Otoczenie międzynarodowe jako czynnik internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.301.1Słowa kluczowe:
biznes międzynarodowy, internacjonalizacja, otoczenie, przedsiębiorczość międzynarodowaAbstrakt
W dużym uproszeniu można przyjąć, że ogólne modele przedsiębiorczości międzynarodowej wykorzystują do wyjaśniania procesów internacjonalizacji przedsiębiorstw (zwłaszcza małych i średnich - MŚP) następujące trzy grupy zmiennych: (1) przedsiębiorcę jako kluczowy element modelu, w tym jego cechy, kognitywność, percepcję i dynamiczne kompetencje, (2) uwarunkowania środowiskowe (tj. otoczenie biznesu), w tym związane z rynkiem krajowym, jak i z rynkami międzynarodowymi, (3) przedsiębiorczy proces rozpoznawania okazji rynkowych, w tym odkrycie przedsiębiorczych szans, ich ocenę oraz wykorzystanie. Międzynarodowe uwarunkowania internacjonalizacji przedsiębiorstw, czyli uwarunkowania zewnętrzne związane z otoczeniem zagranicznym, stanowią jedną z trzech głównych zmiennych objaśniających proces internacjonalizacji firm z perspektywy przedsiębiorczości międzynarodowej. Głównym celem poznawczym artykułu jest identyfikacja kluczowych czynników internacjonalizacji przedsiębiorstw związanych z otoczeniem międzynarodowym oraz eksploracja wpływu tych czynników na proces internacjonalizacji polskich firm. Artykuł prezentuje cząstkowe wyniki badań na próbie 355 przedsiębiorstw. Ankietyzacja została zrealizowana w 2015 roku w ramach grantu OPUS realizowanego na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Bluedorn, A.C. (1993). Pilgrim’s progress: Trends and convergence in research on organizational size and environments. Journal of Management, 19(2), 163–191.
(2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy obszar badań w teorii internacjonalizacji. W: A. Budnikowski, A. Kuźnar (red.). Nowe procesy w gospodarce światowej: wnioski dla Polski. Warszawa: OficyDaszkiewicz, N.na Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 207–219.
Duliniec, E. (2004). Marketing międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Etemad, H. (2004). International Entrepreneurship as a Dynamic Adaptive System: Towards a Grounded Theory. Journal of International Entrepreneurship, 2(1–2), 5–59.
Giamartino, G.A., McDougall, P.P., Bird, B.J. (1993). International Entrepreneurship: The State of the Field. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 37–41.
Hill, Ch.W., Jones, G.R. (1989). Strategic Management Theory. An Integrated Approach. Boston: Houghton Mifflin Co.
Kraśnicka, T. (2008). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako odrębny obszar badań (rozdział 1). W: T. Kraśnicka (red.). Przedsiębiorczość międzynarodowa. Aspekty teoretyczne i praktyczne.Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
McDougall, P.P. (1989). International versus Domestic Entrepreneurship: New Venture Strategic Behavior and Industry Structure. Journal of Business Venturing, 4(6), 387–399.
Melén, S., Nordman, E.R. (2009). The internationalisation modes of Born Globals: A longitudinal study. European Management Journal, 27(4), 243–254.
Morrison, J. (2011). The Global Business Environment: Meeting the Challenges. Wyd. 3. London: Palgrave Macmillan.
Ruzzier, M., Hisrich, R.D., Antoncic, B. (2006). SME Internationalization Research: Past, Present, and Future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(4), 476–497.
Thompson, J.D. (1967). Organization in Action. New York: McGraw Hill Publishing.
Wach, K. (2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy kierunek badań w obrębie teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa (rozdział 28). W: S. Wydymus, M. Maciejewski (red.). Tradycyjne i nowe kierunki rozwoju handlu międzynarodowego. Warszawa: CeDeWu, 433–446.
Wach, K. (2015). Entrepreneurial Orientation and Business Internationalisation Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(2), 9–24. [DOI:] 010.15678/EBER.2015.030202
Wach, K. (2016). Strategiczne myślenie w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 16.
Zahra, S.A. (2005). A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36(1), 20–28.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).