Monitorowanie jakości usług publicznych problemem administracji samorządowej na przykładzie Słupska

Autor

  • Wioletta Szymańska Akademia Pomorska w Słupsku Wydział Matematyczno-Przyrodniczy Instytut Geografii i Studiów Regionalnych

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.302.11

Słowa kluczowe:

administracja publiczna, funkcja administracyjna, jakość usług publicznych, metody pomiaru, Słupsk

Abstrakt

Jakość usług publicznych świadczonych na rzecz społeczności lokalnych jest współcześnie wielkim wyzwaniem dla jednostek samorządu terytorialnego. Mieszkańcy, organizacje społeczne, przedsiębiorcy dokonują oceny działalności władzy samorządowej na podstawie poziomu zaspokojenia potrzeb publicznych. Gwarancją podnoszenia jakości tych usług jest stałe ich monitorowanie. W Polsce podejmuje się próby testowania, a nawet wdrażania innowacyjnych narzędzi do tego celu. Przedmiotem opracowania jest krótka charakterystyka usług publicznych w świetle ewolucji teoretycznych modeli administracji publicznej, omówienie narzędzi mogących służyć monitorowaniu tych usług oraz analiza praktycznego podejścia do tego zagadnienia na przykładzie Słupska. Głównym celem jest wskazanie, na przykładzie Słupska, na jakim poziomie znajdują się samorządy w zakresie wdrażania nowoczesnych instrumentów zarządzania. Wnioskowanie oparte zostało na interpretacji literatury, dokumentów strategicznych, materiałów źródłowych oraz na badaniu społecznym w postaci swobodnego wywiadu z pracownikami samorządowymi. W opracowaniu wykazano, że Słupsk i inne miasta testują nowoczesne narzędzia monitoringu jakości usług. Pomimo tego analizowane miasto nie zdecydowało się na wdrożenie jednego z nich. W ramach doskonalenia jakości usług publicznych zrezygnowano nawet ze standaryzowanych norm ISO na rzecz wypracowania własnego indywidualnego systemu zarządzania jakością usług publicznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Wioletta Szymańska - Akademia Pomorska w Słupsku Wydział Matematyczno-Przyrodniczy Instytut Geografii i Studiów Regionalnych

Wioletta Szymańska, dr, Akademia Pomorska w Słupsku, Wydział Matematyczno-Przyrodniczy, InstytutGeografii i Studiów Regionalnych. Doktor nauk o Ziemi, specjalność: geografia społeczno-ekonomiczna.Główne obszary zainteresowań: geografia osadnictwa, funkcjonalizm w badaniach geograficznych, strukturywewnętrzne miast i ich przeobrażenia, problemy społeczne w geografii, percepcja i waloryzacja przestrzeni miejskiej, społeczne aspekty rozwoju jednostek osadniczych. Autorka ponad 60 publikacji naukowych orazredaktor naukowy 4 monografii.

Bibliografia

Bosiacki, A., Izdebski, H., Nelicki, A., Zachariasz, I. (red.) (2010). Nowe zarządzanie publiczne i public governance w Polsce i Europie. Warszawa: Liber.

Czerwińska, M., Gajdasz, J., Hildebrandt, A., Kopeć, K., Kpuc-Muszyńska, B., Michalski, T., Nowicki, M., Susmarski, P., Tarkowski, M. (2014). Jak zaprojektować i wdrożyć system monitoringu jakości usług publicznych i jakości życia? Podręcznik wdrażania. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Domański, R. (2000). Miasto innowacyjne. Warszawa: PWN.

Dryglas, D. (2014). Proces budowy strategii zarządzania zmianą gospodarczą na przykładzie Krynicy-Zdrój. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 28, 38–58.

Duda, J., Jeżowski, A., Misiąg, W., Nowak, B., Szlachta, J., Zaleski, J. (2004). Mierzenie ilości i jakości usług publicznych jako element Programu rozwoju instytucjonalnego. Warszawa: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Glińska, E. (2009) (2016, 14 stycznia). Ekspertyza dotycząca tematu: Monitorowanie jakości usług publicznych, m.in. poprzez wspieranie tworzenia wskaźników typu quality of governance, quality of life o zasięgu krajowym, wspieranie upowszechniania tzw. indeksów dobrej gminy oraz benchmarking wpisanego w Plany Działań IP/IP2 na 2009 r. Pozyskano z https://www.wup.pl/images/uploads/VII.

FUNDUSZE_EUROPEJSKIE/Innowacyjnosc_i_ponadnarodowosc_-_aktualnosci/ekspertyzy/dd.Ekspertyza_ Temat%C3%B3w_projekt%C3%B3w_innowacyjnych_-_us%C5%82ugi_publiczne.doc

Halcombe, R.G. (1997). A Theory of the Theory of Public Goods. The Review of Austrian Economics, 10(1), 1–22.

Hausner, J. (2002). Od idealnej biurokracji do zarządzania publicznego. W: J. Hausner, M. Kukiełka (red.). Studia z zakresu zarządzania publicznego, t. II. Kraków: Akademia Ekonomiczna w Krakowie, 51–67.

Izdebski, H., Kulesza, M. (2004). Administracja publiczna, zagadnienia ogólne. Wydanie 3. Warszawa: Liber.

Kaczmarek, T. (2005). Struktury terytorialno-administracyjne i ich reformy w krajach europejskich. Seria Geografia, 70.

Kowalczyk, L. (2008). Współczesne zarządzanie publiczne jako wynik procesu zmian w podejściu do administracji publicznej. Zeszyty Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 1, 4–14.

Kożuch, B., Kożuch, A. (2011). Usługi publiczne. Organizacja i zarządzanie. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Krynicka, H. (2006). Koncepcje nowego zarządzania w sektorze publicznym (New Public Management). Studia Lubuskie, 2, 193–202.

Maik, W. (1992). Geografia miast. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.

Marchewka-Bartkowiak, K. (2014). Nowe zarządzanie publiczne. Infos. Zagadnienia Społeczno-Gospodarcze, 18(187).

Michalski, T. (2013). Pomorskie doświadczenia we wdrażaniu systemu mierzenia jakości usług publicznych. Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Ochnio, M. (2012). Nowe zarządzanie publiczne (New Public Management) – podstawowe cechy modelu. Jego zastosowanie w Polsce. Warszawa: Instytut Zmian, Working Paper, 1.

Parysek, J.J. (1997). Podstawy gospodarki lokalnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.

Raport – krajowe i zagraniczne doświadczenia w zakresie badania jakości usług publicznych i jakości życia (2011, wrzesień). Gdańsk: Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową.

Rogala, P., Kusterka-Jefmańska, M., Chojecka, J., Koch-Mitka, J. (2012, lipiec). Raport: Opis koncepcji, metodyki oraz narzędzi badań wskaźników jakości życia i wskaźników jakości usług publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego na przykładzie Krakowa i Poznania, w ramach projektu „Monitorowanie jakości usług publicznych jako element zintegrowanego systemu zarządzania jednostkami samorządu terytorialnego”. Kraków–Poznań.

Suliborski, A. (2001). Funkcje i struktura funkcjonalna miast. Studia teoretyczno-empiryczne. Łódź: Uniwersytet Łódzki.

Suliborski, A. (2010). Funkcjonalizm w polskiej geografii miast. Studia nad genezą i pojęciem funkcji miast. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Szajnowska-Wysocka, A. (1995). Podstawy zorganizowania miast konurbacji górnośląskiej. Katowice: Uniwersytet Śląski.

Szymańska, W. (2015). The role of the administrative functions in the development of the city in Poland (by example of degraded towns). W: W. Szymańska (red.). Regional Development and Public Administration in the Context of General Tendencies of XXI century. Słupsk-Kharkiv: Publishing House АDNDU, 5–18.

Wojtasiewicz, L. (1997). Czynniki rozwoju lokalnego – nowe ujęcie metodologiczne. W: W. Maik (red.). Problematyka rozwoju lokalnego w warunkach transformacji systemowej. Biuletyn Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN, 177, 7–18.

Pobrania

Opublikowane

2016-11-12

Jak cytować

Szymańska, W. (2016). Monitorowanie jakości usług publicznych problemem administracji samorządowej na przykładzie Słupska. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 30(2), 171–185. https://doi.org/10.24917/20801653.302.11