Koszty jakości przedsiębiorstw w ujęciu definicyjnym
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.331.6Słowa kluczowe:
definicja, historyczna perspektywa, jakość, koszty jakościAbstrakt
Głównym celem artykułu jest przedstawienie najważniejszych definicji kosztów jakości. W pierwszej części autor prezentuje historyczną perspektywę, która przyczyniła się do wzrostu zainteresowania kosztami jakości. Drugi punkt zawiera zestawienie najważniejszych definicji pojęcia kosztów jakości. W trzeciej części autor koncentruje się na różnicach i wspólnych elementach przedstawionych definicji. Obiektem badań są koszty jakości ponoszone przez przedsiębiorstwa we wszystkich fazach procesu produkcyjnego oraz procesu świadczenia usługi. W pracy przeprowadzono krytyczną analizę piśmiennictwa naukowego z zakresu zarządzania jakością, rachunkowości i marketingu oraz zastosowano metody indukcji i dedukcji. Już w latach czterdziestych XX wieku koszty związane z jakością zaczęły odgrywać ważną rolę w przedsiębiorstwach. Wielka rewolucja jakościowa w Japonii, zapoczątkowana przez J.M. Jurana i A.V. Feigenbauma, była bardzo ważnym bodźcem dla rozwoju jakości. Wraz z upływem czasu coraz szersze grono naukowców decydowało się na prowadzenie badań naukowych w obszarze kosztów jakości i rachunku kosztów jakości. Również liczne doświadczenia z praktyki gospodarczej przyczyniły się do pojawienia się nowych określeń pojęcia kosztów jakości. Efektem przeglądu definicji będzie uporządkowanie wiedzy na temat kosztów jakości jako przedmiotu badań nauk o zarządzaniu.Downloads
Metrics
No metrics found.
Bibliografia
ASQC (1971). Quality costs: What and how (2nd ed.). Milwaukee: ASQC Quality Press.
Balon, U. (2006). Przegląd wybranych modeli klasyfikacji kosztów jakości. Problemy Jakości, 6, 15–19.
Bank, J. (1992). The Essence of Total Quality Management. London: Prentice Hall.
Bland, F.M., Maynard, J., Herbery, D.W. (1998). Quality costing of an administrative proces. The TQM Magazine, 10(5), 367–377.
Borys, T. (1982). Uwarunkowania ekonomiczno-społeczne analizy kosztów a samofinansowanie się przedsiębiorstw. Kwalitologia. Not Gdańsk, 9, 38.
Campanella, J. (1999). Principles of quality costs. Principles, Implementation, and Use. Milwaukee: ASQC Quality Press.
Chen, Y.S., Tang, K. (1992). A pictorial approach to poor-quality. IEEE Transactions on Engineering Management, 39(2), 149–157.
Chiadamrong, N. (2003). The development of an economic quality cost model. TQM & Busines Excellence, 14(9), 999–1014.
Chiu, Y., Su, D. (2010). Considering quality cost, time-value of money, and proces quality improvement fuction in the economic product quantity model. Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, 27(4), 249–259.
Ciechan-Kujawa, M. (2005). Rachunek kosztów jakości. Kraków: Oficyna Ekonomiczna.
Collin, S.M.H. (2007). Dictionary of accounting. A&C Black Publishers Ltd.
Crosby, P. (1979). Quality is free. New York: McGraw-Hill.
Dahlgaard, J.J., Kanji, G.K., Kristensen, K. (1992). Quality and Economic Development Project. Total Quality Management, 3(1), 115–118.
Deming, W.E. (1950). Elementary Principles of the Statistical Control of Quality. JUSE.
Fajczak-Kowalska, A. (2004). Koszty jakości oraz ich rachunek. Problemy Jakości, 8, 33–35.
Feigenbaum, A.V. (1961). Total Quality Control. New York: Mc Graw-Hill.
Giakatis, G., Enkawa, T., Washitani, K. (2001). Hidden quality costs and the distinction between quality cost and quality loss. Total Quality Management, 12(2), 179–190.
Groocock, J.M. (1974). The Cost of Quality. London: Pitman Publishing.
Gryc, J. (2004). Koszty jakości i ich liczenie w przedsiębiorstwie. Problemy Jakości, 3, 22–24.
Hellman, P., Liu, Y. (2013). Development of quality management systems: how have disruptive technological innovations in quality management affected organizations? Quality Innovation Prosperity, 17(1), 104–119.
Juran, J.M. (1951). Quality Control Handbook. New York: McGraw-Hill.
Juran, J.M. (1974). Quality Control Handbook. New York–Toronto-London: Mc Graw Hill Book Company.
Juran, J.M., Gryna, F.M. (1989). Jakość, projektowanie, analiza. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kajdan, V. (2007). Why Quality, Cost and Business Excellence are Inseparable. Total Quality Management, 18(1–2), 147–152.
Krishnan, S.K., Agus, A., Husain, N. (2000). Cost of quality: The hidden costs. Total Quality Management, 6, 844–848.
Lisiecka, K. (1997). Rachunek kosztów jakości – narzędziem obniżki kosztów własnych wytworzenia. W: T. Wawak (red.). Klub Polskie Forum ISO 9000. Warszawa, 36–50.
Lisiecka, K. (2002). Kreowanie jakości. Uwarunkowania–strategie–techniki. Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
McLaughlin, G.C. (1995). Total Quality in research and development. Delray Beach: St. Lucie Press.
Mukhopadhyaya, A.R. (2004). Estimation of Cost of Quality in an Indian Textile Industry for Reducing Cost of Non-conformance. Total Quality Management & Business Excellence, 15(2), 229 –234.
Nixon, F. (1974). Jakość i niezawodność a zarządzanie przedsiębiorstwem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Nowak, W.A. (1997). . W: A. Jarugowa, W.A. Nowak, A. Szychta. Zarządzanie kosztami w praktyce światowej. Gdańsk, ODDK, 87–109.Rachunek kosztów jakości w zarządzaniu
Oyrzanowski, B. (1984). Koszty jakości. Mała encyklopedia jakości. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Pike, J., Barnes, R. (1996). TQM in Action. London.
PN-EN ISO 9000:2001 (2001). Systemy zarządzania jakością – Podstawy i terminologia. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
PN-ISO 8402:1996 (1996). Zarządzanie jakością i zapewnienie jakości – Terminologia. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
PN-ISO 9004-3:1996 (1996). Zarządzanie jakością i elementy system jakości – Wytyczne dotyczące materiałów wytwarzanych w procesach ciągłych. Warszawa: Polski Komitet Normalizacyjny.
Raßfeld, C., Behmer, F., Durlich, M., Jochem, R. (2015). Do qualiy costs still matter? Total Quality Management & Business Excellence, 26(9–10), 1071–1082.
Sadkowski, W. (2017). Determinanty struktury kosztów jakości w przedsiębiorstwach usługowych. W: Z. Luty, M. Krasiński (red.). Rachunkowość w zarządzaniu. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 72–82.
Sedevich Fons, L.A. (2011). Measuring economic effects of quality management sytems. The TQM Journal, 23(4), 461–462.
Skrzypek, E. (1993). Zarządzanie przez jakość w przedsiębiorstwie. Lublin: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
Sojak, S. (1981). Termin „koszty jakości” w literaturze ekonomicznej. Zeszyty Teoretyczne Rady Naukowej, 5, 47–69.
Szczepańska, K. (2017). Podstawy zarządzania jakością. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Szymula, M. (2005). Rola kosztów w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Problemy Jakości, 10, 40–41.
Taguchi, G. (1986). Introduction to Quality Engineering: Designing Quality into Products and Processes. Tokio: Asian Productivity Organization.
Wawak, T. (1997). Koszty jakości. W: T. Wawak (red.). Koszty i korzyści wdrażania systemu jakości w przedsiębiorstwie. Warszawa: Klub Polskie Forum ISO 9000, 141–143.
Weinstein, L., Vokurka, R.J., Graman, G.A. (2009). Cost of quality and maintenance: Improvement approaches. Total Quality Management, 20(5), 497–507.
Wood, D.C. (2007). The executive guide to understanding and implementing quality cost programs: reduce operating expenses and increase revenue. Milwaukee: ASQ Quality Press.
Wood, D.C. (2013). Principles of quality costs. Financial measures for strategic implementation of quality management. Milwaukee: ASQ Quality Press.
Zymonik, Z. (2003). Koszty jakości w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.__
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).