Entrepreneurs’ agreements as a means of defence against economic crisis: a chance for the economy or a violation of competition?
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.383.1Keywords:
agreement, competition, economic crisis, economy, entrepreneurAbstract
The article is an analysis of an issue that refers to entrepreneurs’ agreements as a form of defence against economic crisis. In this context an important research problem appears, namely: can this kind of agreement be fully accepted or should it be recognized as inadmissible on account of its destabilizing influence on competition? The problem is discussed on the basis of the Statute of 16 February 2007 on the Protection of Competition and Consumers (consolidated text: Journal of Laws of 2024, item 594 with later amendments). In this connection, the main research method is argumentative, taking into consideration selected economic aspects. The detailed aims concern the questions: What entrepreneurs’ agreements are forbidden? Is every agreement limiting competition banned? What are the consequences of concluding an agreement at variance with the Statute on the Protection of Competition and Consumers? It was assumed, as a hypothesis, that the possibility of concluding agreements by entrepreneurs as a means of defence against economic crisis is limited. The reasoning contained here confirms the accuracy of this hypothesis and its discussion has led to formulated recommendations directed to the legislator. Firstly, there should be an increase, indicated in Article 7, Item 1, Points 1 and 2 of the Statute on the Protection of Competition and Consumers, in the upper limits of shares owned by entrepreneurs who are parties to an agreement in the appropriate market. These limits give exemption from applying some of the bans presented in Article 6, Item 1 (see also Article 7, Item 3 which details banned agreements regardless of entrepreneurs’ shares in the appropriate market). Secondly, there is a need for tempering the financial penalty described in Article 106, Item 1, Point 1 through establishing a maximum sum in every case of its imposition (an example of this kind of limitation is placed in Article 106, Item 6 of the statute on the Protection of Competition and Consumers).
Downloads
Metrics
References
Bator, A. (2015). Postanalityczna teoria i filozofia prawa. Nowe szanse, nowe zagrożenia? W: M. Jabłoński, M. Paździor (red.), Postanalityczna filozofia prawa. Przegląd Prawa i Administracji, CII (Acta Universitatis Wratislaviensis No 3662). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 21–44.
Fornalczyk, A. (2007). Strategie konkurencyjne przedsiębiorstw i ochrona rynku przed skutkami dominacji rynkowej. W: C. Banasiński, E. Stawicki (red.), Konkurencja w gospodarce współczesnej. Warszawa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, 80–91.
Hykawy, I., Wojtaszek, E. (1994). Regulacja porozumień ograniczających konkurencję w prawie Wspólnoty Europejskiej. Przegląd Prawa Handlowego, 11, 1–13.
Jurkowska, A., Miąsik, D., Skoczny, T., Szydło M. (2007). Nowa uokik z 2007 r.: krytyczna analiza niektórych rozwiązań. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 5, 13–21.
Jurkowska, A., Skoczny, T. (2008). Wyłączenia grupowe spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję we wspólnotowym i polskim prawie ochrony konkurencji. W: A. Jurkowska, T. Skoczny (red.), Wyłączenia grupowe spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję we Wspólnocie Europejskiej i w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, 27–74.
Jurkowska‑Gomułka, A. (2014). W: T. Skoczny (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.
Jurkowska‑Gomułka, A. (2017). Konkurencja a przetargi – konieczność wielowymiarowego podejścia. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 1, 2–10.
Kohutek, K. (2014). W: K. Kohutek, M. Sieradzka, Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz. Warszawa: LEX a Wolters Kluwer business.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 z późn. zm.).
Kowalski, J. (1984). Wstęp do prawoznawstwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kowalski, J., Lamentowicz, W., Winczorek, P. (1986). Teoria państwa i prawa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Księżyk, M. (2009). Ekonomia. Kraków: Uczelniane Wydawnictwa Naukowo‑Dydaktyczne AGH.
Materna, G. (2013). Zakres podmiotowy zakazu zmów przetargowych w polskim prawie ochrony konkurencji i prawie karnym. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, 12, 4–13.
Noga, A. (1993). Dominacja a efektywna konkurencja. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Nowak, L. (1973). Interpretacja prawnicza. Studium z metodologii prawoznawstwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Smaga, M. (2024). Cykl koniunkturalny. W: T. Włudyka, M. Smaga, M. Porzycki (red.), Instytucje gospodarki rynkowej. Warszawa: Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 202–205.
Stawicki, A., Stawicki, E. (2016). W: A. Stawicki, E. Stawicki (red.), Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer SA.
Szanciło, T. (2006). Porozumienia ograniczające konkurencję. Przegląd Prawa Handlowego, 8, 36–43.
Tomczak, A. (2007). Rozdział 21. Koniunktura gospodarcza. W: S. Marciniak (red.), Makro- i mikroekonomia. Podstawowe problemy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 450– 475.
Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tekst jednolity: Dz.U. 2024 r. poz. 594 z późn. zm.).
Ziembiński, Z. (1980). Problemy podstawowe prawoznawstwa. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).