Planowanie rozwoju usługowego produktu turystyki wędkarskiej w oparciu o posiadane walory endogeniczne. Przykład powiatu szczecineckiego

Autor

  • Daniel Szostak Uniwersytet Szczeciński, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.343.2

Słowa kluczowe:

powiat, powiat szczecinecki, produkt wędkarski, rozwój lokalny, usługi turystyczne

Abstrakt

Artykuł zawiera przegląd zagadnień dotyczących planowania rozwoju lokalnej przestrzeni usługowej, ze szczególnym uwzględnieniem implementacji usług turystycznych oraz lokalnego turystycznego produktu wędkarskiego w oparciu o posiadane lokalne zasoby endogeniczne, w szczególności wodne, głównie w postaci jezior i rzek. Badaniem objęto obszar powiatu szczecineckiego znajdującego się w województwie zachodniopomorskim. W artykule zastosowano następujące metody badawcze: ankietowa, opisowa, zogniskowane wywiady grupowe oraz przeprowadzono analizę dokumentów strategicznych i przygotowano analizę SWOT. W artykule wskazano istotne elementy, które wyróżniają powiat szczecinecki jako obszar wędkarski, przeprowadzono inwentaryzację zasobów wodnych oraz wskazano najważniejsze bariery rozwoju tego typu produktów usługowych. Badania prowadzone w powiecie szczecineckim wykazały, że jest to obszar predestynowany do rozwoju tego typu produktów turystycznych, jednakże wymagane jest wyraźne zaangażowanie instytucjonalne władz powiatowych, poszczególnych gmin oraz organizacji powiatowych. Dzięki posiadanym zasobom endogenicznym powiaty tego typu mogą z powodzeniem realizować funkcję usługową w dziedzinie turystyki. Badania przeprowadzone na potrzeby niniejszego artykułu są uzupełnieniem podobnych badań prowadzonych w związku z rozwojem turystyki w innych gminach i powiatach województwa zachodniopomorskiego.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Daniel Szostak - Uniwersytet Szczeciński, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej

Daniel Szostak, dr, Uniwersytet Szczeciński, Instytut Gospodarki Przestrzennej i Geografii Społeczno-Ekonomicznej. Jego zainteresowania badawcze: ekonomika turystyki, strategie rozwoju turystyki, hotelarstwo, planowanie w turystyce, finansowanie turystyki, rozwój lokalny i regionalny, turystyka w gospodarce przestrzennej, zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej, funkcjonowanie przedsiębiorstwa turystycznego, zarządzanie ludźmi, komunikacja interpersonalna, skuteczne metody poszukiwania pracy, aktywność proprzedsiębiorcza studentów oraz osób bezrobotnych, praca zespołowa, marketing turystyczny i terytorialny.

Bibliografia

Duda, M., Duda, T., Śledziński, R. (2014). Kanon krajoznawczy województwa zachodniopomorskiego. Szczecin: AFR.

Głąbiński, Z., Duda, T., Szostak, D. (2017). Strategia rozwoju turystyki dla gminy Karlino do 2025 roku. Karlino.

Głąbiński, Z., Szostak, D., Zalewski, T. (2016). Strategia rozwoju turystyki na poziomie lokalnym. Przykład powiatu gryfińskiego. Warszawa: CeDeWu.

Główny Urząd Statystyczny (GUS) (2019, 18 grudnia). Pozyskano z https://szczecin.stat.gov.pl/vademecum/vademecum_zachodniopomorskie/portrety_powiatow/powiat_szczecinecki.pdf

Gołembski, G., (2002). Metody stymulowania turystyki w ujęciu przestrzennym. Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań.

Grabowska, A. (2016). Lokalna gospodarka turystyczna a rozwój regionów. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny. Pozyskano z https://www.ue.katowice.pl/fileadmin/_migrated/content_uploads/5_A.Grabowska_Lokalna_gospodarka_turystyczna_a_rozwoj.pdf

Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2005). Produkt turystyczny. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kaganek, K., (2015). Różnorodność pojęć w zakresie aktywnego uprawiania turystyki. W: A. Stasiak, J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.). Wczoraj, dziś i jutro turystyki aktywnej i specjalistycznej. Warszawa: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze.

Panasiuk, A. (2006). Ekonomika turystyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Rapacz, A., Jaremen, D.E. (2009). Oddziaływanie samorządu lokalnego na rozwój turystyki i branży turystycznej w wybranych gminach powiatu jeleniogórskiego. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 46, 303–314.

Sidorkiewicz, M. (2009). Procedura konstruowania strategii rozwoju turystyki. W: B. Meyer, D. Milewski (red.). Strategia rozwoju turystyki w regionie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Skowyrski, J. (2010). Powiat szczecinecki. Zeszyt krajoznawczo-metodyczny. Szczecin: FTR.

Spławik i Grunt – blog (2019, 18 grudnia). Turystyka wędkarska w Polsce. Pozyskano z http://splawikigrunt.pl/blog/turystyka-wedkarska-w-polsce

Szostak, D. (2019). Planowanie rozwoju lokalnego jako samorządowe narzędzie kształtowania funkcji usługowej gminy Moryń. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 33(2), 95–110.

Szostak, D., Zalewski, T. (2017). Tworzenie lokalnych produktów turystycznych na bazie potencjału endogenicznego na przykładzie gminy Moryń. Roczniki Chojeńskie, 9.

Sztando, A. (2015). Współczesne bariery zarządzania strategicznego rozwojem lokalnym w Polsce. Nauki o Zarządzaniu, 4(25), 105–124.

Pobrania

Opublikowane

2020-09-28

Jak cytować

Szostak, D. (2020). Planowanie rozwoju usługowego produktu turystyki wędkarskiej w oparciu o posiadane walory endogeniczne. Przykład powiatu szczecineckiego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 34(3), 22–35. https://doi.org/10.24917/20801653.343.2