Pandemia COVID-19 jako stymulator innowacyjności gospodarczej. Analiza w perspektywie społeczno-kulturowej
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.362.5Słowa kluczowe:
innowacyjność, pandemia covid-19, zmian społeczna, dyfuzja innowacjiAbstrakt
Artykuł podejmuje zagadnienie społeczno-kulturowych uwarunkowań innowacyjności w czasie pandemii COVID-19. Celem autorki jest zidentyfikowanie czynników odpowiadających za zwiększenie szans innowacyjności w trakcie trwania walki z wirusem SARS-CoV-2. Punkt wyjścia podjętej analizy stanowi twierdzenie na temat wielowymiarowego - w tym aksjologicznego - uwarunkowania innowacyjności. Umożliwia ono diagnozę szans pandemicznego nowatorstwa w kontekście nie tylko pragmatycznym, lecz także etycznym. Prezentowany artykuł ma charakter teoretycznej analizy. Wykorzystano w nim metodę dyskusji pojęć i stanowisk, wiodącą do semantycznej rekonstrukcji kategorii innowacyjności w kontekście pandemicznym. Efektem analizy jest sformułowanie pojęcia innowacyjności oraz wskazanie szans i zagrożeń pandemicznego nowatorstwa. Finalny wynik analizy zaprezentowano w formie 10 twierdzeń - opracowano je na podstawie socjologicznej teorii innowacyjności, która pozwala określić ostateczną rekomendację. Jest nią zachęta do dostrzegania pozamaterialnego wymiaru innowacji, co umożliwia właściwe projektowanie polityk innowacyjności w czasach kryzysu.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Abernathy, W.J., Clark K.B. (1985). Innovation: Mapping the Winds of Creative Destruction, Research Policy, 14, 1, 3–22.
Bacon, F. (1995). Nowa Atlantyda, przeł. W. Kornatowski i J. Wikarjak, Warszawa: Wydawnictwo Alfa.
Bacon, F. (1950). Novum Organum, przeł. J. Wikarjak, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bauman, Z. (2007). Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, tłum. J. Konieczny. Kraków: Znak.
Burke, J., Orstein, R. (1999). Ostrze geniuszu. Obosieczne skutki rozwoju cywilizacji, przeł. M. Sachnowski. Warszawa: Philip Wilson.
Eberl, I. (2011). Cystersi. Historia zakonu europejskiego, tłum. P. Włodyga. Kraków: Wydawnictwo Astraia.
Franciszek (2020). Fratelli tutti. Encyklika o braterstwie i przyjaźni społecznej. Pobrane z: https://www.vatican.va/content/francesco/pl/encyclicals/documents/papa‑francesco_20201003_enciclica‑fratelli‑tutti.html (21.04.2022).
Hagen, E. (1962). On the Theory of Social Change. How Economic Growth Begins. Homewood: The Dorsey Press Inc.
Heyerdahl, L.W., Vray, M., Lana, B., Tvardik, N., Gobat, N., Wanat, M., Tonkin‑Crine, S., Anthierens, S., Goossens, H., Giles‑Vernick, T. (2022). Conditionality of COVID-19 vaccine acceptance in European countries, Vaccine, 40, 1191–1197.
Höffe, O. (2004). Mała historia filozofii. Warszawa: PWN.
Inglehart, R. (2003). Kultura a demokracja. W: L.E. Harrison. S.P. Huntington (red.), Kultura ma znaczenie. Jak wartości wpływają na rozwój społeczeństw, tłum. S. Dymczyk. Poznań: Zyski S‑ka.
Johnson, R. (2002). Społeczeństwo ryzyka – implikacje dla uniwersytetów. W: A. Ładyżyński i J. Raińczuk (red.), Uniwersytet – miedzy tradycją a wyzwaniami współczesności. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 11–21.
Kotarbiński, T. (1965). Traktat o dobrej robocie. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Kozielecki, J. (2002). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
Linton, R. (1936). The Study of Man. New York: Appleton‑Century‑Crofts.
Mazzucato, M. (2013). Przedsiębiorcze państwo. Poznań: Paw Druk.
McCloskey, D.N. (2017). Dlaczego ekonomia nie potrafi wyjaśnić współczesnego świata?, przekł.
J. Lewiński, M. Zieliński. Wrocław: Instytut Ludwika von Misesa.
Mumford, L. (2012). Mit maszyny. Pentagon wiedzy, t. 1, tłum. M. Szczubiałka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ogburn, W.F. (1964). On Culture and Social Change. Selected Papers. Edited and with an Introduction by O.D. Duncan, Chicago: University Press Chicago.
Ogburn, W.F. (1946). The Great Man Versus Social Forces. W: O.D. Duncan, W.F. Ogburn, On Culture and Social Change. Selected Papers. Chicago: University of Chicago Press, 33–43.
Radwan‑Pragłowski, J., Frysztacki, K. (2004). Miłosierdzie i praktyka. Społeczne dzieje pomocy człowiekowi. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.
Rogers, E. (1983). Diffusion of Innovation. New York: The Free Press.
Schumpeter, J. (1938). Business Cycles: A Theoretical, Historical and Statistical Analysis of the Capitalist Process. New York: McGraw‑Hill.
Schumpeter, J. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego, tłum. J. Grzywicka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Stróżewski, W. (1992). W kręgu wartości. Kraków: Znak.
Veblen, T. (1924). Absentee Ownership and Business Enterprise in Recent Times. The Case of America. London: Allen & Unwin.
Weber, M. (1994). Etyka protestancka a duch kapitalizmu, tłum. J. Miziński. Lublin: Wydawnictwo Test.
Weber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej, tłum. D. Lachowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wojciszke, B. (2004). Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej. Warszawa: Scholar.
Zdun, M. (2016). Innowacje. Perspektywa społeczno‑kulturowa. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).