Pandemia COVID-19 jako stymulator innowacyjności gospodarczej. Analiza w perspektywie społeczno-kulturowej

Autor

  • Magdalena zdun Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.362.5

Słowa kluczowe:

innowacyjność, pandemia covid-19, zmian społeczna, dyfuzja innowacji

Abstrakt

Artykuł podejmuje zagadnienie społeczno-kulturowych uwarunkowań innowacyjności w czasie pandemii COVID-19. Celem autorki jest zidentyfikowanie czynników odpowiadających za zwiększenie szans innowacyjności w trakcie trwania walki z wirusem SARS-CoV-2. Punkt wyjścia podjętej analizy stanowi twierdzenie na temat wielowymiarowego - w tym aksjologicznego - uwarunkowania innowacyjności. Umożliwia ono diagnozę szans pandemicznego nowatorstwa w kontekście nie tylko pragmatycznym, lecz także etycznym. Prezentowany artykuł ma charakter teoretycznej analizy. Wykorzystano w nim metodę dyskusji pojęć i stanowisk, wiodącą do semantycznej rekonstrukcji kategorii innowacyjności w kontekście pandemicznym. Efektem analizy jest sformułowanie pojęcia innowacyjności oraz wskazanie szans i zagrożeń pandemicznego nowatorstwa. Finalny wynik analizy zaprezentowano w formie 10 twierdzeń - opracowano je na podstawie socjologicznej teorii innowacyjności, która pozwala określić ostateczną rekomendację. Jest nią zachęta do dostrzegania pozamaterialnego wymiaru innowacji, co umożliwia właściwe projektowanie polityk innowacyjności w czasach kryzysu.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Magdalena zdun - Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Magdalena Zdun, dr hab. prof. UEK, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, doktor habilitowana w zakresie nauk socjologicznych, zatrudniona w Katedrze Geografii Społeczno­‑Ekonomicznej. Interesuje się zaganianiem kulturowych uwarunkowań przedsiębiorczości, innowacyjności, rozwoju i dobrobytu. W uznaniu za monografię Innowacje. Perspektywa społeczno­‑kulturowa w roku 2017 otrzymała Nagrodę im. Anieli hrabiny Potulickiej za wybitne osiągniecia naukowe wpisujące się w ideę chrześcijańskiego humanizmu. Jest autorką ponad 40 publikacji z zakresu socjologii gospodarki i rozwoju. W roku 2018 otrzymała i zrealizowała grant NCN Miniatura 1. Na podstawie monografii (Super)Nowe Atlantydy. Regionalna dywersyfikacja kultur rozwoju gospodarczego i dorobku naukowego w roku 2019 uzyskała stopień doktora habilitowanego w zakresie nauk socjologicznych. W roku 2019 została też laureatką stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców.

Bibliografia

Abernathy, W.J., Clark K.B. (1985). Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction, Research Policy, 14, 1, 3–22.

Bacon, F. (1995). Nowa Atlantyda, przeł. W. Kornatowski i J. Wikarjak, Warszawa: Wydawnictwo Alfa.

Bacon, F. (1950). Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Bauman, Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, tłum. J. Konieczny. Kraków: Znak.

Burke, J., Orstein, R. (1999). Ostrze geniuszu. Obosieczne skutki rozwoju cywilizacji, przeł. M. Sachnowski. Warszawa: Philip Wilson.

Eberl, I. (2011). Cystersi. Historia zakonu europejskiego, tłum. P. Włodyga. Kraków: Wydawnictwo Astraia.

Franciszek (2020). Fratelli tutti. Encyklika o braterstwie i przyjaźni społecznej. Pobrane z: https://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa­‑francesco_20201003_enciclica­‑fratelli­‑tutti.html (21.04.2022).

Hagen, E. (1962). On the Theory of Social Change. How Economic Growth Begins. Homewood: The Dorsey Press Inc.

Heyerdahl, L.W., Vray, M., Lana, B., Tvardik, N., Gobat, N., Wanat, M., Tonkin­‑Crine, S., Anthierens, S., Goossens, H., Giles­‑Vernick, T. (2022). Conditionality of COVID-19 vaccine acceptance in European countries, Vaccine, 40, 1191–1197.

Höffe, O. (2004). Mała historia filozofii. Warszawa: PWN.

Inglehart, R. (2003). Kultura a demokracja. W: L.E. Harrison. S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, tłum. S. Dymczyk. Poznań: Zyski S­‑ka.

Johnson, R. (2002). Społeczeństwo ryzyka – implikacje dla uniwersytetów. W: A. Ładyżyński i J. Raińczuk (red.), Uniwersytet – miedzy tradycją a wyzwaniami współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 11–21.

Kotarbiński, T. (1965). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Kozielecki, J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.

Linton, R. (1936). The Study of Man. New York: Appleton­‑Century­‑Crofts.

Mazzucato, M. (2013). Przedsiębiorcze państwo. Poznań: Paw Druk.

McCloskey, D.N. (2017). Dlaczego ekonomia nie potrafi wyjaśnić współczesnego świata?, przekł.

J. Lewiński, M. Zieliński. Wrocław: Instytut Ludwika von Misesa.

Mumford, L. (2012). Mit maszyny. Pentagon wiedzy, t. 1, tłum. M. Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ogburn, W.F. (1964). On Culture and Social Change. Selected Papers. Edited and with an Introduction by O.D. Duncan, Chicago: University Press Chicago.

Ogburn, W.F. (1946). The Great Man Versus Social Forces. W: O.D. Duncan, W.F. Ogburn, On Culture and Social Change. Selected Papers. Chicago: University of Chicago Press, 33–43.

Radwan­‑Pragłowski, J., Frysztacki, K. (2004). Miłosierdzie i praktyka. Społeczne dzieje pomocy człowiekowi. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Rogers, E. (1983). Diffusion of Innovation. New York: The Free Press.

Schumpeter, J. (1938). Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process. New York: McGraw­‑Hill.

Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego, tłum. J. Grzywicka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Stróżewski, W. (1992). W kręgu wartości. Kraków: Znak.

Veblen, T. (1924). Absentee Ownership and Business Enterprise in Recent Times. The Case of America. London: Allen & Unwin.

Weber, M. (1994). Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. J. Miziński. Lublin: Wydawnictwo Test.

Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar.

Zdun, M. (2016). Innowacje. Perspektywa społeczno­‑kulturowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.

Pobrania

Opublikowane

2022-06-29

Jak cytować

zdun, M. (2022). Pandemia COVID-19 jako stymulator innowacyjności gospodarczej. Analiza w perspektywie społeczno-kulturowej. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 36(2), 78–90. https://doi.org/10.24917/20801653.362.5