Planning the Fishing Service Tourism Product Development Based on Endogenous Values. Example of the Szczecinek County (Poland)
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.343.2Keywords:
county, fishing product, local development, Szczecinek County, tourist servicesAbstract
The article provides an overview of issues related to planning the development of local service space, with particular emphasis on the implementation of tourist services and the local tourist fishing product based on local endogenous resources, in particular water, mainly in the form of lakes and rivers. The study covered the area of the Szczecinek County located in the Zachodniopomorskie Voivodeship. The following research methods were used in the article: survey, descriptive, focused group interviews, strategic documents analysis and SWOT analysis. The article indicates important elements that distinguish the Szczecinek County as a fishing area, inventory of water resources was carried out and the most important barriers to the development of this type of service products were indicated. Research conducted in the Szczecinek County has shown that it is an area predestined for the development of this type of tourist products, however, a clear institutional commitment of county authorities, individual communes and county organisations is required. Thanks to their endogenous resources, counties of this type can successfully perform service functions in the field of tourism. Research carried out for the purposes of this article is a supplement to similar research conducted in connection with the development of tourism in other communes and counties of the Zachodniopomorskie Voivodeship.Downloads
Metrics
References
Duda, M., Duda, T., Śledziński, R. (2014). Kanon krajoznawczy województwa zachodniopomorskiego. Szczecin: AFR.
Głąbiński, Z., Duda, T., Szostak, D. (2017). Strategia rozwoju turystyki dla gminy Karlino do 2025 roku. Karlino.
Głąbiński, Z., Szostak, D., Zalewski, T. (2016). Strategia rozwoju turystyki na poziomie lokalnym. Przykład powiatu gryfińskiego. Warszawa: CeDeWu.
Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2019, 18 grudnia). Pozyskano z https://szczecin.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_zachodniopomorskie/portrety_powiatow/powiat_szczecinecki.pdf
Gołembski, G., (2002). Metody stymulowania turystyki w ujęciu przestrzennym. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.
Grabowska, A. (2016). Lokalna gospodarka turystyczna a rozwój regionów. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny. Pozyskano z https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/5_A.Grabowska_Lokalna_gospodarka_turystyczna_a_rozwoj.pdf
Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2005). Produkt turystyczny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kaganek, K., (2015). Różnorodność pojęć w zakresie aktywnego uprawiania turystyki. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.). Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze.
Panasiuk, A. (2006). Ekonomika turystyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Rapacz, A., Jaremen, D.E. (2009). Oddziaływanie samorządu lokalnego na rozwój turystyki i branży turystycznej w wybranych gminach powiatu jeleniogórskiego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 46, 303–314.
Sidorkiewicz, M. (2009). Procedura konstruowania strategii rozwoju turystyki. W: B. Meyer, D. Milewski (red.). Strategia rozwoju turystyki w regionie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Skowyrski, J. (2010). Powiat szczecinecki. Zeszyt krajoznawczo-metodyczny. Szczecin: FTR.
Spławik i Grunt – blog (2019, 18 grudnia). Turystyka wędkarska w Polsce. Pozyskano z http://splawikigrunt.pl/blog/turystyka-wedkarska-w-polsce
Szostak, D. (2019). Planowanie rozwoju lokalnego jako samorządowe narzędzie kształtowania funkcji usługowej gminy Moryń. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(2), 95–110.
Szostak, D., Zalewski, T. (2017). Tworzenie lokalnych produktów turystycznych na bazie potencjału endogenicznego na przykładzie gminy Moryń. Roczniki Chojeńskie, 9.
Sztando, A. (2015). Współczesne bariery zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym w Polsce. Nauki o Zarządzaniu, 4(25), 105–124.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).