Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na brazylijski i meksykański przemysł samochodowy

Autor

  • Mirosław Wójtowicz Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, Instytut Geografii

DOI:

https://doi.org/10.24917/20801653.17.11

Słowa kluczowe:

kryzys, Brazylia, przemysł samochodowy

Abstrakt

The aim of the study is to analyze the process of economic growth and changes of Brazilian and Mexican automobile industry in years 2000-2010. Special attention was paid to the situation of those industries in the years of global economic crisis and to strategies of dealing with the production and sales slump at the turn of years 2008-2009.

The analysis confirmed disparities between Brazilian and Mexican automobile industries’ response to global economic crisis. The Mexican automobile sector was strongly affected by the slump in demand for new cars on the USA market whereas the Brazilian automobile sector experienced only a small production slowdown as the national demand for new cars soared.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Bibliografia

Alvarez L., Rueda I., Simon N., Castellanos J., 2009, Effects of the world economic crisis on the automobile industry based in Mexico, Paper presented at 17 Colloquium International GERPISA, June 17–19, Paris, ss. 19, http://www.gerpisa.univevry.fr/rencontre/17.rencontre/GERPISAJune2009/ Colloquium/contributions.html

AMIA2009, 2010, AMIA-Boletin de Prensa, Asociacion Mexicana de la Industria Automotriz – AMIA, Mexico. http://www.amia.com.mx/prensa/

ANFAVEA 2009, 2010, ANFAVEA – Tabelas Estatisticas,Associaçăo Nacional dos Fabricantes de Veículos Automotores – ANFAVEA, Săo Paulo. http://www.anfavea.com.br/tabelas.html

Berry S., Grilli V., Lopez de Silanes F., 1992, The automobile industry and the Mexico – US free trade agreement, National Bureau of Economic Research Working Papers Series, no 4152, Cambridge, s. 75.

Carrillo J., 2000, The integration of the Mexican Automobile Industry to the USA: between polices and corporate strategies, Actes du GERPISA, no. 28, s. 55–77.

Carrillo J., Contreras O., Garcia H., 2009, The automobile industry in Mexico: Confronting the current crisis, Paper presented at 17 Colloquium International GERPISA, June 17–19, Paris, s. 22. http:// www.gerpisa.univevry.fr/rencontre/17.rencontre/GERPISAJune2009/Colloquium/contributions.html

Foreign Direct Investment, 2010, Foreign Direct Investment in Latin America and the Caribbean 2009, United Nations Economic Commission for Latin America and the Caribbean – ECLAC, Santiago de Chile, s. 156.

Salerno S.M., Arbix G., 2010, Economic growth, social development and crisis management: recent evolution of the auto industry in Brazil, Paper presented at 18 Colloquium International GERPISA, June 9–11, Berlin, s. 28. http://gerpisa.org/en/node/963.

Wójtowicz M., 2008, Rozwój przemysłu samochodowego w Brazylii w latach 1957–2005, [w:] Procesy transformacji układów przestrzennych przemysłu na tle zmieniającego się otoczenia, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 10, Warszawa–Kraków, s. 140–153.

Wójtowicz M., 2009, Wpływ globalizacji i integracji w ramach MERCOSUR na wymianę handlową produktów przemysłu samochodowego Brazylii w latach 1990–2006, [w:] Wpływ procesów globalizacji i integracji europejskiej na transformację struktur przemysłowych, red. Z. Zioło, T. Rachwał, Prace Komisji Geografii Przemysłu PTG, nr 12, Warszawa–Kraków, s. 63–77.

Pobrania

Opublikowane

2011-01-01

Jak cytować

Wójtowicz, M. (2011). Wpływ światowego kryzysu gospodarczego na brazylijski i meksykański przemysł samochodowy. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 17, 129–143. https://doi.org/10.24917/20801653.17.11