Zmiany na rynku usług turystycznych w Polsce w ujęciu regionalnym

Autor

  • Marek Szajt Politechnika Częstochowska Wydział Zarządzania Katedra Ekonometrii i Statystyki

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.321.7

Słowa kluczowe:

analiza regionalna, sezonowość w turystyce, turystyka

Abstrakt

Rynek usług turystycznych w Polsce, podobnie jak w innych państwach, stale się rozwija. Zmiany w jego układzie przestrzennym warunkowane są z jednej strony popytem wewnętrznym i zewnętrznym, z drugiej zaś możliwościami rozwoju poszczególnych regionów. Celem pracy była analiza zmian w ruchu turystycznym w układzie przestrzennym i czasowym w odniesieniu do regionów Polski klasy NUTS2. Analizy wykonano z wykorzystaniem danych pochodzących z banku danych regionalnych i lokalnych GUS (2017). W analizach zastosowano narzędzia z zakresu analizy statystycznej. Wyniki wskazują, że pomimo pozornego stabilnego i zrównoważonego rozwoju w niektórych województwach proces ten jest szybszy, a w niektórych - jak lubuskie - obserwujemy wręcz spadek liczby turystów na przestrzeni ostatnich lat. Widzimy także wyraźne różnice w sezonowości pomiędzy turystami rezydentami i nierezydentami oraz częstotliwości odwiedzin poszczególnych regionów przez te grupy. Polskie regiony nadmorskie okazują się być dużo bardziej atrakcyjne dla rodzimych turystów, podobnie jak tereny narciarskie w zimie. Turyści z zagranicy odwiedzają częściej duże miasta, takie jak Warszawa, Kraków czy Wrocław, i ich okolice, z czego wynika przedłużenie sezonu wysokiego nawet do października.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Marek Szajt - Politechnika Częstochowska Wydział Zarządzania Katedra Ekonometrii i Statystyki

Marek Szajt, dr hab., prof. Politechniki Częstochowskiej i kierownik Katedry Ekonometrii i Statystyki na Wydziale Zarządzania. Jego zainteresowania naukowo-badawcze dotyczą w szczególności: badania innowacyjności na poziomie mikro, mezo i makro, badań przestrzennych, analiz symulacyjnych, modelowania ekonometrycznego z wykorzystaniem prób przestrzenno-czasowych. Autor i współautor ponad 100 publikacji naukowych oraz raportów wykonywanych na zlecenie instytucji samorządowych i przedsiębiorstw.

Bibliografia

Ashworth, J., Thomas, B. (1999). Patterns of seasonality in employment in tourism in the UK. Applied Economics Letters, 6(11), 735–739.

Baum, T., Hagen, L. (1999). Responses to Seasonality: the Experiences of Peripheral Destinations. International Journal of Tourism Research, 1, 299–312.

Borzyszkowski, J. (2014). Zjawisko sezonowości w turystyce – istota problemu i działań krajowych podmiotów polityki turystycznej na rzecz jego ograniczania. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 45, 167–176.

Butowski, L. (2010). Tourism as a development factor in the light of regional development theories. Tourism, 20(1), 5–10.

Cannas, R. (2012). An Overview of Tourism Seasonality: Key Concepts and Policies. Alma Tourism, 5, 40–58.

Cole, S. (2007). The Regional Science of Tourism: An Overview. Journal of Regional Analysis & Policy, 37(3), 183–192.

Crouch, G. (1994). The Study of International Tourism Demand: A Review of Findings. Journal of Travel Research, 33(1), 12–23.

De Cantis, S., Ferrante, M., Vaccina, F. (2011). Seasonal Pattern and Amplitude – a Logical Framework to Analyse Seasonality in Tourism. An Application to Bed Occupancy in Sicilian Hotels, 17(3), 655–675.

GUS (2017, 15 listopada). Główny Urząd Statystyczny. Pozyskano z https://bdl.stat.gov.pl/BDL/ start

Kosmaczewska, J. (2010), Turystyka socjalna jako narzędzie minimalizowania negatywnych skutków sezonowości w regionach turystycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 591, 149–158.

Kurek, S., Wacławik, P. (2013). Zróżnicowanie zagranicznej turystyki przyjazdowej w Unii Europejskiej w czasach kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 24, 9–24.

Lundtorp, S. (2001). Measuring Tourism Seasonality. In: Seasonality in Tourism. T. Baum, S. Lundtorp (red.). Pergamon: Oxford, 23–50.

Panasiuk, A. (2007). Tourism infrastructure as a determinant of regional development. Ekonomika ir Vadyba: Aktualijos ir Perspektyvos, 1(8), 212–215.

Piechnik, M. (2012). Aspekty infrastruktury regionalnej i jej wpływ na rozwój turystyki w makroregionie Polski Wschodniej w latach 2000–2010. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 246, 333–344.

Song, H., Witt, S.F., Jensen, T.C. (2006). Tourism forecasting: accuracy of alternative econometric models. Tourism Management, 27, 214–224.

Szajt, M. (2007). Sezonowość rejonów turystycznych na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowego. Biuletyn Wyższej Szkoły Hotelarstwa i Turystyki w Częstochowie, 13–14, 111–116.

Szajt, M. (2013). Sezonowość w turystyce a ryzyko niedopasowania prognoz gospodarczych. W: A. Strzelecka. (red.). Zarządzanie organizacją w warunkach niepewności – teoria i praktyka. Częstochowa: Sekcja Wydawnictw Wydziału Zarządzania Politechniki Częstochowskiej, 176–184.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-25

Jak cytować

Szajt, M. (2018). Zmiany na rynku usług turystycznych w Polsce w ujęciu regionalnym. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(1), 85–95. https://doi.org/10.24917/20801653.321.7