Produkcja taboru tramwajowego i trolejbusowego na Ukrainie na tle sytuacji taborowej przedsiębiorstw

Autor

  • Andrzej Soczówka Uniwersytet Śląski Wydział Nauk o Ziemi
  • Ivan Rudakevych Tarnopolski Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny Wydział Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.322.7

Słowa kluczowe:

produkcja, tabor, tramwaj, trolejbus, Ukraina

Abstrakt

Początki produkcji tramwajów na obszarze Ukrainy to okres międzywojenny, a trolejbusów - koniec lat pięćdziesiątych XX wieku. Jednakże wraz z masowymi dostawami importowanego taboru z Rosji i Czechosłowacji produkcję tych środków transportu na Ukrainie wstrzymano. Na początku lat 90. XX wieku - z powodu kryzysu ekonomicznego i problemów finansowych - dostawy zagraniczne uległy znacznemu zmniejszeniu. Sytuacja przedsiębiorstw tramwajowych i trolejbusowych pogorszyła się wraz z rozpadem ZSRR, kiedy to uległy rozerwaniu więzi gospodarcze nie tylko pomiędzy państwami Europy Środkowej i Wschodniej, ale również pomiędzy byłymi sowieckimi republikami. W tych trudnych ekonomicznie warunkach podjęto decyzję o wznowieniu na Ukrainie produkcji tramwajów i trolejbusów. Artykuł ma na celu analizę sytuacji taborowej komunikacji tramwajowej i trolejbusowej na Ukrainie po 25 latach od momentu odzyskania niepodległości, poprzez porównanie dwóch aspektów jej funkcjonowania: ukraińskiego rynku producentów taboru tramwajowego i trolejbusowego oraz sytuacji taborowej przedsiębiorstw. Jako obszar badań przyjęto granice Ukrainy sprzed 2014 roku. Badania mają charakter podstawowy i opierają się w dużej mierze na materiale zebranym przez autorów. W artykule przeanalizowano produkcję taboru na Ukrainie po 1991 roku - nie tylko opisano produkowane marki i modele, ale również przygotowano zestawienia statystyczne dotyczące wielkości produkcji i jej odbiorców. Sytuację na rynku producentów taboru porównano z sytuacją taborową tamtejszych przedsiębiorstw. Badania potwierdziły, że mamy do czynienia z kryzysem systemowym. Komunalne przedsiębiorstwa tramwajowe i trolejbusowe każdego roku generują straty i coraz większe zadłużenie. Nowy tabor kupowany jest nieregularnie i w niewielkich ilościach, co ogranicza liczbę potencjalnych dostawców, a w dodatku przy wyborze najkorzystniejszej oferty preferowany jest rodzimy producent. Tym samym nie musi on być konkurencyjny cenowo, jakościowo i technologicznie, co tylko zwiększa jego dystans rozwojowy w stosunku do czołowych producentów taboru w Europie. A z uwagi na relatywnie niską jakość produktów ze swojego portfolio musi utrzymywać się wyłącznie ze skromnych zleceń krajowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Andrzej Soczówka - Uniwersytet Śląski Wydział Nauk o Ziemi

Andrzej Soczówka, dr, absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego, specjalista z zakresu geografii transportu, od 2013 roku adiunkt w Katedrze Geografii Ekonomicznej na macierzystym wydziale. W swoim dorobku naukowym ma cztery monografie, w tym dwie poświęcone problematyce publicznego transportu zbiorowego na obszarze województwa śląskiego, kilka rozdziałów w monografiach oraz około 30 artykułów w czasopismach specjalistycznych. Współautor ekspertyz dla administracji rządowej i samorządowej. Posiada kilkuletnie doświadczenie kartograficzne w zakresie redakcji map transportowych. Aktywnie udziela się we władzach Polskiego Towarzystwa Geograficznego.

Ivan Rudakevych - Tarnopolski Narodowy Uniwersytet Pedagogiczny Wydział Geografii

Ivan Rudakevych, dr, absolwent geografii społeczno-ekonomicznej na Uniwersytecie Lwowskim. W 2010 roku obronił rozprawę doktorską nt. rozwoju infrastruktury transportowej w miastach. W latach 2016–2017 stypendysta Programu im. Lane’a Kirklanda na Uniwersytecie Wrocławskim. Od 2011 roku wykładowca na Wydziale Geografii Tarnopolskiego Narodowego Uniwersytetu Pedagogicznego. Zajmuje się naukowo problematyką transportu miejskiego i regionalnego oraz rozwojem infrastruktury. Autor lub współautor ok. 60 publikacji naukowych (w tym trzech podręczników). Od 2015 roku członek Towarzystwa Geograficznego Ukrainy.

Bibliografia

Bogodistyj, P.A., Zbarskij, L.V., Palant, A.Ju. (2016). Trollejbusy Ukrainy. Kijów: Korporacja UkrElektroTrans, 480.

Filippova, O., Soczówka, A. (2014). Podstawowe formy wsparcia finansowego działalności przedsiębiorstw miejskiego transportu elektrycznego na Ukrainie. Transport Miejski i Regionalny, 8, 25–32.

Harák, M. (2014). Autobusy a trolejbusy východního bloku. Praga: Grada Publishing. Koncepcja Państwowego Programu Rozwoju Miejskiego Transportu Elektrycznego na lata 2006- 2015, zatwierdzona rozporządzeniem Rady Ministrów Ukrainy nr 330 z dnia 15 czerwca 2006 r.

Kozlov, K.P., Maszkevych, S.W. (2009). Kijivs’kij trolejbus. Kijów: KIJ, 608.

Lubka, A., Stiasny, M. (2011). Atlas tramwajów. Poznań: Kolpress.

Mara, R. (2001). Tatra T3 1960–2000. 40 let tramvají Tatra T3. Praga: K-Report Pavel Malkus.

Miejski Transport Elektryczny – fotogaleria (2017, 20 grudnia). Pozyskano z transphoto.ru Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A. (1999). Łódź: EMI Press.

Palant, O.Ju. (2014). Systemna rezul’tatyvnist’ roboty mis’kogo elektrotransportu. Innovacijna Ekonomika, 6(55), s. 87-93.

Połom, M. (2016). Międzynarodowe powiązania na rynku producentów trolejbusów w Europie w latach 2000–2014. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(3), 75–90.

Połomski, W. (2010). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952–1970. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Połomski, W. (2011). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1971–1983. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Połomski, W. (2013). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1984–1989. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Połomski, W. (2017). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1990–1994. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Rechłowicz, M. (2015). Dostępność sieci tramwajowych w zagłębiach węglowych Europy Środkowo- Wschodniej po 1990 roku. Rybnik: Eurosprinter.

Rechłowicz, M. (2016). Tramwaje i trolejbusy w Donbasie (2014–2015). Świat Kolei, 2, 46–53.

Shugurov, L.M. (1993). Avtomobili Rossii i SSSR, t. 1, Wydawnictwo Prostreks, 256.

Smentyna, N.V., Dobrova, N.V. (2017). Modernizacija mis’kogo elektrotransportu na shljahu zabezpechennja zbalansovanogo rozvytku mista. Ekonomika. Finansy. Pravo, 5(2), 55.

Straßenbahn Fahrzeugkatalog (2014). Strassenbahn Magazin Special, 27.

Tarchov, S., Kozlov, K., Olander, A. (2010). Elektrotransport Ukrajini. Enciklopedicznij putіvnik. Kijów: Wydawnictwo Warto, 910.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-27

Jak cytować

Soczówka, A., & Rudakevych, I. (2018). Produkcja taboru tramwajowego i trolejbusowego na Ukrainie na tle sytuacji taborowej przedsiębiorstw. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(2), 105–128. https://doi.org/10.24917/20801653.322.7