Otoczenie międzynarodowe jako czynnik internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw

Autor

  • Krzysztof Wach Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.301.1

Słowa kluczowe:

biznes międzynarodowy, internacjonalizacja, otoczenie, przedsiębiorczość międzynarodowa

Abstrakt

W dużym uproszeniu można przyjąć, że ogólne modele przedsiębiorczości międzynarodowej wykorzystują do wyjaśniania procesów internacjonalizacji przedsiębiorstw (zwłaszcza małych i średnich - MŚP) następujące trzy grupy zmiennych: (1) przedsiębiorcę jako kluczowy element modelu, w tym jego cechy, kognitywność, percepcję i dynamiczne kompetencje, (2) uwarunkowania środowiskowe (tj. otoczenie biznesu), w tym związane z rynkiem krajowym, jak i z rynkami międzynarodowymi, (3) przedsiębiorczy proces rozpoznawania okazji rynkowych, w tym odkrycie przedsiębiorczych szans, ich ocenę oraz wykorzystanie. Międzynarodowe uwarunkowania internacjonalizacji przedsiębiorstw, czyli uwarunkowania zewnętrzne związane z otoczeniem zagranicznym, stanowią jedną z trzech głównych zmiennych objaśniających proces internacjonalizacji firm z perspektywy przedsiębiorczości międzynarodowej. Głównym celem poznawczym artykułu jest identyfikacja kluczowych czynników internacjonalizacji przedsiębiorstw związanych z otoczeniem międzynarodowym oraz eksploracja wpływu tych czynników na proces internacjonalizacji polskich firm. Artykuł prezentuje cząstkowe wyniki badań na próbie 355 przedsiębiorstw. Ankietyzacja została zrealizowana w 2015 roku w ramach grantu OPUS realizowanego na Wydziale Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Krzysztof Wach - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji

Krzysztof Wach, dr hab., prof. UEK, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych, Katedra Przedsiębiorczości i Innowacji. Profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Doktor habilitowany nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii (przedsiębiorczość międzynarodowa), doktor nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu (przedsiębiorczość strategiczna), specjalista z zakresu przedsiębiorczości międzynarodowej. Autor kilkunastu książek, ponad 150 publikacji naukowych, redaktor naczelny kwartalnika naukowego „Entrepreneurial Business and Economics Review” (EBER), członek komitetów redakcyjnych kilku czasopism naukowych, w tym rocznika „Przedsiębiorczość–Edukacja”. W latach 2012–2014 pełnił funkcję krajowego eksperta Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz eksperta Komisji Europejskiej ds. przedsiębiorczości. Jest uczestnikiem międzynarodowych projektów edukacyjnych i badawczych (m.in. Jean Monnet, Atlantis, International Visegrad Fund, Central European Initiative). Wygłaszał gościnne wykłady m.in. w Grand Valley State University (Grand Rapids, USA), Roosevelt University (Chicago, USA), University of Detroit Mercy (Detroit, USA), Loyola University Chicago (Chicago, USA), Northumbria University (Newcastle, UK), Univercity College London (UK), Universidad Politécnica de Cartagena (Kartagena, Hiszpania).

Bibliografia

Bluedorn, A.C. (1993). Pilgrim’s progress: Trends and convergence in research on organizational size and environments. Journal of Management, 19(2), 163–191.

(2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy obszar badań w teorii internacjonalizacji. W: A. Budnikowski, A. Kuźnar (red.). Nowe procesy w gospodarce światowej: wnioski dla Polski. Warszawa: OficyDaszkiewicz, N.na Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej, 207–219.

Duliniec, E. (2004). Marketing międzynarodowy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Etemad, H. (2004). International Entrepreneurship as a Dynamic Adaptive System: Towards a Grounded Theory. Journal of International Entrepreneurship, 2(1–2), 5–59.

Giamartino, G.A., McDougall, P.P., Bird, B.J. (1993). International Entrepreneurship: The State of the Field. Entrepreneurship Theory and Practice, 18(1), 37–41.

Hill, Ch.W., Jones, G.R. (1989). Strategic Management Theory. An Integrated Approach. Boston: Houghton Mifflin Co.

Kraśnicka, T. (2008). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako odrębny obszar badań (rozdział 1). W: T. Kraśnicka (red.). Przedsiębiorczość międzynarodowa. Aspekty teoretyczne i praktyczne.Katowice: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.

McDougall, P.P. (1989). International versus Domestic Entrepreneurship: New Venture Strategic Behavior and Industry Structure. Journal of Business Venturing, 4(6), 387–399.

Melén, S., Nordman, E.R. (2009). The internationalisation modes of Born Globals: A longitudinal study. European Management Journal, 27(4), 243–254.

Morrison, J. (2011). The Global Business Environment: Meeting the Challenges. Wyd. 3. London: Palgrave Macmillan.

Ruzzier, M., Hisrich, R.D., Antoncic, B. (2006). SME Internationalization Research: Past, Present, and Future. Journal of Small Business and Enterprise Development, 13(4), 476–497.

Thompson, J.D. (1967). Organization in Action. New York: McGraw Hill Publishing.

Wach, K. (2014). Przedsiębiorczość międzynarodowa jako nowy kierunek badań w obrębie teorii internacjonalizacji przedsiębiorstwa (rozdział 28). W: S. Wydymus, M. Maciejewski (red.). Tradycyjne i nowe kierunki rozwoju handlu międzynarodowego. Warszawa: CeDeWu, 433–446.

Wach, K. (2015). Entrepreneurial Orientation and Business Internationalisation Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship. Entrepreneurial Business and Economics Review, 3(2), 9–24. [DOI:] 010.15678/EBER.2015.030202

Wach, K. (2016). Strategiczne myślenie w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Studia Ekonomiczne – Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 16.

Zahra, S.A. (2005). A Theory of International New Ventures: A Decade of Research. Journal of International Business Studies, 36(1), 20–28.

Pobrania

Opublikowane

2016-08-31

Jak cytować

Wach, K. (2016). Otoczenie międzynarodowe jako czynnik internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(1), 7–20. https://doi.org/10.24917/20801653.301.1

Inne teksty tego samego autora