Znaczenie relacji z klientami w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw hotelarskich
DOI:
https://doi.org/10.24917/20801653.322.21Słowa kluczowe:
innowacje otwarte, przedsiębiorstwa hotelarskie, relacje, user-driven innovationAbstrakt
Przedsiębiorstwa, nawet te najmniejsze, znajdują się obecnie pod silną presją wdrażania innowacji, postrzeganych jako jeden z kluczowych czynników funkcjonowania i rozwoju firmy. Ze względu na immanentne cechy przedsiębiorstw hotelarskich wiedza pochodząca z relacji z klientami może odgrywać istotną rolę w ich działalności innowacyjnej. Artykuł ma na celu identyfikację znaczenia relacji z klientami w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw hotelarskich w Polsce. Przybliżono w nim pojęcie innowacji pochodzących od klienta (User-Driven Innovation), a także zaprezentowano aktualny stan badań nad tym zagadnieniem w odniesieniu do podmiotów gospodarki turystycznej, a szczególnie przedsiębiorstw hotelarskich. Kluczową część artykułu stanowią wyniki badania empirycznego prowadzonego w 400 losowo wybranych hotelach w Polsce. Z badania wynika, że relacje z klientami mają istotne znaczenie w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Dodatkowo przedstawione zostały podstawowe źródła innowacji, a także sposoby zaangażowania klientów w działalność innowacyjną. Z badania wynika, że ważną rolę w pozyskiwaniu i wykorzystaniu wiedzy pochodzącej od klientów odgrywają pracownicy, którzy bezpośrednio kontaktują się z gośćmi. Ponadto ustalono, że polskie hotele są jeszcze na wczesnym etapie procesu adaptacji koncepcji innowacji pochodzących od klienta. Wykorzystanie wiedzy od klienta w działalności innowacyjnej wymaga intensyfikacji działań w zakresie zarządzania wiedzą i zarządzania kadrami.
Downloads
Metrics
Bibliografia
Agarwal, S., Erramilli, M.K., Dev, S.C. (2003). Market orientation and performance in service firms: role of innovation. Journal of Services Marketing, 17(1), 68–82.
Baldwin, C., Hienerth, C., Von Hippel, E. (2006). How User Innovations Become Commercial Products: A Theoretical Investigation and Case Study. Research Policy, 35(9), 1291–1313.
Christiansson, P, Sørensen, K.B., Rødtness, M., Abrahamsen, M., Riemnann, L.O., Alsdorf, M. (2008). User-Driven Innovation in the Building Process. Tsinghua& Technology, 13(1), 248–254.
Feng, T., Sun, L., Zhang, Y. (2010). The effects of customer and supplier involvement on competitive advantage: An empirical study in China. Industrial Marketing Management, 39(8), 1384–1394.
Flowers, S., Von Hippel, E., De Jong, J., Sinozic, T. (2010). Measuring user innovation in the UK. The importance of product creation by users. NESTA.
Fuller, J., Matzler, K. (2007). Virtual product experience and customer participation – A chance for customer-centered, really new products. Technovation, 27(6–7), 378–387.
Grissemann, U., Plank, A., Brunner-Sperdin, A. (2013). Enhancing business performance of hotels: the role of innovation and customer orientation. International Journal of Hospitality Management, 33, 347–356.
Hall, C.M., Williams, A.M. (2008). Tourism and innovation. London: Routledge.
Harhoff, D., Henkel, J., Von Hippel, E. (2003). Profiting from voluntary information spillovers: How users benefit by freely revealing their innovations. Research Policy, 32, 1753–1769.
Hjalager, A.M. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31(1), 1–12.
Hjalager, A.M., Nordin, S. (2011). User-Driven Innovation in Tourism – A Review of Methodologies. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 12(4), 289–315.
Nieves, J., Quintana, A., Osorio, J. (2014). Knowledge-based resources and innovation in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 38, 65–73.
OECD (1996) (2017, 30 listopada). The Knowledge-Based Economy. Paris: OECD. Pozyskano z http://www.oecd.org/sti/sci-tech/1913021.pdf
O’Hern, M., Rindfleisch, A. (2008). Customer Co-creation: A Typology and Research Agenda. Innovation Thoughts on Innovation from the Wisconsin School of Business, Working Paper, 4.
Orfila-Sintes, F., Mattsson, J. (2009). Innovation behavior in the hotel industry. Omega, 37(2), 380–394.
Ottenbacher, M. (2007). Innovation Management in the Hospitality Industry: Different Strategies for Achieving Success. Journal of hospitality and Tourism Research, 31(4), 431–454.
Piller, F., Ihl, Ch. (2009). Open Innovation with Customers. Foundations, Competences and International Trends. Technology and Innovation Management Group. Germany: RWTH Aachen University.
Salter, A., Laursen, K. (2006). Open for innovation: The role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms. Strategic Management Journal, 27(2), 131–150.
Sørensen, F. (2007). The geographies of social networks and innovation in tourism. Tourism Geographies, 9(1), 22–48.
Sundbo, J., Orfila-Sintes, F., Sørensen, F. (2007). The innovative behavior of tourism firms – Comparative studies of Denmark and Spain. Research Policy, 36(1), 88–106.
Szymańska, E. (2017). User-Driven Innovation – the Concept and Research Results. Procedia Engineering, 182, 694–700.
Tajeddini, K. (2010). Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness: Evidence from the hotel industry in Switzerland. Tourism Management, 31(2), 221–231.
Tajeddini, K., Trueman, M. (2012). Managing Swiss hospitality: how cultural antecedents of innovation and customer – oriented value systems can influence performance in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 31, 1119–1129.
Tether, B.S. (2002). Who co-operates for innovation, and why. An empirical analysis. Research Policy, 31, 947–967.
Trigo, A., Vence, X. (2012). Scope and patterns of innovation cooperation in Spanish service enterprises. Research Policy, 41(3), 602–613.
Von Hippel, E. (1976). The Dominant Role of Users in the Scientific Instrument Innovation Process. Research Policy, 5(3), 212–239.
Von Hippel, E. (1988). The Sources of Innovation. New York: Oxford University Press.
Von Hippel, E. (1990). Predicting the Source of Commercially Valuable User Innovation Via Lead Users. Advances in Telecommunication Management, 1(1), 131–145.
Von Hippel, E. (2005). Democratizing Innovation. Cambridge, Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology.
Wise, E., Høgenhaven, C. (2008). User-Driven Innovation. Context and Cases in the Nordic Region. Oslo: Nordic Innovation Centre.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Artykuły publikowane są zgodnie z warunkami licencji Creative Commons (CC BY-ND 4.0; uznanie autorstwa-bez utworów zależnych).