Current state and perspectives for using the Broad Gauge Metallurgy Line in Poland
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.351.6Keywords:
Cargo, development, international transpor, railway infrastructureAbstract
Rail transport in Poland plays an important role in the economy. This applies to both passenger and freight transport. For years, modernisation processes have been carried out for both the railway infrastructure and the rolling stock in the railway sector. Among the many elements of the railway infrastructure, it is worth analysing the Broad Gauge Metallurgy Line, which prompts numerous discussions. The purpose of this publication is to show that the Broad Gauge Metallurgy Line may have favourable prospects for further development in international transport. The research hypothesis is based on the indicated importance of the discussed line for the economy. The paper discusses the roots of the Broad Gauge Metallurgy Line in the times of centrally-controlled economy. The current economic situation of the company managing the railway line in question was also discussed by presenting its key economic indicators. Particular attention was paid to the possible prospects for the development of the Broad Gauge Metallurgy Line, taking into account the current economic conditions.The article was created with the use of compact materials, netographic information and statistical data. The research method used in the publication is the analysis of existing data. The results of the research positively verify the thesis.
Downloads
Metrics
References
Ciemnoczułowski, T. (2009). Szerokim torem LHS. Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn.
Clurysek, A. (2017, 13 grudnia). Do 2025 roku LHS podwoi inwestycje do wartości 800 milionów złotych. Kurier Zamojski. Pozyskano z https://www.kurierzamojski.pl/do-2025-roku-lhs-podwoi-inwestycje-do-wartosci-800-milionow-zlotych/ (dostęp 20.04.2020).
Domański, E., Ożóg, Z. (1977). Lokomotywy spalinowe serii ST44. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.
Eisler, J. (1992). Zarys dziejów politycznych Polski 1944–1989. Łódź: BGW.
Elektryczna autostrada startuje w Niemczech. (2019, 5 sierpnia). Pozyskano z https://www.dw.com/pl/elektryczna-autostrada-startuje-w-niemczech/a-48653445 (dostęp 02.07.2020).
Idea širokorozchodnej trate žije. (2008, 4 kwietnia). Pozyskano z https://ekonomika.sme.sk/c/3811869/idea-sirokorozchodnej-trate-zije.html (dostęp 15.03.2020).
Ile trwa import statkiem, pociągiem i samolotem z Chin? (2020, 10 czerwca). Pozyskano z https://fullbax.pl/czas-transportu-z-chin/
Kubáček, J. (1999). Dejiny železníc na území Slovenska. Bratislava: Železnice Slovenskej Republiky.
Kunicki, K., Ławecki, T. (2018). Budujemy drugą Polskę. Wielkie inwestycje PRL-u. Łódź: Dom Wydawniczy Księży Młyn.
LHS. PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. (2020, 5 czerwca). Pozyskano z https://lhs.com.pl/pl
Lijewski, T. (1986). Geografia transportu Polski. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.
Linia kolejowa. (2020, 13 kwietnia). Pozyskano z http://www.jura-pilica.com/?linia-kolejowa,411
Lotos Kolej. (2020, 30 maja). Pozyskano z https://www.lotoskolej.pl/
Madrjas, J. (2019, 30 marca). Pozyskano z https://www.rynekinfrastruktury.pl/wiadomosci/kolej/szeroki-tor-az-do-portu-srodladowego-byly-minister-ma-wizjonerski-plan-57182.html
Malinowski, Ł. (2006). MCL Sławków. Rynek Kolejowy, 4.
Malinowski, Ł. (2011). 10 lat PKP LHS. Rynek Kolejowy, 7, 8–11.
Mazur, A. (2005). 25 lat LHS. Świat Kolei, 5.
O krok bliżej do uruchomienia Linii Chełmskiej Szerokotorowej. (2020, 17 czerwca). Pozyskano z https://lhs.com.pl/pl/wydarzenia/521
Pierwszy pociąg z Chin dotarł do Polski bez przeładunku na granicy UE. Przejechał Nowym Jedwabnym Szlakiem. (2020, 4 lutego). Pozyskano z https://next.gazeta.pl/next/7,151003,25569114,pierwszy-pociag-z-chin-dotarl-do-polski-bez-przeladunku-na-granicy.html#s=BoxOpMT
PKP. (2020, 2 marca). Raport finansowy. Pozyskano z https://www.pkp.pl/pl/raport-finansowy
Pociąg kontenerowy z Chin po LHS. (2020, 3 lutego). http://www.lhs.pl/conowego.lhs (dostęp 10.08.2020).
Porównanie cen transportu morskiego z kolejowym. Ile kosztuje? Jak długo trwa taki transport? (2020, 11 sierpnia). Pozyskano z https://www.mountainbusiness.eu/post/por%C3%B3wnanie-cen-transportu-morskiego-z-kolejowym-ile-kosztuje-jak-d%C5%82ugo-trwa-taki-transport
Rojek, A. (2012). Zasilanie trakcji elektrycznej w systemie prądu stałego 3 kV. Warszawa: Kolejowa Oficyna Wydawnicza.
Tracichleb: Do 2024 LHS będzie w pełni skomputeryzowana. (2020, 5 lutego). Rynek Kolejowy. Pozyskano z https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/tracichleb-do-2024-lhs-bedzie-w-pelni-skomputeryzowana-95388.html (dostęp 23.05.2020).
Urząd Transportu Kolejowego. (2020, 12 lipca). Statystyka przewozów towarowych. Kolejowe przewozy towarowe w Polsce. Zestawienie roczne w latach 2000–2019. Pozyskano z https://www.utk.gov.pl/pl/raporty-i-analizy/analizy-i-monitoring/statystyka-przewozow-to/15773,Dane-podstawowe.html
Z kart historii LHS – część 1. (2020, 4 kwietnia). Pozyskano z http://www.lhs.pl/info/historia-cz1
Z kart historii LHS – część 2. Trochę teraźniejszości. (2010, 16 kwietnia). Pozyskano z http://www.lhs.pl/info/historia-cz2
Zestaw przestawny SUW 2000. (2006, 24 sierpnia). Pozyskano z http://archive.is/cUIdV (dostęp 02.02.2020).
Żukowski, Z. (2010, 17 lutego). LHS linia szerokotorowa szansą dla polskich przedsiębiorców. Pozyskano z https://forsal.pl/nieruchomosci/aktualnosci/artykuly/7660606,lhs-linia-szerokotorowa-szansa-dla-polskich-przedsiebiorcow.html (dostęp 12.04.2020).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Articles are published under the terms of the Creative Commons License (CC BY-ND 4.0; Attribution– NoDerivs).