Dywersyfikacja produktu turystycznego a zmiany układów przestrzennych zagospodarowania turystycznego Malty

Autor

  • Renata Rettinger Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii
  • Maciej Kukla Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.293.6

Słowa kluczowe:

Malta, małe wyspy, turystyka edukacyjna, turystyka sportowa

Abstrakt

Współcześnie turystyka stała się w wielu obszarach świata wiodącym działem gospodarki. Jest ona szansą na aktywizację zawodową ludności, zwiększenie dochodów oraz intensyfikację zagospodarowania infrastrukturalnego. W przypadku regionów turystycznych, które wyspecjalizowały się w turystyce wypoczynkowej, pojawia się ważne pytanie dotyczące dalszych tendencji rozwojowych, które zapewnią podtrzymywalność lokalnego rozwoju turystyki. Jednym ze sposobów na utrzymanie lub zwiększenie znaczenia turystyki jest dywersyfikacja produktu w oparciu o nowe rodzaje ruchu turystycznego. Konsekwencją tych działań są zmiany w strukturze i typach zagospodarowania turystycznego, które stwarzają możliwości pozyskiwania nowych klientów. Malta dysponuje atrakcyjnymi warunkami do rozwoju turystyki wypoczynkowej (malownicze plaże, ciepłe, czyste wody morskie), kulturowej (megalityczne kompleksy świątynne, historyczne miasta) oraz lingwistycznej (nauka języka angielskiego). W porównaniu do lat 80. XX wieku ruch turystyczny wzrósł o ponad połowę, co jest m.in. wynikiem dywersyfikacji produktu turystycznego przez wprowadzenie form turystyki kwalifikowanej (diving, climbing, caving, golf).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogramy autorów

Renata Rettinger - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii

Renata Rettinger, doktor/adiunkt, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii. Autorkaw swoich badaniach koncentruje się na problematyce rozwoju turystyki w regionie karaibskim.W problematyce badawczej przeważają tematy dotyczące wielkości i przestrzennego zróżnicowania zagospodarowania i ruchu turystycznego, a w szczególności kierunki rozwoju turystyki. W opracowaniachprzewija się także tematyka enklaw turystycznych jako dominującej formy zagospodarowaniaturystycznegona Karaibach w kontekście rozwoju zrównoważonego i turystyki pro-poor.

Maciej Kukla - Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie Instytut Geografii

Maciej Kukla, student turystyki i rekreacji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, absolwent kierunkupolitologia. Główne zainteresowania to turystyka w basenie Morza Śródziemnego oraz turystykamiejska w Europie.

Bibliografia

Beeley, B., Charlton, W. (1994). Maltese Patterns of Dependence: An Historical Perspective. Scottish Geographical Magazine, 110, 112–120.

Boissevain, J. (1979). The impact of tourism on a dependent Island: Gozo, Malta. Annals of Tourism Research, 6, 76–90.

Boissevain, J., Theuma, N. (1998). Contested Space. Planners, Tourists, Developers and Environmentalists in Malta. W: S. Abram, J. Waldren (red.). Anthropological Perspectives on Local Development. Londyn: Routledge, 96–119.

Bramwell, B. (2003). Maltese Response to Tourism. Annals of Tourism Research, 30(3), 581–605.

Bull, C., Weed, M. (1999). Niche markets and small island tourism: the development of sports tourism in Malta. Managing Leisure. 4(3), 142–155. DOI: 10.1080/136067199375814

Chapman, A., Speake, J. (2011). Regeneration in a mass-tourism resort: The changing fortunes of Bugibba, Malta. Tourism Management, 32, 482–491.

Cunningham, A.G. (2008; 2015, 21 stycznia). The resort that Bugibba should be. Available from. Times of Malta. Pozyskano z http://www.timesofmalta.com/articles/view/20081204/letters/the-resortthat- bugibba-should-be.235679

Dodds, R. (2007). Malta’sTourism Policy: Standing Still or Advancing towards Sustainability? Island Studies Journal, 2(1), 47–66.

Hotia, S., McAleera, M., Shareef, R. (2007). Modelling international tourism and country risk spillovers for Cyprus and Malta. Tourism Management, 28, 1472–1484.

King, R. (1979). Developments in the Political and Economic Geography of Malta. Tijdschrift voor Economische En Sociale Geografie, 70, 258–271.

Kotler, P.H. (1994). Marketing od A do Z. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Lockhart, D. (1997). Tourism to Malta and Cyprus. W: D. Lockhart, D. Drakakis-Smith (red.). Island Tourism: Trends and Prospects. Londyn: Pinter, 152–178.

Lockhart, D., Mason, K. (1989). A Social and Economic Atlas of Malta and Gozo. Occasional Paper, 16.

Malta Environment and Planning Authority (2001). Tourism Topic Paper. Pozyskano z https://www.mepa.org.mt/lpg-structureplanreview#Tourism

Mika, M. (2014). Założenia i determinanty podtrzymywalności lokalnego rozwoju turystyki. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Oglethorpe, M. (1985). Tourism in a small island economy: the case of Malta. Tourism Management, 6, 23–31.

Planning Authority (2000). Structure plan for the maltese islands tourism. Topic study. Final Draft. Pozyskano z http://www.mepa.org.mt/lpg-structureplan.html

Szwajca, D. (2009). Pozycjonowanie marki na rynku globalnym – możliwości i ograniczenia. Economy and Management, 1, 44–59.

Thake, C., Hall, B. (1993). Valletta. Cities. 10, 91–102.

Theuma, N. (2006). Malta: Re-imaging the Mediterranean Destination. W: H. Derek, M. Smith, B. Marciszewska (red.). Tourism in the New Europe: The Challenges and Opportunities of EU Enlargement, 213–224.

Tourism in Malta (2014). Malta Tourism Authority. Pozyskano z http://www.mta.com.mt Tourism industry sub-sectors (2014; 2015, 22 stycznia).

Country Report Malta. Pozyskano z http:// ec.europa.eu/growth/tools-databases/tourism-business-portal/documents/business/internationalisation/ malta-country-report.pdf

Pobrania

Opublikowane

2015-02-23

Jak cytować

Rettinger, R., & Kukla, M. (2015). Dywersyfikacja produktu turystycznego a zmiany układów przestrzennych zagospodarowania turystycznego Malty. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(3), 83–96. https://doi.org/10.24917/20801653.293.6

Inne teksty tego samego autora