Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na brazylijski i meksykański przemysł samochodowy

Authors

  • Mirosław Wójtowicz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.17.11

Keywords:

kryzys, Brazylia, przemysł samochodowy

Abstract

The aim of the study is to analyze the process of economic growth and changes of Brazilian and Mexican automobile industry in years 2000-2010. Special attention was paid to the situation of those industries in the years of global economic crisis and to strategies of dealing with the production and sales slump at the turn of years 2008-2009.

The analysis confirmed disparities between Brazilian and Mexican automobile industries’ response to global economic crisis. The Mexican automobile sector was strongly affected by the slump in demand for new cars on the USA market whereas the Brazilian automobile sector experienced only a small production slowdown as the national demand for new cars soared.

Downloads

Metrics

PDF views
19
Jan 2011Jul 2011Jan 2012Jul 2012Jan 2013Jul 2013Jan 2014Jul 2014Jan 2015Jul 2015Jan 2016Jul 2016Jan 2017Jul 2017Jan 2018Jul 2018Jan 2019Jul 2019Jan 2020Jul 2020Jan 2021Jul 2021Jan 2022Jul 2022Jan 2023Jul 2023Jan 2024Jul 2024Jan 2025Jul 2025Jan 20263.0
|

References

Alvarez L., Rueda I., Simon N., Castellanos J., 2009, Effects of the world economic crisis on the automobile industry based in Mexico, Paper presented at 17 Colloquium International GERPISA, June 17–19, Paris, ss. 19, http://www.gerpisa.univevry.fr/rencontre/17.rencontre/GERPISAJune2009/ Colloquium/contributions.html

AMIA2009, 2010, AMIA-Boletin de Prensa, Asociacion Mexicana de la Industria Automotriz – AMIA, Mexico. http://www.amia.com.mx/prensa/

ANFAVEA 2009, 2010, ANFAVEA – Tabelas Estatisticas,Associaçăo Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores – ANFAVEA, Săo Paulo. http://www.anfavea.com.br/tabelas.html

Berry S., Grilli V., Lopez de Silanes F., 1992, The automobile industry and the Mexico – US free trade agreement, National Bureau of Economic Research Working Papers Series, no 4152, Cambridge, s. 75.

Carrillo J., 2000, The integration of the Mexican Automobile Industry to the USA: between polices and corporate strategies, Actes du GERPISA, no. 28, s. 55–77.

Carrillo J., Contreras O., Garcia H., 2009, The automobile industry in Mexico: Confronting the current crisis, Paper presented at 17 Colloquium International GERPISA, June 17–19, Paris, s. 22. http:// www.gerpisa.univevry.fr/rencontre/17.rencontre/GERPISAJune2009/Colloquium/contributions.html

Foreign Direct Investment, 2010, Foreign Direct Investment in Latin America and the Caribbean 2009, United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean – ECLAC, Santiago de Chile, s. 156.

Salerno S.M., Arbix G., 2010, Economic growth, social development and crisis management: recent evolution of the auto industry in Brazil, Paper presented at 18 Colloquium International GERPISA, June 9–11, Berlin, s. 28. http://gerpisa.org/en/node/963.

Wójtowicz M., 2008, Rozwój przemysłu samochodowego w Brazylii w latach 1957–2005, [w:] Procesy transformacji układów przestrzennych przemysłu na tle zmieniającego się otoczenia, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 10, Warszawa–Kraków, s. 140–153.

Wójtowicz M., 2009, Wpływ globalizacji i integracji w ramach MERCOSUR na wymianę handlową produktów przemysłu samochodowego Brazylii w latach 1990–2006, [w:] Wpływ procesów globalizacji i integracji europejskiej na transformację struktur przemysłowych, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 12, Warszawa–Kraków, s. 63–77.

Published

2011-01-01

How to Cite

Wójtowicz, M. (2011). Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na brazylijski i meksykański przemysł samochodowy. Studies of the Industrial Geography Commission of the Polish Geographical Society, 17, 129–143. https://doi.org/10.24917/20801653.17.11

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>