Produkcja taboru tramwajowego i trolejbusowego na Ukrainie na tle sytuacji taborowej przedsiębiorstw
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.322.7Słowa kluczowe:
produkcja, tabor, tramwaj, trolejbus, UkrainaAbstrakt
Początki produkcji tramwajów na obszarze Ukrainy to okres międzywojenny, a trolejbusów - koniec lat pięćdziesiątych XX wieku. Jednakże wraz z masowymi dostawami importowanego taboru z Rosji i Czechosłowacji produkcję tych środków transportu na Ukrainie wstrzymano. Na początku lat 90. XX wieku - z powodu kryzysu ekonomicznego i problemów finansowych - dostawy zagraniczne uległy znacznemu zmniejszeniu. Sytuacja przedsiębiorstw tramwajowych i trolejbusowych pogorszyła się wraz z rozpadem ZSRR, kiedy to uległy rozerwaniu więzi gospodarcze nie tylko pomiędzy państwami Europy Środkowej i Wschodniej, ale również pomiędzy byłymi sowieckimi republikami. W tych trudnych ekonomicznie warunkach podjęto decyzję o wznowieniu na Ukrainie produkcji tramwajów i trolejbusów. Artykuł ma na celu analizę sytuacji taborowej komunikacji tramwajowej i trolejbusowej na Ukrainie po 25 latach od momentu odzyskania niepodległości, poprzez porównanie dwóch aspektów jej funkcjonowania: ukraińskiego rynku producentów taboru tramwajowego i trolejbusowego oraz sytuacji taborowej przedsiębiorstw. Jako obszar badań przyjęto granice Ukrainy sprzed 2014 roku. Badania mają charakter podstawowy i opierają się w dużej mierze na materiale zebranym przez autorów. W artykule przeanalizowano produkcję taboru na Ukrainie po 1991 roku - nie tylko opisano produkowane marki i modele, ale również przygotowano zestawienia statystyczne dotyczące wielkości produkcji i jej odbiorców. Sytuację na rynku producentów taboru porównano z sytuacją taborową tamtejszych przedsiębiorstw. Badania potwierdziły, że mamy do czynienia z kryzysem systemowym. Komunalne przedsiębiorstwa tramwajowe i trolejbusowe każdego roku generują straty i coraz większe zadłużenie. Nowy tabor kupowany jest nieregularnie i w niewielkich ilościach, co ogranicza liczbę potencjalnych dostawców, a w dodatku przy wyborze najkorzystniejszej oferty preferowany jest rodzimy producent. Tym samym nie musi on być konkurencyjny cenowo, jakościowo i technologicznie, co tylko zwiększa jego dystans rozwojowy w stosunku do czołowych producentów taboru w Europie. A z uwagi na relatywnie niską jakość produktów ze swojego portfolio musi utrzymywać się wyłącznie ze skromnych zleceń krajowych.Downloads
Metrics
Bibliografia
Bogodistyj, P.A., Zbarskij, L.V., Palant, A.Ju. (2016). Trollejbusy Ukrainy. Kijów: Korporacja UkrElektroTrans, 480.
Filippova, O., Soczówka, A. (2014). Podstawowe formy wsparcia finansowego działalności przedsiębiorstw miejskiego transportu elektrycznego na Ukrainie. Transport Miejski i Regionalny, 8, 25–32.
Harák, M. (2014). Autobusy a trolejbusy východního bloku. Praga: Grada Publishing. Koncepcja Państwowego Programu Rozwoju Miejskiego Transportu Elektrycznego na lata 2006- 2015, zatwierdzona rozporządzeniem Rady Ministrów Ukrainy nr 330 z dnia 15 czerwca 2006 r.
Kozlov, K.P., Maszkevych, S.W. (2009). Kijivs’kij trolejbus. Kijów: KIJ, 608.
Lubka, A., Stiasny, M. (2011). Atlas tramwajów. Poznań: Kolpress.
Mara, R. (2001). Tatra T3 1960–2000. 40 let tramvají Tatra T3. Praga: K-Report Pavel Malkus.
Miejski Transport Elektryczny – fotogaleria (2017, 20 grudnia). Pozyskano z transphoto.ru Od Warsztatów Przetwórczych do Alstom Konstal S.A. (1999). Łódź: EMI Press.
Palant, O.Ju. (2014). Systemna rezul’tatyvnist’ roboty mis’kogo elektrotransportu. Innovacijna Ekonomika, 6(55), s. 87-93.
Połom, M. (2016). Międzynarodowe powiązania na rynku producentów trolejbusów w Europie w latach 2000–2014. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(3), 75–90.
Połomski, W. (2010). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1952–1970. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Połomski, W. (2011). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1971–1983. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Połomski, W. (2013). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1984–1989. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Połomski, W. (2017). Pojazdy samochodowe i przyczepy Jelcz 1990–1994. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Rechłowicz, M. (2015). Dostępność sieci tramwajowych w zagłębiach węglowych Europy Środkowo- Wschodniej po 1990 roku. Rybnik: Eurosprinter.
Rechłowicz, M. (2016). Tramwaje i trolejbusy w Donbasie (2014–2015). Świat Kolei, 2, 46–53.
Shugurov, L.M. (1993). Avtomobili Rossii i SSSR, t. 1, Wydawnictwo Prostreks, 256.
Smentyna, N.V., Dobrova, N.V. (2017). Modernizacija mis’kogo elektrotransportu na shljahu zabezpechennja zbalansovanogo rozvytku mista. Ekonomika. Finansy. Pravo, 5(2), 55.
Straßenbahn Fahrzeugkatalog (2014). Strassenbahn Magazin Special, 27.
Tarchov, S., Kozlov, K., Olander, A. (2010). Elektrotransport Ukrajini. Enciklopedicznij putіvnik. Kijów: Wydawnictwo Warto, 910.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).