Znaczenie relacji z klientami w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw hotelarskich

Autor

  • Barbara Kowalczyk Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy Laboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji
  • Marcin Olszewski Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Wydział Gospodarki Międzynarodowej Katedra Turystyki

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.322.21

Słowa kluczowe:

innowacje otwarte, przedsiębiorstwa hotelarskie, relacje, user-driven innovation

Abstrakt

Przedsiębiorstwa, nawet te najmniejsze, znajdują się obecnie pod silną presją wdrażania innowacji, postrzeganych jako jeden z kluczowych czynników funkcjonowania i rozwoju firmy. Ze względu na immanentne cechy przedsiębiorstw hotelarskich wiedza pochodząca z relacji z klientami może odgrywać istotną rolę w ich działalności innowacyjnej. Artykuł ma na celu identyfikację znaczenia relacji z klientami w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw hotelarskich w Polsce. Przybliżono w nim pojęcie innowacji pochodzących od klienta (User-Driven Innovation), a także zaprezentowano aktualny stan badań nad tym zagadnieniem w odniesieniu do podmiotów gospodarki turystycznej, a szczególnie przedsiębiorstw hotelarskich. Kluczową część artykułu stanowią wyniki badania empirycznego prowadzonego w 400 losowo wybranych hotelach w Polsce. Z badania wynika, że relacje z klientami mają istotne znaczenie w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Dodatkowo przedstawione zostały podstawowe źródła innowacji, a także sposoby zaangażowania klientów w działalność innowacyjną. Z badania wynika, że ważną rolę w pozyskiwaniu i wykorzystaniu wiedzy pochodzącej od klientów odgrywają pracownicy, którzy bezpośrednio kontaktują się z gośćmi. Ponadto ustalono, że polskie hotele są jeszcze na wczesnym etapie procesu adaptacji koncepcji innowacji pochodzących od klienta. Wykorzystanie wiedzy od klienta w działalności innowacyjnej wymaga intensyfikacji działań w zakresie zarządzania wiedzą i zarządzania kadrami.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Barbara Kowalczyk - Ośrodek Przetwarzania Informacji – Państwowy Instytut Badawczy Laboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji

Barbara Kowalczyk, dr, główny specjalista badawczy w Laboratorium Analiz Statystycznych i Ewaluacji w Ośrodku Przetwarzania Informacji – Państwowym Instytucie Badawczym. W 2017 roku obroniła rozprawę doktorską poświęconą wpływowi relacji z użytkownikami na innowacyjność przedsiębiorstw hotelarskich. Ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu. Jej zainteresowania badawcze skupiają się wokół problematyki innowacyjności, działalności badawczo-rozwojowej, sektora szkolnictwa wyższego. Doświadczenie zdobywała, uczestnicząc w kilkunastu projektach badawczych, realizowanych m.in. dla Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Komisji Europejskiej. Jest autorem oraz współautorem kilkunastu publikacji i artykułów z tematyki innowacyjności, przedsiębiorczości, sektora B+R.

Marcin Olszewski - Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu Wydział Gospodarki Międzynarodowej Katedra Turystyki

Marcin Olszewski, dr, adiunkt w Katedrze Turystyki na Wydziale Gospodarki Międzynarodowej Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. W 2011 roku obronił rozprawę doktorską poświęconą zarządzaniu wiedzą w procesie konkurowania przez jakość na rynku hotelarskim. Jego zainteresowania badawcze obejmują problematykę współpracy uczelni z przedsiębiorstwami turystycznymi, zarządzania wiedzą, transferu wiedzy, konkurencyjności gospodarki turystycznej. Brał udział w kilku krajowych i międzynarodowych projektach badawczych dotyczących gospodarki turystycznej (w tym finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego i Narodowe Centrum Nauki). Jest autorem lub współautorem ponad 50 artykułów (rozdziałów w monografiach naukowych, artykułów w czasopismach naukowych oraz prac w materiałach konferencyjnych).

Bibliografia

Agarwal, S., Erramilli, M.K., Dev, S.C. (2003). Market orientation and performance in service firms: role of innovation. Journal of Services Marketing, 17(1), 68–82.

Baldwin, C., Hienerth, C., Von Hippel, E. (2006). How User Innovations Become Commercial Products: A Theoretical Investigation and Case Study. Research Policy, 35(9), 1291–1313.

Christiansson, P, Sørensen, K.B., Rødtness, M., Abrahamsen, M., Riemnann, L.O., Alsdorf, M. (2008). User-Driven Innovation in the Building Process. Tsinghua& Technology, 13(1), 248–254.

Feng, T., Sun, L., Zhang, Y. (2010). The effects of customer and supplier involvement on competitive advantage: An empirical study in China. Industrial Marketing Management, 39(8), 1384–1394.

Flowers, S., Von Hippel, E., De Jong, J., Sinozic, T. (2010). Measuring user innovation in the UK. The importance of product creation by users. NESTA.

Fuller, J., Matzler, K. (2007). Virtual product experience and customer participation – A chance for customer-centered, really new products. Technovation, 27(6–7), 378–387.

Grissemann, U., Plank, A., Brunner-Sperdin, A. (2013). Enhancing business performance of hotels: the role of innovation and customer orientation. International Journal of Hospitality Management, 33, 347–356.

Hall, C.M., Williams, A.M. (2008). Tourism and innovation. London: Routledge.

Harhoff, D., Henkel, J., Von Hippel, E. (2003). Profiting from voluntary information spillovers: How users benefit by freely revealing their innovations. Research Policy, 32, 1753–1769.

Hjalager, A.M. (2010). A review of innovation research in tourism. Tourism Management, 31(1), 1–12.

Hjalager, A.M., Nordin, S. (2011). User-Driven Innovation in Tourism – A Review of Methodologies. Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 12(4), 289–315.

Nieves, J., Quintana, A., Osorio, J. (2014). Knowledge-based resources and innovation in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 38, 65–73.

OECD (1996) (2017, 30 listopada). The Knowledge-Based Economy. Paris: OECD. Pozyskano z http://www.oecd.org/sti/sci-tech/1913021.pdf

O’Hern, M., Rindfleisch, A. (2008). Customer Co-creation: A Typology and Research Agenda. Innovation Thoughts on Innovation from the Wisconsin School of Business, Working Paper, 4.

Orfila-Sintes, F., Mattsson, J. (2009). Innovation behavior in the hotel industry. Omega, 37(2), 380–394.

Ottenbacher, M. (2007). Innovation Management in the Hospitality Industry: Different Strategies for Achieving Success. Journal of hospitality and Tourism Research, 31(4), 431–454.

Piller, F., Ihl, Ch. (2009). Open Innovation with Customers. Foundations, Competences and International Trends. Technology and Innovation Management Group. Germany: RWTH Aachen University.

Salter, A., Laursen, K. (2006). Open for innovation: The role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms. Strategic Management Journal, 27(2), 131–150.

Sørensen, F. (2007). The geographies of social networks and innovation in tourism. Tourism Geographies, 9(1), 22–48.

Sundbo, J., Orfila-Sintes, F., Sørensen, F. (2007). The innovative behavior of tourism firms – Comparative studies of Denmark and Spain. Research Policy, 36(1), 88–106.

Szymańska, E. (2017). User-Driven Innovation – the Concept and Research Results. Procedia Engineering, 182, 694–700.

Tajeddini, K. (2010). Effect of customer orientation and entrepreneurial orientation on innovativeness: Evidence from the hotel industry in Switzerland. Tourism Management, 31(2), 221–231.

Tajeddini, K., Trueman, M. (2012). Managing Swiss hospitality: how cultural antecedents of innovation and customer – oriented value systems can influence performance in the hotel industry. International Journal of Hospitality Management, 31, 1119–1129.

Tether, B.S. (2002). Who co-operates for innovation, and why. An empirical analysis. Research Policy, 31, 947–967.

Trigo, A., Vence, X. (2012). Scope and patterns of innovation cooperation in Spanish service enterprises. Research Policy, 41(3), 602–613.

Von Hippel, E. (1976). The Dominant Role of Users in the Scientific Instrument Innovation Process. Research Policy, 5(3), 212–239.

Von Hippel, E. (1988). The Sources of Innovation. New York: Oxford University Press.

Von Hippel, E. (1990). Predicting the Source of Commercially Valuable User Innovation Via Lead Users. Advances in Telecommunication Management, 1(1), 131–145.

Von Hippel, E. (2005). Democratizing Innovation. Cambridge, Massachusetts: Massachusetts Institute of Technology.

Wise, E., Høgenhaven, C. (2008). User-Driven Innovation. Context and Cases in the Nordic Region. Oslo: Nordic Innovation Centre.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-29

Jak cytować

Kowalczyk, B., & Olszewski, M. (2018). Znaczenie relacji z klientami w działalności innowacyjnej przedsiębiorstw hotelarskich. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 32(2), 299–310. https://doi.org/10.24917/20801653.322.21