Kształcenie osób dorosłych jako czynnik zwiększania poziomu innowacyjności krajów Unii Europejskiej

Autor

  • Grażyna Węgrzyn Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Katedra Ekonomii i Polityki Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.332.2

Słowa kluczowe:

innowacyjność, kształcenie dorosłych, kształcenie formalne, kształcenie pozaformalne

Abstrakt

Koncepcja gospodarki opartej na wiedzy zakłada, że głównym czynnikiem rozwoju społeczno- gospodarczego i kształtowania się nowych struktur gospodarki jest wiedza. Jest ona niezbędna do generowania i wdrażania szeroko pojętych innowacji. Wiedza zdobyta w wyniku edukacji formalnej szybko się dezaktualizuje lub jest niewystarczająca, stąd powstaje konieczność ciągłego uczenia się. Edukacja dorosłych obejmuje wszelkie formy uczenia się, które są podejmowane po zakończeniu wstępnego kształcenia i szkolenia. Jest realizowana w trzech formach: formalnej, pozaformalnej i nieformalnej. Celem opracowania jest zweryfikowanie, czy upowszechnianie się kształcenia osób dorosłych w krajach Unii Europejskiej znajduje odzwierciedlenie w zmianach poziomu innowacyjności. Do realizacji celu opracowania wykorzystano krytyczny przegląd literatury, analizę zastanych danych statystycznych oraz analizę porównawczą. Edukacja pozaformalna i nieformalna dorosłych w postaci szkoleń i kursów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji uznawanych wewnątrz danej instytucji (zakładu pracy, organizacji itp.), stanowi ważny czynnik determinujący poziom innowacyjności gospodarki. Kraje, w których w kształcenie przez całe życie są zaangażowane znaczne zasoby siły roboczej, osiągają lepsze wyniki w poziomie innowacyjności niż kraje, w których ten obszar aktywności edukacyjnej jest niedoceniany.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Grażyna Węgrzyn - Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu Katedra Ekonomii i Polityki Ekonomicznej

Grażyna Węgrzyn, dr hab., prof. nadzw. UE, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Katedra Ekonomii i Polityki Ekonomicznej. Zainteresowania badawcze: rynek pracy, innowacyjność, gospodarka oparta na wiedzy, makroekonomia.

Bibliografia

Borowiec, M., Dorocki, S., Jenner B. (2009). Wpływ zasobów kapitału ludzkiego na kształtowanie społeczeństwa informacyjnego i innowacyjności struktur przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 13, 95–109.

Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1350/2008/WE z 16 grudnia 2008 r. dotycząca Europejskiego Roku Kreatywności i Innowacji (2009). Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej z 24 grudnia 2008 r. Pozyskano z https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/ PDF/?uri=CELEX:=154&from=EN

Dorośli w systemie edukacji formalnej: polityka i praktyka w Europie (2011). Agencja Wykonawcza ds. Edukacji, Kultury i Sektora Audiowizualnego (EACEA). Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Dziechciarz, J. (2015). Pomiar i wycena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w formalnych i nieformalnych formach kształcenia. W: P. Wdowiński (red.). Nauczyciel akademicki wobec nowych wyzwań edukacyjnych. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

European Innovation Scoreboard 2018 (2018). Pozyskano z https://www.interregeurope.eu/ policylearning/news/3806/european-innovation-scoreboard-2018/

Foley, A. (2004). Dimensions of Adult Learning. Adult education and training in a global era. Open University Press.

Fuente, de la A., Ciccone, A. (2003). Human Capital in a Global and Knowledge‑based Economy. Paris: European Commission.

International Standard Classification of Education ISCED 2011 (2018, 7 listopada). UNESCO Institute for Statistics, Montreal, Canada 2012. Pozyskano z http://uis.unesco.org/sites/default/ files/documents/international-standard-classification-of-education-isced-2011-en

Kształcenie dorosłych (2009). Departament Pracy i Warunków Życia. Informacje i opracowania statystyczne. GUS: Warszawa.

Lee, S.Y., Florida, R., Acs, Z. (2004). Creativity and Entrepreneurship: a Regional Analysis of New Form Formation. W: Discussion Papers on Entrepreneurship, Growth and Public Policy. Jena: Max Planck Institute.

Making a European Area of Lifelong Learning a Reality. Komunikat Komisji Europejskiej, COM (2001) 678. Pozyskano z https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=- COM:2001:0678:FIN:EN

Narasaiah, M.L. (2007). Education and Economic Development. New Delhi: Discovery Publishing Hause.

Rosenbladt, B. (2009). Adult education and training in comparative perspective – understanding differences across countries. Monachium: TNS Infratest Sozialforschung.

Tudor, S.L. (2013). Formal Non-formal – Informal in Education. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 76, 821–826.

Ujwary-Gil, A. (2004). Inwentyka, czyli kreatywność w biznesie. Wybrane zagadnienia. Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu – National-Louis University.

Węgrzyn, G. (2011). Sektor usług – zmiany w zatrudnieniu i innowacyjności. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 168(2), 363–376.

Węgrzyn, G. (2015). Wykształcenie i kwalifikacje pracowników jako determinanta zmian w poziomie innowacyjności gospodarek. Ekonomia XXI Wieku, 1(5), 90–100.

Pobrania

Opublikowane

2019-09-13

Jak cytować

Węgrzyn, G. (2019). Kształcenie osób dorosłych jako czynnik zwiększania poziomu innowacyjności krajów Unii Europejskiej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(2), 18–30. https://doi.org/10.24917/20801653.332.2