007). Ekonomika transportu. Teoria i praktyka gospodarcza, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Kulczyk, J., Skupień, E. (2017, 18 lipca). Analiza możliwości wykorzystania dla potrzeb transportu planowanego Kanału Śląskiego łączącego drogę wodną Górnej Wisły z przewidywanym połączeniem Odra–Dunaj–Łaba. Pozyskano z http://www.zegluga.wroclaw.pl/doc/kanal_slaski_ analiza.pdf
Kulczyk, J., Winter, J. (2003). Śródlądowy transport wodny. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
Ministerstwo Gospodarki Wodnej i Ż eglugi Śródlądowej (2016, 14 czerwca) Założenia do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016–2020 z perspektywą do roku 2030.
Odbudowa drogi wodnej E40 na odcinku Dniepr–Wisła: od strategii do planowania. Drugi raport okresowy. Problemy techniczne i nawigacyjne drogi wodnej E40 (2015). Gdańsk: Instytut Morski w Gdańsku.
Odbudowa drogi wodnej E40 na odcinku Dniepr-Wisła: od strategii do planów. Final Feasibility Study Report (2015). Gdańsk: Instytut Morski w Gdańsku.
Piasecki, A., Połom, M., Skowron, R. (2017, 19 sierpnia). Charakterystyka stanu i perspektywy rozwoju śródlądowego transportu wodnego w Polsce. Pozyskano z https://www.researchgate.net/publication291522526_Charakterystyka_stanu_i_perspektywy_rozwoju_srodladowego_ transportu_wodnego_w_Polsce
Polska 3.0 (2017, 30 czerwca). Pozyskano z http://klasterip.pl/polska-3-0/
Rolbiecki, R. (2017, 30 czerwca). Czy w Polsce jest potrzebny transport wodny śródlądowy? Pozyskano z http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-94c7b- 854-7143-4ff3-985b-3769da5cec6a/c/6_R_Rolbiecki_WG_2_2014_GM.pdf
Skupień, E., Kociuba, E., Gąsior, A. (2017, 2 lipca). Perspektywy rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce w latach 2016–2030. Pozyskano z https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc= s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi6mcz0uuPVAhVoAZoKHWThC9kQFggzMAI&url= http%3A%2F%2Fzeszyty.am.gdynia.pl%2Fartykul%2FPerspektywy%2520rozwoju% 2520zeglugi%2520srodladowej%2520w%2520Polsce%2520w%2520latach%252 02016%25E2%2580%25932030_480.pdf&usg=AFQjCNEnh3_0DNY2NnH6Rq7byFu4md0iYw
Świerczewska-Pietras, K. (2011). Zmiany struktury przestrzennej obszaru Zabłocia w Krakowie objętego lokalnym programem rewitalizacji. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 18, 71–82.
Świerczewska-Pietras, K., Siluk, T., Pyra, M. (2015). Cross-border cooperation and development of entrepreneurship in selected polish-belarusian border areas. Biała Podlaska: Pope John Paul II State School of Higher Education in Biała Podlaska.
Uchwała nr 79 Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2016 r. w sprawie przyjęcia „Założeń do planów rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2016–2020 z perspektywą do roku 2030 (M.P. z 2016 r., poz. 711).
Wojewódzka-Król, K., Rolbiecki, R. (2014). Transport wodny śródlądowy. Funkcjonowanie i rozwój. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Wojewódzka-Król, K., Rolbiecki, R., Gus-Puszczewicz, A. (2017, 19 sierpnia). Analiza popytu na przewozy ładunków i pasażerów drogą wodną E-70 (dla przedsięwzięcia: Rewitalizacja śródlądowej drogi wodnej relacji wschód–zachód obejmującej drogi wodne: Odra, Warta, Noteć, Kanał Bydgoski, Wisła, Nogat, Szkarpawa oraz Zalew Wiślany (planowana droga wodna E-70 na terenie Polski). Sopot. Pozyskano z http://obserwuj.lubuskie.pl/uploads/documentsearch/ id44/1.4.%20MDW%20E70%20-%20Analiza%20popytu%20na%20przewozy_76678.pdf Woś, K. (2017, 2 lipca).
Żegluga śródlądowa – szanse rozwoju. Pozyskano z http://www.am.szczecin.pl/userfiles/File/aktualnosci/news_2010_03_02/KW-zegluga_srodladowa-szanse_rozwoju.pdf
Zioło. Z. (2013). Przesłanki budowy dróg wodnych w Europie Środkowej. Drogi wodne Europy środkowo-wschodniej. Studia Regionalne i Lokalne Polski Południowo-Wschodniej, 17 (21). Dzierdziówka–Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).