Zmiany na rynku usług turystycznych w Polsce w ujęciu regionalnym
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.321.7Słowa kluczowe:
analiza regionalna, sezonowość w turystyce, turystykaAbstrakt
Rynek usług turystycznych w Polsce, podobnie jak w innych państwach, stale się rozwija. Zmiany w jego układzie przestrzennym warunkowane są z jednej strony popytem wewnętrznym i zewnętrznym, z drugiej zaś możliwościami rozwoju poszczególnych regionów. Celem pracy była analiza zmian w ruchu turystycznym w układzie przestrzennym i czasowym w odniesieniu do regionów Polski klasy NUTS2. Analizy wykonano z wykorzystaniem danych pochodzących z banku danych regionalnych i lokalnych GUS (2017). W analizach zastosowano narzędzia z zakresu analizy statystycznej. Wyniki wskazują, że pomimo pozornego stabilnego i zrównoważonego rozwoju w niektórych województwach proces ten jest szybszy, a w niektórych - jak lubuskie - obserwujemy wręcz spadek liczby turystów na przestrzeni ostatnich lat. Widzimy także wyraźne różnice w sezonowości pomiędzy turystami rezydentami i nierezydentami oraz częstotliwości odwiedzin poszczególnych regionów przez te grupy. Polskie regiony nadmorskie okazują się być dużo bardziej atrakcyjne dla rodzimych turystów, podobnie jak tereny narciarskie w zimie. Turyści z zagranicy odwiedzają częściej duże miasta, takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, i ich okolice, z czego wynika przedłużenie sezonu wysokiego nawet do października.Downloads
Metrics
Bibliografia
Ashworth, J., Thomas, B. (1999). Patterns of seasonality in employment in tourism in the UK. Applied Economics Letters, 6(11), 735–739.
Baum, T., Hagen, L. (1999). Responses to Seasonality: the Experiences of Peripheral Destinations. International Journal of Tourism Research, 1, 299–312.
Borzyszkowski, J. (2014). Zjawisko sezonowości w turystyce – istota problemu i działań krajowych podmiotów polityki turystycznej na rzecz jego ograniczania. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 45, 167–176.
Butowski, L. (2010). Tourism as a development factor in the light of regional development theories. Tourism, 20(1), 5–10.
Cannas, R. (2012). An Overview of Tourism Seasonality: Key Concepts and Policies. Alma Tourism, 5, 40–58.
Cole, S. (2007). The Regional Science of Tourism: An Overview. Journal of Regional Analysis & Policy, 37(3), 183–192.
Crouch, G. (1994). The Study of International Tourism Demand: A Review of Findings. Journal of Travel Research, 33(1), 12–23.
De Cantis, S., Ferrante, M., Vaccina, F. (2011). Seasonal Pattern and Amplitude – a Logical Framework to Analyse Seasonality in Tourism. An Application to Bed Occupancy in Sicilian Hotels, 17(3), 655–675.
GUS (2017, 15 listopada). Główny Urząd Statystyczny. Pozyskano z https://bdl.stat.gov.pl/BDL/ start
Kosmaczewska, J. (2010), Turystyka socjalna jako narzędzie minimalizowania negatywnych skutków sezonowości w regionach turystycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 591, 149–158.
Kurek, S., Wacławik, P. (2013). Zróżnicowanie zagranicznej turystyki przyjazdowej w Unii Europejskiej w czasach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 24, 9–24.
Lundtorp, S. (2001). Measuring Tourism Seasonality. In: Seasonality in Tourism. T. Baum, S. Lundtorp (red.). Pergamon: Oxford, 23–50.
Panasiuk, A. (2007). Tourism infrastructure as a determinant of regional development. Ekonomika ir Vadyba: Aktualijos ir Perspektyvos, 1(8), 212–215.
Piechnik, M. (2012). Aspekty infrastruktury regionalnej i jej wpływ na rozwój turystyki w makroregionie Polski Wschodniej w latach 2000–2010. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 246, 333–344.
Song, H., Witt, S.F., Jensen, T.C. (2006). Tourism forecasting: accuracy of alternative econometric models. Tourism Management, 27, 214–224.
Szajt, M. (2007). Sezonowość rejonów turystycznych na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Biuletyn Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie, 13–14, 111–116.
Szajt, M. (2013). Sezonowość w turystyce a ryzyko niedopasowania prognoz gospodarczych. W: A. Strzelecka. (red.). Zarządzanie organizacją w warunkach niepewności – teoria i praktyka. Częstochowa: Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 176–184.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).