Porty morskie w Gdańsku i Gdyni po 25 latach transformacji gospodarczej

Autor

  • Maciej Tarkowski Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.292.10

Słowa kluczowe:

adaptacja przestrzenna, obroty ładunkowe, porty morskie, transformacja gospodarcza

Abstrakt

Celem niniejszego artykułu jest określenie zmian pozycji konkurencyjnej portów morskich w Gdańsku i Gdyni w okresie transformacji gospodarczej. Za podstawowy wskaźnik umożliwiający oszacowanie tych zmian przyjęto obroty ładunkowe ogółem. Analiza ich struktury pozwoliła z kolei wskazać warunki i czynniki zmieniające pozycję konkurencyjną obu portów. Największy wpływ na wielkość obrotów miały silnie zmieniające się przeładunki ropy naftowej, produktów z ropy naftowej, węgla i koksu oraz kontenerów. Zmiany pozycji obu portów zostały odniesione do sytuacji głównych portów polskich, bałtyckich i globalnych oraz, pośrednio, do konkurencji ze strony lądowych komponentów systemu transportowego Polski. Pozycja konkurencyjna względem innych portów została wzmocniona, jednak oba węzły utraciły znaczą część przewagi wobec pozostałych elementów systemu transporotowego. Zaobserwowane zmiany były nie tylko efektem restrukturyzacji przemysłu, ale także reorientacji kierunków handlu zagranicznego, napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych, ekspansji portów niemieckich na dotychczasowe zaplecze portów polskich oraz priorytetów w zakresie rozbudowy sieci drogowej w Polsce. Ponadto dokonano próby zastosowania typologii adaptacji przestrzennej przemysłu (Stryjakiewicz, 1999) do zmian, jakie zaszły w analizowanych portach w okresie transformacji gospodarczej. Podmioty działające na ich obszarze podejmowały działania strategiczne mieszczące się w pięciu kategoriach: redukcji kosztów, relokacji, zmian w systemie zarządzania, przemian w strukturze przeładunków oraz kontaktów z partnerami zagranicznymi.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Maciej Tarkowski - Uniwersytet Gdański Wydział Oceanografii i Geografii Instytut Geografii Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego

Maciej Tarkowski, dr, Uniwersytet Gdański, Wydział Oceanografii i Geografii, Instytut Geografii, Katedra Geografii Rozwoju Regionalnego. Doktor nauk o Ziemi w zakresie geografii. Nauczyciel akademicki w Instytucie Geografii Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania badawcze dotyczą geografii ekonomicznej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki lokalizacji działalności gospodarczej, rozwoju lokalnego i regionalnego, geografii pracy i ekonomiki miast, w szczególności roli korzyści aglomeracji w procesie polaryzacji rozwoju.

Bibliografia

Domański, B. (2002). Zagraniczne inwestycje przemysłowe a obszary metropolitalne w Polsce, PraceKomisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 4, 9–17.

International Shipping Facts and Figures – Information Resources on Trade, Safety, Security,Environment (2012). Londyn: International Maritime Organisation (IMO). Maritime Knowledge Centre.

May, J. (2008). Adaptacja przedsiębiorstw przemysłowych – przykład Łodzi. Prace Komisji GeografiiPrzemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 10, 154–172.

Neider, J. (2013). Rozwój polskich portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Palmowski, T. (2011). Terminal głębokowodny w Gdańsku. Zeszyty Naukowe UniwersytetuSzczecińskiego. Problemy Transportu i Logistyki, 657(15), 26–273.

Pluciński, M. (2013). Polskie porty morskie w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym. Warszawa:CeDeWu.

Polska 1989–2014 (2014). Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.

Popkiewicz, M. (2012). Świat na rozdrożu. Katowice: Wydawnictwo Sonia Draga.

Profil przedsiębiorstwa (2014, 10 grudnia). Polzug. Pozyskano z http://www.polzug.de/pl/przedsiebiorstwo.html

Rachwał, T. (2010) Struktura przestrzenna i działowa przemysłu Polski na tle Unii Europejskiej w dwudziestolecie rozpoczęcia procesów transformacji systemowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 16, 105–124.

Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2006 (2006). Warszawa–Szczecin: Główny UrządStatystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie.

Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2009 (2009). Warszawa–Szczecin: Główny UrządStatystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie.

Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2013 (2013). Warszawa–Szczecin: Główny UrządStatystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie.

Stała-Szlugaj, K. (2013). Import węgla do Polski – uwarunkowania logistyczne. Polityka Energetyczna, 16(4), 125–138.

Stryjakiewicz, T. (1999). Adaptacja przestrzenna przemysłu w Polsce w warunkach transformacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Szwankowski, S. (1998). Lądowo-morskie łańcuchy transportowe. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Tendencje w polskiej gospodarce morskiej w latach 90. (2001). Warszawa–Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie.

UNCTAD Stat Data Center (2014, 10 grudnia). UNCTAD. Pozyskano z http://unctadstat.unctad.org/wds/TableViewer/tableView.aspx?ReportId=32363.

Wendt, J. (1999). Geopolityczne aspekty tranzytu w Europie Środkowej. Warszawa: Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania PAN.

Pobrania

Opublikowane

2015-06-01

Jak cytować

Tarkowski, M. (2015). Porty morskie w Gdańsku i Gdyni po 25 latach transformacji gospodarczej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(2), 147–162. https://doi.org/10.24917/20801653.292.10