Centra handlowe jako miejsca usług turystycznych w zakresie… spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Kielc

Autor

  • Bożena Elżbieta Wójtowicz Uniwersytet Pedagogiczny Wydział Geograficzno-Biologiczny Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.293.7

Słowa kluczowe:

centra handlowe, czas wolny, model zachowań

Abstrakt

Centra handlowe pojawiły się w przestrzeni miejskiej Polaków jako miejsce zakupów. Jednak współczesne społeczeństwo nieco inaczej widzi rolę zakupów w centrach handlowych. Z czynności obowiązkowych zakupy przemieniły się w przyjemność oraz formę zagospodarowywania i spędzania wolnego czasu. Wizyty w centrach handlowych stały się generatorem przemieszczeń ludności oraz zachowań związanych z czasem wolnym wielu konsumentów. Celem artykułu jest przedstawienie na podstawie badań diagnostycznych roli, jaką we współczesnym świecie ogrywają zakupy dla mieszkańców średnich miast, oraz wskazanie, na ile centra handlowe stanowią dla nich formę usług turystycznych, np. spędzania wolnego czasu. Przedstawiono model zachowań konsumenckich, który stanowi przejaw nowego stylu życia wykreowanego przez młode pokolenie w galeriach handlowych.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Biogram autora

Bożena Elżbieta Wójtowicz - Uniwersytet Pedagogiczny Wydział Geograficzno-Biologiczny Instytut Geografii Zakład Dydaktyki Geografii

Bożena Elżbieta Wójtowicz, dr hab., prof. nadzwyczajny, Uniwersytet Pedagogiczny, Wydział Geograficzno-Biologiczny, Instytut Geografii, Zakład Dydaktyki Geografii. Kierownik Zakładu DydaktykiGeografii Instytutu Geografii Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Geograf, dydaktyk geografii,podróżnik, zwiedziła większość krajów europejskich oraz Kubę, Dominikanę, Meksyk, Indie, Nepal,Egipt, Maroko, Jordanię, Turcję. Opublikowała ponad 190 prac naukowych w kraju i za granicą.Autorka monografii naukowej Geografia, rozwój zrównoważony, edukacja ekologiczna oraz współautorkai redaktorka prac o charakterze monograficznym, m.in. Przyroda województwa świętokrzyskiego,Funkcje turystyki i krajoznawstwa w strategii rozwojów regionów w Polsce, Turystyka i ekologia –rozbudzanie potrzeb poznawczych i świadomości społeczeństwa, Kształcenie i dokształcanie nauczycieligeografii w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, Edukacyjne zajęcia terenowe w ŚwiętokrzyskimParku Narodowym. Współautorka podręczników szkolnych: Geografia. Krajobrazy Polski do klasy 4, Geografia. Ziemia – nasza planeta do klasy 6, Przyroda do klasy 4 i 5. Specjalistka z zakresu geografii,turystyki i rekreacji, dydaktyki geografii oraz ochrony środowiska.

Bibliografia

Bosiacki, S., Rydlewski, P. (2009). Wielkomiejskie centra i galerie handlowe jako miejsca rekreacji i atrakcje turystyczne. Zeszyty Naukowe, 16.

Chrzanowska, A., Rochmińska, A. (2012). Zachowania nabywcze i przestrzenne klientów Galerii Łódzkiej w Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 12.

Dudek-Mańkowska, S., Fuhramann, M. (2009). Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne. W: A. Stasiak (red.). Kultura i turystyka – wspólnie zyskać. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa.

Fatyga, B. (2009). Czas wolny. W: Raport o stanie i zróżnicowaniach kultury miejskiej w Polsce. Warszawa: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Fuhramann, M. (2008). Znaczenie turystyczne centrów handlowych nowej generacji w Warszawie. Turystyka i Hotelarstwo, 14.

Górny, A. (2010). Trzymając telewizyjnego pilota czy ściskając kierownicę roweru? Sposoby spędzania czasu wolnego w przestrzeni miasta późnonowoczesnego na przykładzie Katowic. W: I. Bukowska-Floreńska (red.). Studia Etnologiczne i Antropologiczne, 10.

Jałowiecki, B. (2005). Przestrzeń ludyczna – nowe obszary metropolii. Studia Regionalne i Lokalne, 3.

Jung, B. (1989). Ekonomia czasu wolnego. Zarys problematyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kamiński, A. (1989). Czas wolny i jego problematyka społeczno-wychowawcza. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Ledwoń, S. (2009). Przekształcenia obszarów śródmiejskich z udziałem funkcji handlowej. W: P. Lorens, J. Martyniuk-Pęczek (red.). Wybrane zagadnienia z rewitalizacji miast. Gdańsk: Wydawnictwo Urbanista.

Levytska, G., Kwiatkowska, E. (2009). Nowe tendencje w zachowaniach polskich konsumentów na rynku usług gastronomicznych. Marketing i Rynek, 16(8), 23–26.

Majchrzak, K. (2007). Centrum handlowe jako atrakcja turystyczna ery postturystyki na przykładzie Starego Browaru w Poznaniu. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 466(9).

Makowski, G. (2004). Świątynia konsumpcji: geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego. Warszawa: Wydawnictwo Trio.

Ritzer, G. (2001). Magiczny świat konsumpcji. Warszawa: MUZA.

Rochmińska, A. (2012). Centra handlowe – miejsca spędzania czasu wolnego przez Łodzian Acta Universitatis Lodziensis. Folia Geographica Socio-Oeconomica, 11.

Pobrania

Opublikowane

2015-02-23

Jak cytować

Wójtowicz, B. E. (2015). Centra handlowe jako miejsca usług turystycznych w zakresie… spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Kielc. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(3), 97–110. https://doi.org/10.24917/20801653.293.7

Inne teksty tego samego autora